Sommertur Bornholm 2018

Fylke: Vestfold
Kontakt:
Tlf 33 31 58 58 eller epost vestfold@blindeforbundet.no

Solskinnsøya i Østersjøen, som blant annet er kjent for sine mange rundekirker, hyggelige små fiskerlandsbyer og den røkte silden, er et besøk verdt! Her kan en oppleve det hele i behagelig tempo, avstandene er små og opplevelsene er store.

Søndag 19.august: Vestfold – Malmö.

Vi kjører til Sandefjord der Color Lines skip, med avgang kl.10.00, tar oss med til Strømstad. Vi spiser frokostbuffé ombord. Etter ankomst Strømstad kl. 12.30 kjører vi sydover på E6, med pauser underveis, til Malmø. Her sjekker vi inn på vårt hotell og etterpå samles vi til middag.

Mandag 20.august: Malmö – Bornholm.

Etter en god frokost samles vi i bussen for å starte på turen til Ystad. Vi kjører kystveien, en vakker strekning, og holder pause ved Smygehuk, Sveriges sydligste punkt. I Ystad kjører vi ned til terminalen, og går om bord i båten til Bornholmstrafikken. Båten har avgang kl. 12.30 med ankomst Rønne, ”hovedstaden” på Bornholm, kl. 13.50.

Vi kjører sydover til Dueodde, Bornholms sydligste punkt, og her kan vi vandre i den fine sanden eller klatre opp i fyrtårnet og få oversikt over det sydlige Bornholm. Deretter kjører vi tilbake til Rønne og sjekker inn på Hotel Griffen. Det blir felles toretters middag på hotellet hver kveld, inkl. kaffe. Etter middagen kan de som vil bli med reiselederen på en liten gåtur i de små, smale gatene i Rønne, hvor stokkrosene ser ut til å vokse rett opp av brosteinene!

Tirsdag 21.august – onsdag 22.august: Opphold på Bornholm

Vi har to hele dager til disposisjon på Bornholm og vi skal besøke både rundekirker og hyggelige byer, bl.a. Gudhjem, en ganske særpreget by, anlagt på en «fjellside» med Danmarks bratteste hovedgate! Byen Svaneke med sine gamle kjøpmannsgårder, bindingsverkshus og kunsthåndverkere besøker vi også. Og borgruinen Hammershus, som ligger plassert høyt på en klippe ut mot Østersjøen skal vi naturligvis se.

En av dagene besøker vi Kræmmerhuset, en gammel bornholmsk gård med keramikk og håndarbeider en stor, flott hage med vakre blomsterbed, pilefletting og en liten dam. Fruen på gården er norsk og kommer fra Skien! Dette og mere til skal vi gjøre i løpet av disse to dagene, og et privat hagebesøk blir det også.

Torsdag 23.august: Bornholm - Gøteborg

Etter frokosten vil det være god tid til å rusle rundt i Rønne, før vi pakker bagasjen i bussen for å kjøre ned på terminalen. Ferjen fra Bornholm har avgang kl. 10.30 med ankomst Ystad kl. 11.50. Vi kjører til Gøteborg og her blir det middag og overnatting.

Fredag 24.august: Gøteborg – Vestfold

Vi tar fatt på veien nordover, med pauser underveis. Vi kjører opp mot Svinesund og tar en pause på Nordbysenteret, før vi kjører videre til Moss for å ta båten over til Horten. Siste etappen går tilbake til påstigningsstedene.

Medlemspris: kr. 5.595,- (Ordinærpris 6.595,-)

NBF dekker kr. 1 000,- kr for deg som er medlem og ledsager.

Tillegg for enkeltrom: kr. 1.450,-.

Tillegg for værelse med havutsikt (på hotell Griffen, 3 netter): kr. 780,-.

Prisen inkluderer: Hele turen i moderne turbuss – Sandefjord- Strømstad – Bornholmstrafikken Ystad – Rønne t/r

Ferje Moss- Horten – 5 overnattinger på hotell  m/frokost og middag – Utflukter – Reiseleder

Det er bindene påmelding. Husk reiseforsikring. Påmelding senest 28. mai til kontoret: vestfold@blindeforbundet.no / 33315858. Velkommen med på populær sommertur!