Litt om Camp Ryvingen

Nyhetssak fra 11. oktober 2017

Bildet viser en glad gjeng på vei ut til Ryvingen

Mandag 28. august samles vi 13 stykker, klare for Camp Ryvingen. Det var Mandal dykkerklubb som fraktet oss ut på Ryvingen fyr.

Da vi kom ut, ble vi av en bratt utfordrende bakke opp til fyret. Utfordringen ble ikke mindre med bagasje på slep.

Aktivitetene var fisking, dykking, gå turer og selvfølgelig opp i tårnet, eller fyret, også kalt fyrtårnet.

Ryvingen fyr er Norges sydligste fyr og ligger i Mandal kommune. Låven ble fyret også kalt, men det er egentlig bare det høyeste punktet altså der varden står. Vi var selvfølgelig også oppe på varden, det måtte vi bare.

Det fyret som står der i dag er fra 1897 og er 22.5 meter høyt og har en diameteren på 6.5 meter. Du skjønner vi fikk besøk fra Ryvingens venner som kunne historien ut og inn. Ryvingen fyr er det første fyret som ble elektrisk i Norge. Det ble automatisert i 2002. OK. Nok om historien.

Vi var en fin sosial gjeng som reiste. Koselig å treffe Finnmark'ingene igjen. Bjarne Blåka, Arne Gitmark, en av damene fra Finnmark og jeg var ute i båt og fisket. Arne fikk 15 fisk, og en del av dette var makrell. Bjarne fikk en fisk, han fisket nok på den gale siden av båten. 😂

En annen dag var vi ute med Mandal dykkerklubb. Der to av dykkerne var nede og fant kamskjell til oss. Flere av disse skjellene ble åpnet og vi ble vist hvor øynene satt, rognen og selve muskelen. Det er denne muskelen vi spiser. De som ville kunne smake på kamskjellet rå. Det turte ikke jeg.

Krabber fikk vi også, de kom fra noen teiner en plass, fikk ikke helt med meg den biten. Disse kokte vi ute. Blåskjell fikk vi også, men fra hvor, det fikk jeg ikke med meg. Man må jo ikke glemme å være sosial, vet du. Så man kan jo ikke få med seg alt så fort som Gerd arrangerer ting.

Ut ifra denne type aktivitet så forstår du sikkert hva vi spiste av mat. Det var kamskjell, krabber, fisk, blåskjell, østers, reker og en nydelig fiske suppe. Det bognet av sjømat på bordet. Vi fikk egg og bacon til frokost.

Hei igjen Enda litt om turen.

Vi gikk også en tur over til nordsiden på Ryvingen. Der kom vi til en stor fjell kløft kalt, Skinnerglova. Har finnes det en bergart som heter Diabas og er 250 til 300 milioner år gammel. Denne bergarten er svart, finkornet og hard bergart som en gang har vært flytende og trengt seg opp på jordens overflate.

Så litt historie her også.

Tekst: Rita Aadnevik  Foto Bjarne Blåka