Latteryoga og bevegelsesglede

Nyhetssak fra 19. april 2017

Onsdag kveld 4. april kunne man til tider høre uhemmet latter i ulike varianter, fra aktivitetssenteret i Østerveien 30 b. Kanskje noen forbipasserende lurte på hvilken sekt som holdt til der -, eller kanskje de lot seg rive med i lykkelig endorfin-rus.

Lyden kom fra 19 deltagere på Kristiansand og omegn lokallagsmøte denne kvelden. Annie Tønnessen fra firma Reduser Stress AS, ledet oss inn i latteryogaens uttrykksform der noen utfoldet seg fritt og uhemmet, mens andre nøyde seg med et kontrollert ha,ha,ha –

Vi synshemmede er like forskjellig som folk flest. Ikke alle er like villig til å bevege seg ut av den berømte komfortsonen. Annie Tønnessen, som er utdannet Coach, hadde fått i oppdrag å gi oss et lite innblikk i sin tilnærming til bevegelsesglede, latteryoga og mental trening som verktøy til å dempe stress og spenninger i kroppen.

De ”frøene” hun kastet ut falt i god jord hos noen, på steingrunn hos andre. Uansett – denne kvelden kommer vi til å huske. –

Tekst: Astrid Hopland Svendsen