Sommertur 19-23. august 2021 - Finnmark

Fylke: Vestfold
Kontakt:
Fylkeslaget tlf 33 31 58 58 /vestfold@blindeforbundet.no

Turen er fulltegnet, men vi setter opp venteliste

Vi reiser med Dag Aasby Travel og buss fra Vestfoldbyene til Gardermoen, flyr til Kirkenes og blir boende fire netter her helt øst i gamle Finnmark fylke, bare noen steinkast unna den russiske grensen. Vi besøker Grense Jakobselv, det koselige handelsstedet Vardø med Vardøhusfestning og heksemonumentet, både historiske forlatte og levende fiskevær, og vi krysser Barentshavet med Hurtigruten mellom Kirkenes og Vardø. Bli med og få dager fylt med fantastiske naturopplevelser fra morgen til kveld. Medlemspris er 5 730 kr. Samme pris for ledsager. Enkeltromtillegg på kr 1600. (Ordinærpris er 7230 kr. Fylkeslaget sponser hver deltager med kr. 1 500,-.) Bindende påmelding innen 3. mai. Husk gyldig reiseforsikring i forkant av påmelding.

Torsdag 19.august: Hjem - Kirkenes Bussen starter fra Larvik og tar med deltagere gjennom Vestfoldbyene, forbi Oslo og opp til Gardermoen. Her sjekker vi inn på flyet til Kirkenes, avgang kl.09,20. Etter ca. 2 timer ankommer vi en av Norges og Finnmarks østligste byer og blir hentet av buss som tar oss med inn til sentrum, hvor vi skal bo alle nettene. Om ettermiddagen får vi med oss lokalguide som forteller oss den interessante historien til Kirkenes og grenseområdene i nord. Vi samles til felles middag om kvelden.

I Kirkenes spiser vi felles frokost hver morgen.
Fredag drar vi på utflukt i Pasvikdalen. Vi får en flott naturopplevelse, og informasjon om historien i grenseland mot Russland. Vi følger Pasvikelva frem til Svanvik. Her besøker vi nasjonalparksenteret som forteller oss om fauna og flora i området. Vi får god utsikt over elva og den norskrussiske grensen underveis. Vi kjører også til Grense Jakobselv der det iskalde Barentshavet møter land. På veien hit passerer vi den mye omtalte Storskog grensepassering til Russland. Ved veiens ende får vi stifte bekjentskap med Kong Oscar II kapell.

Lørdag skal vi på spennende utflukt, og går om bord i Hurtigruten som skal ta oss over Varangerfjorden og Barentshavet frem til Vardø. Vi nyter utsikten over havet og naturen. Ved ankomst til Vardø besøker vi Steilneset Minnested, også kalt «Heksemonumentet», som ble åpnet av Dronning Sonja i juni 2011. Etter besøket her setter vi kursen på nordsiden av Varangerfjorden forbi Vadsø før vi kommer til Varangerbotn og fortsetter langs sørsiden av fjorden til det koselige fiskeværet Bugøynes. Her har vi inkludert dagens litt enkle middag. Etter middagen kjører vi det siste stykket til Kirkenes hvor vi er tilbake utpå kvelden.

Søndagen har vi i utgangspunktet fri i Kirkenes. Vi kan dra på besøk i Andersgrotta eller slappe av i Kirkenes sentrum.
For de som ønsker det er det mulig å bli med reiselederen på båttur opp langs elva med guide til den russiske grensen (bestilles ved påmelding og koster mot tillegg på kr kr. 1 090,-pr person). Totalt tar denne turen ca. 3 timer, og tar oss opp til grensestasjonen Boris Gleb hvor vi får servert multekrem og kaffe mens vi får høre historien til området og hvor nært disse områdene er forbundet til Russland.

Mandag: Kirkenes - hjem Vi spiser frokost på hotellet før vi blir hentet med buss som tar oss med til flyplassen i Kirkenes. Her sjekker vi inn på flyet til Oslo, avgang kl.12,00. Etter ca. 2 timer lander vi på Gardermoen og tar plass i bussen som tar oss med de siste milene tilbake til Vestfold.

Prisen inkluderer:
All fly- og busstransport
4 overnattinger i delt dobbeltrom
4 frokoster
3 middager
Alle utflukter som beskrevet
Tilrettelagt tur med reiseleder på hele turen
Hyggelig reisefølge

Tillegg:
Enkeltrom kr. 1 600,-
Utflukt med båt til Boris Gleb kr. 1 090,- valgfri ekstratur
På denne turen må du ha med egen ledsager. Det er begrenset antall plasser og enkeltrom – så meld deg gjerne på i god tid innen påmeldingsfristen 3. mai for å sikre deg plass. Blir det nasjonale smittevernsregler som tilsier at vi ikke kan reise vil det ikke løpe kostander for den enkelte deltager. Men egen reiseforsikring må du selv ha i tillegg. Velkommen!