Johan Janbu til minne

Nyhetssak fra 11. oktober 2017

Etter at fylkeslaget flyttet til Østerveien hørte vi stadig fra Arne "der løp Janbu forbi". Johan og hunden var også stadig innom kontoret.

Johan hadde en aktiv og viktig rolle i sammenslåingen av Vestlandske og Norges Blindeforbund. Han satt i styret i fylkeslaget de første årene etter sammenslåingen. En rolig kar med tydelige meninger og velfunderte svar.

I fjor hadde vi mulighet til å bli ekstra godt kjent med Johan. Han var med til Kreta og da fikk vi virkelig oppleve hvilken utrolig person han var.  Han hadde satt seg inn i språk, historie, geografi, religion og det meste når det gjaldt Kreta og Hellas. På en handletur så skulle det kjøpes en badehette. Arne forklarte og gestikulerte, men ekspeditrisen skjønte ikke hva han ville ha. Da kom det fra Johan, det greske ordet for badehette. Ekspeditrisen lyste opp og badehette ble handlet.

På en togtur i fjellene, holdt Johan en forelesning om utformingen på kirker, forskjell på gresk- og romersk arkitektur, det Ottomanske rikets fall og landbruk i Hellas.  Det var ikke den ting han ikke kunne forklare.

Formen var kanskje ikke den beste, men Johan deltok og var med så langt han orket.

Vi var noen stykker som hadde gleden av å spise frokost sammen med Johan hver dag, det var ikke få temaer som ble diskutert og vi satt alltid klokere igjen etter å ha fått utfyllende kunnskap.

Vi har mistet en god venn. Familien har mistet en kjær mann, far og bestefar.

Tekst: Charlotte Wesenberg