Juleavslutning, Mandal loklallag

Nyhetssak fra 13. desember 2016

Bildet viser Cathrine Røksland spiller og synger irske og skotske folkeviser, man føler lukten av brent torv, Atlanterhavets vestavind og eimen av Skotsk Whiskey.

I forkant av fredag den 2. desember var det gått ut bud om at det skulle være 30. års markering av Mandal Lokallag og i samme anledning en smak av julens retter.
Det var 21 personer som hadde meldt sin ankomst for å delta i begivenheten. Vi møttes på Kastellet, et lokale som ligger absolutt med «tean i tanga». Riktig nok er det ikke tang langs bryggekanten da det er Mandalselva som er nærmeste nabo med tilhørende ferskvann. Inne på Kastellet derimot var det mye annet enn «ferskvann» som kunne nytes.
Siden lokalet også var åpent for andre gjester, fikk festtaler og andre verbale utgytelser vente til årsmøtet, men leder Helge Pedersen ønsket velkommen medlemmer både fra lokallag og tilreisende fra provinshovedstaden Kristiansand. Han understreket at dette var en markering av at det var 30 år siden lokallaget så dagens lys. Først i 1987 ble det første ordinære årsmøtet avholdt, og siden da har det gått slag i slag.
Før vi begynte å spise (ede for oss fra landsbygda) var det litt kultur for å skjerpe appetitten.  Vi var så heldige å ha fått tak i Cathrine Røksland som spilte og sang et utvalg av irske og skotske viser.  Noe som satte standarden for kvelden videre. Musikken falt i god jord også hos de andre gjestene som var i lokalet.  Det var både klapp, allsang og hurrarop.
Det ble servert tradisjonell julekost som ga riktig god ballast. Ribbe, medisterkake og pølser samt litt pinnekjøtt med tilbehør.  Desserten var hjemmelaget karamellpudding eller riskrem med kaffe.
Skravla gikk og fatene kom og gikk. Mellom hovedrett og dessert grep Elin Helen Tjomsland ordet og takket leder Helge Pedersen med lang og tro tjeneste. Han har vært leder av lokallaget siden det så dagens lys.
Når de siste forlot lokalet vites ikke, da undertegnede tråkket hjem sammen med sin ledsager i 11-tiden.

Tekst: Oskar Kaaløy/Foto: Paula Pedersen