Nå inviteres du til å være med i et fotoprosjekt med tittelen "Hverdagsenergi"

Norges Blindeforbund Vest-Agder har fått midler fra ExtraExpress for å gjennomføre et prosjekt med fokus på fotografering. Vi skal bruke mobilen som kamera. Yngve Stiansen har gjennom mange år vært interessert i teknologi for blinde og svaksynte, og har tidligere vært kursleder for et fotokurs for synshemmede i Aust-Agder. Yngve vil gi oss en innføring i bruk av apper for fotografering.

Nyhetssak fra 16. mars 2019

Bilde av Yngve Stiansen

Fotografering og bilder er en hobby som mange med synsutfordringer har stor glede av. Med dette prosjektet ønsker vi å ta steget videre ved å lære mer om å ta bilder med mobilen. I tillegg skal man bidra til en utstilling med sitt eget bilde der temaet er: Hverdagsenergi

Fotoprosjektet skal føre til en utstilling med 1 bilde fra hver fotograf som deltar. Bildet stilles ut med navn på fotograf og en kort tekst som sier noe om motivvalg og gjerne forteller en historie til bildet om man ønsker det. Dersom gruppa ønsker det tar vi kontakt med et sted vi tenker er egnet for å presentere utstillingen og avtaler tidspunkt for utstilling i løpet av våren 2019. Bildene kan også stilles ut i lokalene i Gyldenløves gate 5.  I etterkant brukes bildene som gevinster i høstlotteriet i Norges Blindeforbund Vest-Agder. Vi kan være behjelpelig med å bestille egne forstørrelser av bilder til kostpris dersom fotografene ønsker det.

Meld deg på. Har du noen du kjenner du har lyst å ta med deg som ikke har synsutfordringer er det flott. Vi har begrenset antall plasser, så her er gjelder det å være først i køen.

Sted: Norges Blindeforbund Vest-Agder, Gyldenløves gate 5, 4 etg

Når: 1. og 8. april 2019 kl 13-17

Pris: Gratis deltagelse

Påmelding så snart som mulig og innen 28.mars 2019.  Spørsmål og påmelding til Inger-Anne Ilebekk på telefon 901 14 513 eller på mail Vest-Agder@blindeforbundet.no

Om Yngve Stiansen:

Yngve Stiansen har netthinnesykdommen RP, og har vært synshemmet hele livet. Han har gjennom mange år vært interessert i teknologi for blinde og svaksynte, og har tidligere vært kursleder for et fotokurs for synshemmede i Aust-Agder. I tillegg har han også mye kurserfaring fra ulike kurs i regi av Norges Blindeforbund over hele landet. Du kan også følge Yngves Stiansen sin YouTube kanal, trykk her: Hverdagsteknologi for synshemmede

1.april 2019 kl 1300-1700

Kl 1300  Oppmøte i Gyldenløves gate 5. Du må ha med deg en oppladet smarttelefon

Presentasjonsrunde og praktiske opplysninger

Kl 1315   Vi ser på ulike Apper som kan brukes til fotografering.

Kl 1400   Benstrekk

Kl 1415   Tanker rundt fotograferingsprosessen.

Kl 1500   Benstrekk

Kl 1515   Utprøving av Apper og testfotografering

Kl 1615   Vi avslutter med mat, oppgi om du har noen allergier når du melder deg på

Kl 1700   Slutt for dagen

I dagene i mellom kursdagene er oppgaven å ta bilder som passer til temaet: Hverdagsenergi

8. april 2019 kl 1300-1700

Kl 1315   Oppsummering fra forrige gang og deling av erfaringer fra fotograferingen

Kl 1400   Benstrekk

Kl 1415   Gjennomgang av bilder

Kl 1500   Benstrekk

Kl 1515   Alle velger ut det bilde de ønsker utstilt og sender til oss via telefonen. Vi bestemmer oss for hvor vi ønsker å ha utstillingen

Kl 1700   Slutt for dagen

Vi håper du har lyst til å være med.

Hjertelig velkommen skal du være.