Veflia 01 2018 mars Årgang 19

Informasjonsavis for medlemmer og andre støttespillere i Norges Blindeforbund Vestfold

Nyhetssak fra 12. november 2018

Plakat med tekst: Veflia, informasjonsavis for medlemmer og støttespillere

I redaksjonen:

Sølvi Ørstenvik
Kjersti Daviknes

Besøksadresse:

Baglergt. 3, Tønsberg
Bankgiro: 1644.09.47585 VIPPS: 113898
E-post:
Internett: www.blindeforbundet.no\vestfold

Innhold:

Kjære Veflias lesere
Velkommen til Årsmøtehelg 14. – 15. april
Sommeravslutning for klubbene
Sommerstevne med Østfold til vakre Hvaler 16. juni
Bli med fylkeslaget til BORNHOLM
Samspilltreff 24. april
Velkommen til GRAVITY sports trampolinepark 21. april
Hederstegnet SØLVNÅLEN
Trenger du opplæring på smarttelefon og nettbrett?
Lydbøker på engelsk
Grasrotandelen
Nyttige nettlinker

Kjære Veflias lesere

Da er tiden inne for utsendelse av årets første Veflia. Selv om vi har tilbakelagt to av årets første måneder, er det fortsatt full vinter med mye snø i fylket vårt. Håper dere alle har unngått å falle.

I årets første måneder har styret og daglig leder gjort flere viktige ting. Først ble Rådgivningskontor for syn lansert 11. januar, med gjester på kontoret. 6. februar var fire fra styret sammen med daglig leder på besøk hos Vestfoldbenken på Stortinget. Temaet for møtet var TT-ordningen. Inntrykket var at politikerne forsto behovet for en forbedret TT-ordning. De lovte å ta dette opp med fylkespolitikerne. To dager senere hadde styret felles seminar med Østfold, Buskerud og Telemark. Et nyttig samarbeid for oss alle.

Jeg vil benytte anledningen til å invitere alle medlemmer til årets årsmøte. Det skal avholdes på Hotel Klubben i Tønsberg 14. og 15. april. Vi håper mange vil melde seg på.

I år går sommerturen til Bornholm. Vi reiser søndag 19. august og kommer hjem fredag 24. august. Håper mange vil melde seg på.

På årets årsmøte skal det igjen deles ut sølvnål. Også denne gangen ønsker vi tips fra dere om verdige kandidater. Frist 20. mars.
Til slutt ønsker jeg dere fine dager frem mot vår.

Karin Hanson, nestleder

Velkommen til Årsmøtehelg 14. – 15. april

Årets årsmøtemøte og kurs blir avholdt på Hotell Klubben i Tønsberg lørdag 14. – søndag 15. april. Velkommen skal du være!

Aktivitetsutvalget har følgende program for helgen:

Lørdag 14. april
10.05: Tilbud om felles gågruppe fra jernbanestasjonen til hotellet 10.20
10.00 – 11.00: Innsjekking – kaffe med ½ rundstykke
11.15 – 13.00: Årsmøte 2018
13:30 – 14.30: Lunsj
14.30 – 15.30 Innsjekk og benstrekk
15.30 – 17.00: Tre valgfrie tilbud:

• Vårforbredelser i hagen og vinduskarmen v/ hageentusiast v/Jorunn Austad
  • Klassisk musikk fra de nordiske land – kåseri med eksempler v/Musiker Magne Synnevåg
  • Rusletur til Slottsfjellet (For de litt mer spreke av oss) - med historien om Kristina av Tunsberg og slottsfjellets historie v/ Kjersti.

19.00 Middag med sosialt samvær og underholdning.
Søndag 15. april
08.00 – 10.00: Frokost:
10.00: Åpen time - Gjennomgang av aktiviteter og tilbud med ønsker og evaluering fra salen.
11.00 - 12.15: Hvordan komme seg rundt? Mobilitet i hverdagen v/ Arne Kjeldstad, Mobilitetspedagog.
12.30 - 13.30 Lunsj
Gågruppe til jernbanestasjonen.

Fylkeslaget gir medlemmer og ledsagere medlemspris på oppholdet. Medlemspris for hele arrangementet: kr. 700,-.
Prisen inkluderer kurs lørdag og søndag, lunsj og middag lørdag, overnatting, frokost og lunsj søndag.

Enkeltromstillegg kr 200,- Deltakelse dagopphold (uten middag) kr. 200,- Kun deltagelse på årsmøtet (uten måltider) er gratis.

Bindende påmelding til fylkeslagets kontor innen onsdag 21. mars. Gi beskjed om du vil ha sakspapirer utover sakliste og program tilsendt.
Samme frist for innsending av forslag til årsmøtesaker, 21. mars. Ved påmelding er det fint om du gir beskjed om: Matallergier etc. evt. enkeltrom, samt om du ønsker å være med på gågruppe fra stasjonen.

Vi gleder oss til en hyggelig årsmøtehelg!

Sommeravslutning for klubbene

Velkommen til sommeravslutning onsdag 6. juni i Bøkeskogen, Larviks skogsperle.
Påmelding til klubbleder innen onsdag 23. mai. Medlemspris er 200,- kr. Samme pris gjelder også for ledsagere. Dette inkluderer buss tur/retur, lunsj, middag og aktiviteter.
kl. 10.00 Avreise fra Tønsberg Jernbanestasjonen
kl. 10.30 Avreise fra Sandefjord Stockfletsgt. 26 / Forsmannssenteret.
kl. 10.55 Avreise fra Larvik Jernbanestasjonen
Ankomst Bøkeskogen ca kl. 11.10
Kl. 11.45 Kaffe og ½ rundstykke
Kl. 12.15 Bøkeskogen
Kl. 14.00 Middag m/kulturelt innslag.
Kl. 16.00 Hjemreise
Velkommen til sommeravslutning!

Sommerstevne med Østfold til vakre Hvaler 16. juni

Velkommen til dagstur med Østfold fylkeslag til Hvaler og Fredrikstad. Det blir satt opp buss fra Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Kopstad og Holmestrand. Vi møtes på Kystmuseet på Hvaler kl 11.00 til en kopp kaffe og rundstykker. https://ostfoldmuseene.no/avdelingene/kystmuseet-hvaler/ Her får vi guidet omvisning. Deretter reiser vi inn til Fredrikstad, hvor vi skal spise lunsj i gamle ærverdige Fredrikstad Handelsstands lokaler kl 14.00. Vi får sang/underholdning av Kristina Øygard og Magne Kaspersen. Hjemreise ca kl 16.00.
Egenandel 350 kr.Påmelding senest 1. juni til kontoret: vestfold@blindeforbundet.no / 33 31 58 58.

Bli med fylkeslaget til BORNHOLM

Solskinnsøya i Østersjøen, som blant annet er kjent for sine mange rundekirker, hyggelige små fiskerlandsbyer og den røkte silden, er et besøk verdt! Her kan en oppleve det hele i behagelig tempo, avstandene er små og opplevelsene er store.

Søndag 19.august: Vestfold – Malmö.
Vi kjører til Sandefjord der Color Lines skip, med avgang kl.10.00, tar oss med til Strømstad. Vi spiser frokostbuffé ombord. Etter ankomst Strømstad kl. 12.30 kjører vi sydover på E6, med pauser underveis, til Malmø. Her sjekker vi inn på vårt hotell og etterpå samles vi til middag.

Mandag 20.august: Malmö – Bornholm.
Etter en god frokost samles vi i bussen for å starte på turen til Ystad. Vi kjører kystveien, en vakker strekning, og holder pause ved Smygehuk, Sveriges sydligste punkt. I Ystad kjører vi ned til terminalen, og går om bord i båten til Bornholmstrafikken. Båten har avgang kl. 12.30 med ankomst Rønne, ”hovedstaden” på Bornholm, kl. 13.50.
Vi kjører sydover til Dueodde, Bornholms sydligste punkt, og her kan vi vandre i den fine sanden eller klatre opp i fyrtårnet og få oversikt over det sydlige Bornholm. Deretter kjører vi tilbake til Rønne og sjekker inn på Hotel Griffen. Det blir felles toretters middag på hotellet hver kveld, inkl. kaffe. Etter middagen kan de som vil bli med reiselederen på en liten gåtur i de små, smale gatene i Rønne, hvor stokkrosene ser ut til å vokse rett opp av brosteinene!

Tirsdag 21.august – onsdag 22.august: Opphold på Bornholm
Vi har to hele dager til disposisjon på Bornholm og vi skal besøke både rundekirker og hyggelige byer, bl.a. Gudhjem, en ganske særpreget by, anlagt på en «fjellside» med Danmarks bratteste hovedgate! Byen Svaneke med sine gamle kjøpmannsgårder, bindingsverkshus og kunsthåndverkere besøker vi også. Og borgruinen Hammershus, som ligger plassert høyt på en klippe ut mot Østersjøen skal vi naturligvis se.
En av dagene besøker vi Kræmmerhuset, en gammel bornholmsk gård med keramikk og håndarbeider en stor, flott hage med vakre blomsterbed, pilefletting og en liten dam. Fruen på gården er norsk og kommer fra Skien! Dette og mere til skal vi gjøre i løpet av disse to dagene, og et privat hagebesøk blir det også.

Torsdag 23.august: Bornholm - Gøteborg
Etter frokosten vil det være god tid til å rusle rundt i Rønne, før vi pakker bagasjen i bussen for å kjøre ned på terminalen. Ferjen fra Bornholm har avgang
kl. 10.30 med ankomst Ystad kl. 11.50. Vi kjører til Gøteborg og her blir det middag og overnatting.

Fredag 24.august: Gøteborg – Vestfold
Vi tar fatt på veien nordover, med pauser underveis. Vi kjører opp mot Svinesund og tar en pause på Nordbysenteret, før vi kjører videre til Moss for å ta båten over til Horten. Siste etappen går tilbake til påstigningsstedene.

Medlemspris: kr. 5.595,- (Ordinærpris 6.595,-)
NBF dekker kr. 1 000,- kr for deg som er medlem og ledsager.
Tillegg for enkeltrom: kr. 1.450,-.
Tillegg for værelse med havutsikt (på hotell Griffen, 3 netter): kr. 780,-

Prisen inkluderer: Hele turen i moderne turbuss – alle fergebillletter –5 overnattinger på hotell m/frokost og middag – Utflukter – Reiseleder.
Det er bindene påmelding. Husk reiseforsikring og pass! Påmelding senest 28. mai til kontoret: vestfold@blindeforbundet.no / 33 31 58 58. Velkommen med på populær sommertur! Det er kun 40 plasser på denne turen! Førstemann til mølla!

Samspilltreff 24. april

Velkommen til ALLE som er interessert!
Dato: 24.april. Kl: 18.30-21.00. Tema: «Den gode livspraten.»
Besøk av Anne Grethe Tanberg, distriktsleder for Telemark, Buskerud og Vestfold i Selvhjelp Norge.
Det serveres enkel kveldsmat. Påmelding innen mandag 23.april kl 12.00. Hjertelig velkommen til alle som er interesserte.

Velkommen til GRAVITY sports trampolinepark 21. april

Dette er et tilbud til familier med barn/ungdommer som har synsnedsettelser. Gravity er Norges største trampolinepark og holder til i Larvik. Vi dekker utgifter til opphold i parken og mat. Familier både fra Vestfold og Telemark er invitert. Mer detaljert informasjon sendes til alle som melder seg på.
Påmeldingsfrist 19. mars. Ring 33 31 58 58 eller epost vestfold@blindeforbundet.no. Dette blir hoppende moro!

Hederstegnet SØLVNÅLEN

Norges Blindeforbund har flere utmerkelser som kan tildeles personer som har gjort en innsats for blinde og svaksynte, og som fortjener å bli beæret med et synlig symbol på innsatsen. En slik utmerkelse er sølvnålen. Styret ønsker nå å ta i bruk dette hederstegnet og ønsker medlemmene velkommen til å nominere kandidater til denne utmerkelsen.

Alle medlemmer inviteres nå til å komme med skriftlige og begrunnede forslag.
Kriterier for tildeling av sølvnål:
Norges Blindeforbunds sølvnål kan gis til person som har nedlagt særlig fortjenestefull innsats for Norges Blindeforbund og/eller for blinde og svaksynte som gruppe. Slik innsats kan være:
Mangeårig innsats i styrer, utvalg og råd i fylkeslaget, lokallaget, kommuner, fylket eller i Blindeforbundet sentralt.
Mangeårig innsats i fylkeslagets klubber.

Betydningsfull, stor eller langvarig innsats i andre av fylkeslagets/blindeforbundets aktiviteter slik som lydavis, prosjekter, ambassadørvirksomhet og likepersonsvirksomhet.
Langvarig og/eller stor innsats til hjelp for blinde og svaksynte som f.eks ledsager, turleder, sjåfør eller annen innsats som har vært viktig for at synshemmede skal kunne være aktive deltagere.
Ved framvisning av stor allsidighet og synlighet og/eller fremmet synshemmedes sak på en positiv og konstruktiv måte.
Forslag sendes til kontoret innen 21. mars. Tildeling av sølvnål vil finne sted på årsmøte 2018.

Til utlån: Enkle hjelpemidler og hvite stokker
Kontoret har fått enkle hjelpemidler og overskuddslageret av hvite stokker fra Hjelpemiddelsentralen. Vi har ulike type stokker, kjøkkenhjelpemidler, speil, lykter og også noen ulike endestykker til stokker. Ta kontakt for utlån.

Trenger du opplæring på smarttelefon og nettbrett?

Er du svaksynt eller blind har du anledning til å søke opplæring på smarttelefon eller nettbrett i den kommunen du bor i. Mobiltelefon eller nettbrett må du kjøpe selv.

Noen kommuner anbefaler sterkt iphone/iPad, da det er dette operativsystemet de har kompetanse på. I tillegg er det enkelt å benytte for blinde og svaksynte.

Hvordan du søker er litt ulikt fra kommune til kommune. Larvik, Nye Sandefjord, Tønsberg og Færder søker du om opplæring gjennom Voksenopplæringen. Her vil du få et standard enkeltvedtak som gir deg mulighet til opplæring på 10 timer. Det kan søkes om mer ved behov. De andre kommunene som ikke er ramset opp her har andre søknadsrutiner og her kan behandlingstiden ta lengre tid da søknaden skal innom flere kommunale instanser.

Hør med din kommune som søknadsrutine, eventuelt ta kontakt med Kjersti på kontoret som kan hjelpe deg i søknadsprosessen. Lykke til!

Lydavisa og Spor 2 på nett
Et godt tips er Norsk lyd og blindeskriftsbibliotek sin egen app «Lydhør». Da lastes lydavisen og andre bøker du bestiller rett i appen eller i Daisyspilleren din hver uke. Ta gjerne kontakt med NLB for hjelp til nedlastning. Tlf 22 06 88 10/ utlaan@nlb.no
Her finner du alt av lydproduksjon i Blindeforbundet liggende lett tilgjengelig: https://www.blindeforbundet.no/lyd Legg linken som en favoritt og få tilgang til de lokale lydavisene, RadioZ, Spor 2 og Synspunkt.

Lydbøker på engelsk

Calibre Audio Library tilbyr utlån av lydbøker på engelsk og sender portofritt også utenfor England. På nettsiden deres står det at tilbudet gjelder EU-land i tillegg til Storbritannia, men medlemmet som tipset om tjenesten bor i Oslo og har nettopp fått meldt seg inn, så det lar seg tydeligvis gjøre for blinde/svaksynte nordmenn å låne lydbøker fra dem. Det koster 35 pund som en engangsbetaling for livstids medlemskap. Bøkene sendes gratis frem og tilbake i posten pga spesielle internasjonale avtaler om fri flyt av litteratur for blinde og svaksynte. https://www.calibre.org.uk/
Telefon: (+44) 12 96 43 23 39

Grasrotandelen

Norsk Tipping sin Grasrotandel er en viktig inntektskilde for fylkeslaget. Gjerne registrer Norges Blindeforbund Vestfold som mottaker av Norsk Tipping sin grasrotordning. Grasrotandelen er en ordning som gjør det mulig for spillere hos Norsk Tipping å gi fem prosent av spillinnsatsen direkte til en forening. Dette uten at det går utover din innsats, premie eller vinnersjanser. Registrer deg på nett via link.

«Å bli sett er viktigere enn å se»
- Ny kampanje fra Blindeforbundet
Av: Mia Jacobsen, informasjonssef

Blindeforbundet er nå ute med reklamefilm på TV2 og i sosiale medier, annonser i magasiner og annen medieoppmerksomhet. Målet er å utvide folks assosiasjoner om svaksynte og blinde og få Blindeforbundet for å bli relevant hos flere.
Å være en del av et felleskap, å bli sett av andre og føle seg verdsatt, er noe av det aller viktigste i livet for alle mennesker – enten vi ser eller ikke ser. Kampanjen fokuserer på at mennesker med synshemming er bidragsytere, ikke ofre. På at det kan være vanskeligere å ikke bli sett enn å ikke se, og på at vi alle kan bidra – enten som venner, familie, kolleger eller samfunn.

Kort oppsummert:
• Kampanjen «Å bli sett er viktigere enn å se» lanseres i månedsskifte februar/mars
• Målet er over tid å utvide folks assosiasjoner om blinde/Blindeforbundet for å bli relevant hos flere.
• De fleste som mister synet isolerer seg og opplever tap av venner, kolleger, jobb og hverdag som det største problemet. De mister mer enn synet. Å ikke lenger få være en del av «livet» er vondt, og angst og usikkerhet er naturlige reaksjoner hos de aller fleste som rammes. Å være en del av et felleskap, bli sett av andre og å føle seg verdsatt er noe av det aller viktigste i livet – enten vi ser eller ikke ser.
• Kampanjen består av filmer (vises på TV2 og nett), annonser på trykte flater, sosiale medier og radio samt medieoppmerksomhet.
Følg med på www.blindeforbundet.no og i sosiale medier! Link til filmene finner du Her.

Nyttige nettlinker:

Fylkeslagets hjemmeside
Aktivitetsplan
Klubber og lag i Vestfold
Lydavisen Lyspunkt
Lydaviser sentralt og lokalt
Facebooksiden vår
Norsk Lyd og Blindeskriftsbibliotek

Helsetelefonen (Utgått sommer 2018)

Her kan du laste ned avisen i word-format: