Veflia 01 2019 februar årgang 20

Informasjonsavis for medlemmer og støttespillere.

Nyhetssak fra 21. juni 2019

Grasrotandelen. 22

Nyttige nettlinker til deg som får Veflia på e-post: 23

Vinterhilsen 2019

Riktig godt nytt år alle medlemmer. Jeg håper dere alle har kommet godt i gang i det nye året. I skrivende stund er vinteren her for fullt. De siste dagene har brakt med seg mye snø, og for mange utfordrende føre å komme seg fram på. På den annen side, for alle dere som er glad i vinteren og de mulighetene den byr på, så ligger forholdene nå godt til rette både for ski, skøyter og annen vintermoro.

Styret og utvalgene er godt i gang med arbeidet og planleggingen av aktiviteter av mange slag i 2019.  Dette året skal det være landsmøte i forbundet vårt, og det vil nok sette sitt preg på både styrets og årsmøtets sakliste.

Sammenslåing av Telemark og Vestfold til en region kan få betydning for oss i fylkeslagene. Derfor har vi nedsatt en arbeidsgruppe som skal se på det, og legge fram en rapport for årsmøte nå i april. Det blir opp til årsmøte og høstmøte å ta avgjørelsen om hva vi skal gjøre her i vår region.

Nyt dagene, for nå blir det bare lysere og lysere framover, og våren vil atter en gang titte fram om ikke altfor mange ukene.

God lesning

Sølvi, leder Norges Blindeforbund Vestfold

Velkommen til Årsmøtehelg 6. – 7. april

Årets årsmøtemøte og kurs blir avholdt på Quality Hotell Tønsberg (Oseberg hotell) Velkommen skal du være!

Årsmøte 2019 – saksliste

1)  Åpning, med godkjenning av innkalling og saksliste

2)  Minnestund

3)  Navneopprop

4)  Konstituering med valg av:

1. Dirigent
  2. Sekretær
  3. Tellenemnd
  4. Protokollunderskrivere

5)  Årsmelding 2018

6)  Regnskap 2018

7)  Revidert budsjett 2019

8)  Fylkessammenslåing – hvordan påvirker det fylkeslagene i regionen

9)  Saker fra NBF.  Norges Blindeforbund Årsmelding 18, regnskap 18 og budsjett 19

10)      Norges Blindeforbunds forslag til Handlingsplan 20 – 21

11)      Norges Blindeforbunds Prinsipprogram

12)      Vedtektsendringer

13)      Mulig navneendring på organisasjonen

14)      Innkomne forslag

15)      Valg

16)      Avslutning

Aktivitetsutvalget har følgende program for helgen:

Lørdag:

10.10: Tilbud om felles gågruppe fra jernbanestasjonen til hotellet

10.00 – 11.00: Velkommen – kaffe med ½ rundstykke

11.00 – 13.00: Årsmøte 2019 med benstrekk

13:00 – 14.00: Lunsj

14.00 – 15.00: Årsmøte fortsetter

15.00: Innsjekk av rom og benstrekk

16.00 – 17.30: To valgfrie tilbud:

®         Moro med sang med Magne Synnevåg

®         Balansetrening m/ fysioterapeut Sølvi Ørstenvik og Anna Amundsen

®         19.00 Middag med sosialt samvær og quiz.

Søndag:

10.00: Åpen time - Gjennomgang av aktiviteter og tilbud med ønsker og evaluering fra salen.

10.40: Utsjekk

11.00 - 12.15: Turer i Vestfold. Erlend Larsen, forfatter av bøkene «Turer i Vestfold, tidligere ordfører i Stokke og stortingspolitiker for Høyre forteller om turmuligheter.

12.30 - 13.30 Lunsj

Gågruppe til jernbanestasjonen. Møtes i lobbyen 13.30.

Fylkeslaget gir medlemmer og ledsagere medlemspris på oppholdet. Medlemspris for hele arrangementet: kr. 700,-. (Normal pris er 2.100kr) Prisen inkluderer kurs lørdag og søndag, lunsj og middag lørdag, overnatting, frokost og lunsj søndag. Enkeltromstillegg kr 200,-.

Deltakelse dagopphold (uten middag)

kr. 200,- Kun deltagelse på årsmøtet (uten måltider) er gratis.

Bindende påmelding til fylkeslagets kontor innen onsdag 21. mars. Gi beskjed om du vil ha sakspapirer utover sakliste og program tilsendt. Ved påmelding er det fint om du gir beskjed om: Matallergier etc. samt hva slags aktivitet på lørdag, og om du ønsker å være med på gågruppe fra stasjonen. Vi gleder oss til en hyggelig årsmøtehelg!

Lydavisen Lyspunkt legges ned

Det har det ikke lykkes å finne en ny lydavsinnleser etter den forrige gikk av med pensjon i desember 2018.  I tillegg er abonnenttallet synkende og produksjonskostnadene stigende. Styret ser seg derfor nødt til å legge ned Lydavisen Lyspunkt fra februar 2019. Medlemsbladet Synspunkt og Spor 2 vil sendes ut videre - seks ganger pr år. Styret oppfordrer medlemmer til å abonnere på Vestfoldinfo pr e-post. Vestfoldinfo sendes ut hver fredag fra kontoret. Ønsker du å høre på andre fylkeslag sine lydaviser kan du abonnere på dette via Norsk- lyd og blindeskriftsbibliotek.

Går du tur eller trener du med ledsager?

Fylkeslaget kan være behjelpelig med ledsager. I tillegg ønsker vi gjerne at du sender inn timelister slik at vi får registrert voksenopplæringstimer på all trening og gåturer sammen med ledsager. Disse listene generer noen ekstra verdifulle kroner (400 kr) til fylkeslaget hvert halvår.

Hederstegnet Sølvnålen

Norges Blindeforbund har flere utmerkelser som kan tildeles personer som har gjort en innsats for blinde og svaksynte, og som fortjener å bli beæret med et synlig symbol på innsatsen.  En slik utmerkelse er sølvnålen. Alle medlemmer inviteres til å komme med skriftlige og begrunnede forslag. Kriterier for tildeling av sølvnål: Norges Blindeforbunds sølvnål kan gis til person som har nedlagt særlig fortjenestefull innsats for Norges Blindeforbund og/eller for blinde og svaksynte som gruppe.  Forslag sendes til kontoret innen 21. mars. Tildeling av sølvnål vil finne sted på årsmøte 2019.

Aktivitetsprogram vår og sommer

Rusleturer: Prosjekt «Hvit stokk på ville veier»

Extraprosjekt vår 2019

Alle rusleturene er gratis – men krever påmelding.

Karljohansvern 3.mars

Søndag 3. mars – Kyststien på Karljohansvern i Horten med lokal guide. Vi møtes på Tønsberg jernbanestasjon for felles transport kl 10.15.  Ca 1 times rolig gange på grus, bred og god sti med guide. Ta med matpakke og sitteunderlag. Gratis deltagelse, men trenger påmelding innen 27. februar.

Ilene naturreservat ved Tønsberg 26. april

Fredag 26. april - Ilene naturreservat ved Tønsberg – Rusletur med lokal guide – lære mer om trekkfugl og lokalt fugleliv. Vi møtes på Tønsberg jernbanestasjon kl 10.15 og går i rolig tempo til Ihlene besøkssenter. (Ca 30 minutters gange på flat grunn, asfalt og grus) Det er også mulig å møte på Ihlene direkte. Da går vi ca 300 meter. Ta med matpakke og sitteunderlag. Gratis deltagelse, men trenger påmelding innen 29. april.

Dagstur til Mølen 10. mai

Fredag 10. mai - Dagstur med felles buss til Mølen (Nevlunghavn) med guiding – Lagt opp til tur for deg som vil gå en lengre tur eller deg som bare vil oppleve Mølen og dets historie. Valgfritt en kortere rusletur på ca 300 – 400 meter med lokal guide og en for de spreke på 2 km. Ta med matpakke og sitteunderlag. Felles buss fra Holmestrand, Kopstad, Tønsberg, Sandefjord og Larvik t/rt. Vi drar innom Helgeroa og ser på minnesmerket etter «Slaget om Nesjar».

Vi avslutter dagen med kaffi & kake på det Nevlunhavn bakeri. Kjent for gode kaker og høye smørbrød. Påmelding innen 25. april. Ingen deltageravgift.

Fjelltur for de litt spreke 7. – 9. juni

7. – 9. Juni 2019: Fjellltur med to overnattinger. Norefjell? Obs - kun 15 plasser. Prisbildet er ikke klart pga nye regler for voksenopplæringsmidler i 2019. Håpet er at det blir en lav deltageravgift! Meld gjerne uforpliktende interesse!

Holmestrand 30. august

Holmestrand – tur på nedlagt jernbanelinje fredag 30. august. Vi møtes på Holmestrand jernbanestasjon. Ca. 1 times rolig gange på bred og god sti. Ta med matpakke og sitteunderlag. Gratis deltagelse, men trenger påmelding innen 26. august.

Sommerstevne med Østfold fylkeslag til Tjøme og Verdens Ende - søndag 19. mai

Velkommen til dagstur sammen med Østfold fylkeslag til Tjøme, Verdens Ende og Røde Kors sitt senter – Eidene. Verdens Ende med kombinasjonen blankskurte svaberg, kystnatur og utsiktspunkt ansett som så vakker og spesiell at det er blitt nasjonalpark. Det blir satt opp buss fra Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Kopstad og Holmestrand. Egenandel 350 kr. VI reiser sammen ut til Verdens ende og får en guidet omvisning.  Vi reiser tilbake til Eidene for middag og underholdning. Hjemreise ca kl 16.00. Påmelding senest 1. mai til kontoret: vestfold@blindeforbundet.no / 33 31 58 58

Klassisk festkonsert, Oslo konserthus 23. mai

Torsdag 23. mai inviterer vi til Oslo konserthus og Eventyrlig orkesterfest med Oslo filharmonien og supersopran Véronique Gens som eventyrforteller. Billettpris kr 375. Ledsagerbevis aksepteres og ledsager går derfor gratis. Tog t/rt fra Vestfoldbyene. Vi går av på Nationaltheatret og går de 200 bilfrie meterne til Konserthuset. Vi møtes i foajeen kl. 18.50 for å rekke «Før notene» og en forfriskning i restauranten i 2. etg. Det er reservert kun 20 billetter – så her er det førstemann til mølla. Påmeldingsfrist 30. april til kontoret. Bli med på en stor musikalsk opplevelse! Musiker og dirigent Magne Synnevåg inviterer også til førkveld en uke i forkant, på fylkeskontoret i Tønsberg. Der gjennomgår vi komponistene og repertoaret. Du kan lese mer om konserten på Oslo konserthus sin nettside: https://www.oslokonserthus.no/program/oslo-19/

Helgetur til Liseberg!.

Familietreff for synshemmede barn, søsken og foresatte

Bli med til nordens største fornøyelsespark i Gøteborg 24. til 26. mai. Vi reiser sammen i buss. Vi tar ferga fra Sandefjord til Strømstad og vil overnatte ved Scandic Backadal. Egenandel voksen 1500,- kr, barn over 13 år 1050,- kr og barn under 13 år 850,- kr. Dette inkluderer bussreise, ferge tur retur Sandefjord-Strømstad med frokost og buffet, 2 netter på hotell med frokost og middag fredag, entre og åkpass til Liseberg lørdag.

Påmeldingsfrist 15. mars.

Sommeravslutning for onsdagsklubbene onsdag 5. juni

Velkommen til sommeravslutning onsdag 5. juni på Strand leirsted utenfor Sandefjords. Påmelding til klubbleder innen onsdag 2. mai. Medlemspris er 200 kr – kontoret sender ut faktura og ønsker ikke dette betalt kontant som tidligere.

Samme pris gjelder også for ledsagere. Dette inkluderer buss tur/retur, lunsj, middag og aktiviteter. Busstider sendes ut sammen med faktura.

Kl. 10.45         Kaffe og ½ rundstykke

Kl. 12.15         Hvalfangst i Vestfold

Kl. 14.00         Middag m/kulturelt innslag.

Kl. 16.00         Hjemreise

Velkommen til sommeravslutning!

Årets sommertur går til Spania!

Bli med til Almunecar på Costa Tropical i Spania, 8 dager fra søndag 6.oktober til søndag 13.oktober 2019. I fjor hadde vi ventelister på vår populære sommertur.  Så tipset er å ikke vente lenge med å melde deg på! Vi reiser fra Toro til Malaga med fly og blir kjørt med buss direkte til hotellet. Påmelding innen 30. april.

Vel fortjent bruker man begrepet ”Costa Tropical” om kysten ved Almunécar. Her skinner solen varmere og lenger enn på de fleste andre steder i Europa. Faktisk nyter stedet godt av et spesielt ”mikroklima” som gjør det fortjent til betegnelsen ”tropekysten”. Klimaet er subtropisk med lav luftfuktighet. Almuñecar med sine 27.000 innbyggere er kanskje det mest genuine feriestedet langs den Spanske Solkysten.

Byen ligger ca. 80 km øst for Malaga og rett syd for Granada. Spanias høyeste fjell, Sierra Nevada, ligger nord for byen og danner et flott «bakteppe» og beskytter mot kald vind fra nord. Almuñecars gamleby er intakt og viser ulike byggestiler, både romersk, arabisk og gresk.

Søndag 6.oktober: Vestfold - Almuñecar

Transport med buss til Torp Sandefjord og direktefly til Malaga. Flyet har avgang kl. 20.55 med ankomst Malaga kl. 00.55 Her blir vi hentet med buss og kjørt til Hotel Helios i Almuñecar. Under oppholdet i Almuñecar bor vi på Hotel Helios, som ligger 30 meter fra havet og nær sentrum. Det er frokost og middag på hotellet hver dag. Til middagen inngår vin og vann hver dag. Helios Hotell har 232 rom, restaurant/bar, utendørs basseng, solsenger ved bassenget samt på soltaket, frisør, suvenir butikk, satellitt tv, veksling av penger i resepsjonen.

Mandag 7.oktober – lørdag 12.oktober: Opphold i Almuñecar

Under oppholdet i Almuñecar vil det bli arrangert to helsdags- og en halvdags utflukt, som er inkludert i turprisen. Når det gjelder temperaturen på Costa Tropical i begynnelsen av oktober, ligger den på mellom 22-24 grader.

Utflukter under oppholdet:

1. Dagsutflukt til

Malaga.                                                                                                                       Vi kjører vestover, til Malaga, og først skal vi besøke et helt spesielt museum, Automobile and Fashion Museum, med flotte biler og tidsriktige kjoler! Deretter kjører vi inn til sentrum, hvor vi går en liten rundtur til fots i denne spennende byen. Malaga har et interessant Picasso museum med litografier, keramikk og andre verk av Picassos utstilt. Vi ser også den vakre kirken Santiago hvor Picasso ble døpt, og like i nærheten ligger det vakre Teatro Cervantes hvor en av vår tids store filmhelter, Antonio Banderas, begynte sin karriere. Rett ved teateret ligger den mauriske festningen Alcazaba.  Det vil bli tid på egenhånd til å oppleve Malaga.

2. Dagsutflukt til Nerja og Frigiliana

Den hyggelige byen Nerja ligger på en klippe ved foten av Sierra de Almijara. Her er det en nydelig utsikt langs kysten på begge sider av odden som kalles El Balcon de Europa (Europas balkong). Her er også hyggelige kafeer og smale gater med spennende butikker.

Syv kilometer nord for Nerja, på et høydedrag som ligger ved kanten av Alhamafjellene ligger den pittoreske byen Frigiliana, utvilsomt en av de mest typiske av Andalusias  ”Hvite landsbyer”. Det gamle historiske sentrum i Frigiliana, utpreget maurisk i utseende og design, er en labyrint av trange, svingete gater og smug, et flott sted å vandre rundt i, eller sette seg ned på en kafe for en forfriskning.

3. Halvdagstur – «Ut i det blå»                                                                                                                              Dette blir en tur i nærmiljøet, men hvor og hvordan det blir, blir opplyst under reisen.

Søndag 13.oktober: Almuñecar – Vestfold

I dag må vi si farvel til vår hyggelige, spanske by og sette kursen tilbake til Norge. Bussen kjører oss til flyplassen i Malaga, og vårt direktefly med avgang kl. 16.25 bringer oss tilbake til Norge med ankomst Torp Sandefjord kl. 20.15. Bussen møter oss på flyplassen og kjører oss tilbake til våre påstigningsteder.

Pris pr. person:

Ved minimum 30 personer: Medlemspris kr. 8.995,- Samme pris for ledsager. (Fylkeslaget sponser hver deltager med 1000 kr) Tillegg for enkeltrom: kr. 2.000 Prisen-inkluderer

Buss t/r Torp, fly tur/retur Torp-Malaga, buss t/r Malaga-Almuñecar, 7 netter på hotell inkl. halvpensjon, vin og vann til middagene, utflukter, reiselederassistanse.

Sommerturene våre pleier å være veldig populære – så ikke vent med å melde deg på! Vi har begrenset antall plasser.

Onsdagsklubb – Tønsberg Sandefjord og Larvik

Onsdagstreffene er hver onsdag i partallsuker for alle tre klubbene. Onsdagsklubbene arrangeres annen hver onsdag fra januar til mai kl. 11.00 – 13.30. Lunsj og underholdning. Onsdagsklubbene er egne lokallag

Klubblederne:

• Larvik: Tove Eriksen: 94 40 87 99
  • Tønsberg: Tove Kværnø: 98 65 03 61
  • Sandefjord: Sidsel Bredvei: 91 89 37 97

Onsdagsklubbene har nedslagsfelt i hvert sitt lokallag.

Iris – Midt i livet gruppa

Månedlige torsdagstreff på fylkeskontoret i Tønsberg. Ta kontakt med Terje Halmrast på e-post: brakar52@hotmail.com eller mobil 91 17 32 38 om du ønsker mer informasjon om treffene.

Blindeforbundet går fra dør til dør i Vestfold!

Våren 2019 kan innbyggerne i Vestfold oppleve et personlig møte med Blindeforbundet. Fem nye medarbeidere skal gå fra dør til dør for å verve givere og identifisere nye synshemmede som kan ha glede av Blindeforbundets arbeid. Disse fem er ansatt av markedsavdelingen og er med i Blindeforbundets nye innsamlingsprosjekt – «Dør-til-dør». Innbyggere i og rundt Tønsberg by vil være de første som får besøk. Allerede i februar vi de første testrundene starte.

Gode erfaringer i andre fylker

De siste to årene har Blindeforbundet banket på en halv million dører, og fått mye erfaring med den nye metoden. Skjønt ny og ny. Det å snakke med folk ansikt til ansikt er vel den eldste måten å påvirke andre mennesker på. Det nye er at det er satt i system.

Fra før har Blindeforbundet en avdeling som ringer til husstander i hele landet, og de positive erfaringene med dette blir brukt når vi informerer ansikt til ansikt. På to år har husbesøkene ført til åtte tusen nye, månedlige givere til blindesaken. Det betyr over ti millioner kroner i ekstra inntekt til blindesaken hvert år.

Komme i kontakt med flere svaksynte

Statistikken forteller oss at det er om lag 7000 synshemmede i Vestfold fylke. Derfor vet vi at det sitter mange som har problemer i hverdagen på grunn av synet, men vi vet ikke hvem de er. For at vi skal kunne hjelpe flere, vil vi spørre om det er noen med synsproblemer i husstanden. Ververne kan da notere telefonnummeret slik at medlemssenteret kan ta kontakt og avtale et hjemmebesøk eller annen bistand. Dette har ført til nærmere 50 nye medlemmer hittil i de fylkene hvor det er gjennomført husbesøk.

Gode tilbakemeldinger

Innsamlingsleder Leif Wien Jensen forteller at vi blir tatt godt imot på dørene. Innbyggerne opplever det som informativt og hyggelig å få Blindeforbundet på besøk på døra. Det er et viktig mål at alle som får besøk av oss skal ha et mer positivt inntrykk av Blindeforbundet etter besøket enn de hadde på forhånd.

Godt synlige ververe med ID-kort

Ververne våre vil ha antrekk med synlig logo fra Blindeforbundet, ID-kort og visittkort med foto når de er ute for å besøke Vestfolds husstander. Og på våre nettsider er det mulig for dem som får besøk å dobbeltsjekke at ververen faktisk jobber for oss. Link til nettsiden for en oversikt over våre ververe

Hilsen fra Leif Wien Jensen, Innsamlingsleder i Norges Blindeforbund

Opprop på buss

Mangler det opprop på bussen vil gjerne Vestfold kollektivtrafikk at du gir tilbakemelding på telefon 177. Det er viktig at du oppgir både klokkeslett og dato i tillegg til hvilken rute. Dette gjelder også alle typer tilbakemelding som feil i sanntidsinformasjon på holdeplass, service, brøyting på holdeplass osv. PS – det er også lov å ringe inn om du er skikkelig fornøyd og vil gi skryt ;)

Vi er tilstede på øyeavdelingen.

Hver måned har fylkeslaget stand på venteværelset til poliklinisk øyeavdeling på sykehuset i Vestfold. Dette er i samarbeid med sykehuset og Lærings- og mestringssenteret. Dette betyr at vi har en fin mulighet til å nå brukere med informasjon som kan være viktig for den enkelte dersom de opplever alvorlige synsproblemer. I dag er det fire likepersoner som deler på dette arbeidet og vi har egen vaktturnus. En likeperson er en som selv er synshemmet i vårt tilfelle.

Vi som sitter for å gi informasjon opplever at øyeleger og personalet tar godt imot oss. Dette betyr også at fylkeslaget har mulighet til god kommunikasjon med sykehuset. Tiden likepersonene tilbringer på venterommet går med til å prate med dagens pasienter og eventuelle pårørende om muligheter for hjelpemidler etc. Gjennom årene har dette, for flere, vært det første møtet med Blindeforbundet og de mulighetene man har selv om synet svikter. Det er absolutt en givende oppgave å få være en del av dette.  Vi møter flotte folk, har gode samtaler og forhåpentligvis sår vi et frø" hos enkelte.  Vi vil gjerne tro at vi bidrar til noe positivt for den enkelte.

Skrevet av: Tove Kværnø og Jan Åge Paulsen

Hurdalbesøk for øyehelsepersonell fra Vestfold og Telemark

For mange svaksynte og blinde har et besøk på Hurdal syn og mestringssenter blitt et vendepunkt i livet. Det fikk synskontakter, ergoterapeuter og ansatte ved øyelegekontor fra Telemark og Vestfold høre da de torsdag 27. september i fjor besøkte Norges Blindeforbunds syn- og mestringssenter. Alle fikk omvisning og informasjon om senterets tilbud.

Det er veldig viktig at synshemmede får tilbud om rett rehabilitering til rett tid. En rapport laget av Proba samfunnsanalyse viser at

Norges Blindeforbunds rehabiliteringstilbud fører til økt livskvalitet, til mestring, selvstendighet, trivsel og at man kommer ut av en isolerende tilværelse.

Senteret gir opplæring i kompenserende teknikker og ferdigheter i syv fag; data, punktskrift, aktiviteter i dagliglivets gjøremål, kunst og håndverk, mobilitet, syn og fysisk aktivitet. Ved senteret arrangeres det også barn, ungdoms og familieleire. Det arrangeres også mange ulike konferanser.

Alle deltagerne på informasjonsturen ble imponert over tilbudet og syntes det var utrolig nyttig og få se mestringssenteret. Rehabiliteringskontakt og likeperson for Vestfold, Tove Kværnø og Grethe Nilsson håper nå å komme i kontakt med flere synshemmede i fylket. Vi har et fantastisk godt tilbud som mange flere må få dra nytte av, understreker Kværnø og Nilsson.

Vestfold har egen pårørendekontakt

Gjennom Samspillprosjektet har det blitt etablert en pårørendekontakt for Norges Blindeforbund på Østlandet.

Sidsel Bredvei kan kontaktes på tlf: 918 93 797 eller på e-post sidselbredvei@gmail.com.

Sidsel er likeperson, har taushetsplikt og kan være en støttespiller for deg som er pårørende til som har fått nedsatt syn eller blitt blind.

Pårørendekontakten vår er fra Stokke i Vestfold, har selv en ektefelle som er svaksynt og har jobbet i flere år med pårørendearbeid i Norges Blindeforbund.

Vil du lære med om Google Home?

Fremtiden er her – og den er talestyrt til bruk i hjemmet. Google home kom med norsk tale høsten 2018 og er verdt litt nysgjerrighet. Boksen kan finne gjøremål i kalender, musikk, radiokanaler, styre lyssetting, persienner, åpne utgangsdør og regulere varmen i ulike rom – alt gjennom stemmestyrte kommandoer. Vi setter opp kurs våren 2019 om vi har flere enn tre interesserte. Ta kontakt med fylkeskontoret!

Vandretur til Midtåsen i Sandefjord

4. November hadde vi en fantastisk tur til vakre Midtåsen. Det var strålende solskinn. Bildetekst: Fire fornøyde deltakere inne på kontoret til Anders Jahre.

Vi gikk fra Sandefjord jernbanestasjon og opp til Mokollen med trær i høstens farger. Vi gikk videre til Anders Jahres hjem Midtåsen. Der ble vi guidet rundt i hans fasjonable bolig. Deretter ruslet vi litt rundt på prakteiendommen før vi tok turen ned til jernbanestasjonen igjen.

Svenskehandel og hyggetur

En fin gjeng var på tur til Sverige 15. november. Med solide bagger, gode sko og godt humør, var gjengen klar for en skikkelig handlerunde. Det ble hamstret mye god julemat, julesnaks og ikke minst god drikke.

Bussen fra Magnus Reiser startet i Horten, kjørte videre til Tønsberg, Larvik og Sandefjord, der gjengen gikk om bord i Strømstadferga. Der ble det et hyggelig måltid. Etter maten ble det litt shopping og ikke minst skravling. Etter båtturen gikk ferden til Norbysenteret der handlebagene ble fylt opp.

Gjengen fra Blindeforbundet synes det er godt og trygt og reise sammen. Det å komme ut og oppleve det gode samholdet, er topp. Takk for en hyggelig tur!

Svaksynte og blinde har fått ny TT ordning i Vestfold

En så stor positiv inngripen på våre medlemmers hverdag tar vi en reprise på slik at alle får det med seg:

Har du godkjent TT-kort (drosjelapper) på grunn av nedsatt syn vil du innlemmes nye ordningen. Alder vil ikke bli vektlagt.

Er du usikker på om du er registrert som mottaker av TT-kort på bakgrunn av syn kan du ta kontakt med Vestfold fylkeskommune ved saksbehandler: Laila Samuelsen, telefon direkte: 33 34 40 02.

Fylkeskommunen skriver: «Uansett hvilket årsbeløp brukere med særskilt behov/brukere i utvidet TT-ordning tidligere har fått godkjent, vil alle nå få tildelt totalt kr. 18.670 pr halvår. Det vil være påfylling 1. januar 2019.»

Dette er en prøveordning som Blindeforbundet har jobbet med i mange år, og vi er utrolig glade for å kunne fortelle at Vestfold kom med i ordningen fra 2018!

Vi er her for deg!

Ønsker du mer informasjon om kommunale tjenester og dine rettigheter? Har du spørsmål om hverdagsteknologi for synshemmede eller rehabiliteringsmuligheter? Ta gjerne kontakt med fylkeskontoret på tlf. 33 31 58 58 eller på e-post: vestfold@blindeforbundet.no.

Vi holder til i Baglergaten 3 i Tønsberg (2. etg med heis) og har åpne dører fra 0900 – 1530. Fredager går det ut egen vestfoldinfo pr e-post fra kontoret. Meld deg gjerne på nyhetsbrevet for siste oppdateringer.

Grasrotandelen

Norsk Tipping sin Grasrotandel er en viktig inntektskilde for fylkeslaget. Har du eller noen i din omgangskrets tippekort? Gjerne registrer Norges Blindeforbund Vestfold som mottaker av Norsk Tipping sin grasrotordning.

Grasrotandelen er en ordning som gjør det mulig for spillere hos Norsk Tipping å gi 7 % av spilleinnsatsen direkte til Norges Blindeforbund Vestfold. Dette uten at det går utover din innsats, premie eller vinnersjanser.

Du kan oppgi organisasjonsnummeret 00942430752 hos kommisjonær. Du kan også registrere deg på nett: www.norsk-tipping.no/grasrotandelen#search=942430752

Nyttige nettlinker til deg som får Veflia på e-post:

Fylkeslagets hjemmeside

Aktivitetsplan

Klubber og lag i Vestfold

Lydavisen Lyspunkt

Lydaviser sentralt og lokalt

Facebooksiden vår

Norsk Lyd og Blindeskriftsbibliotek

NLB epost

En riktig god vår ønskes alle lesere av Veflia!

Håper du lar deg friste av de vårens aktiviteter! Meld deg på allerede nå så er du sikker på å få plass.