Veflia 02 2018 august Årgang 19

Her kan du lese Veflia nummer 2 2018. Nederst i saken kan du laste ned avisen i word-format, om du ønsker det.

Nyhetssak fra 12. november 2018

Plakat med tekst: Veflia, informasjonsavis for medlemmer og støttespillere nr 2 2018. Logo: Norges Blindeforbund Vestfold

Sommerlig hilsen fra leder
Ny TT-ordning for blinde og svaksynte i Vestfold fra 1. juli 2018!
Oppstart klubbene våre
Dagstur til Nøstetangen Glass og Kolberg gård
Informasjonsmøte for nye medlemmer og pårørende
Velkommen til synshjelpemiddelmesse og høstmøtehelg 26. og 27. oktober!
Aktivitetsplan 2. halvår 2018
Husk Medlemslotteriet 2018!
Hva slags mobiltelefon bør jeg velge?
Hyggelig gave til lokallaget i Larvik.
Trenger du opplæring på smarttelefon og nettbrett?
Grasrotandelen
Fakturagebyr på legekontor
Søndagstur på kyststien
Nyttige nettlinker

Sommerlig hilsen fra leder

Kjære medlemmer.
Sommeren 2018 har skrevet seg inn i historien som den varmeste og tørreste målt her i landet siden 1947. Varmerekorder er slått mange steder, og landbruket har virkelig måttet kjempe denne sommeren. Varmen startet jo også så tidlig. Allerede i mai slo vi gamle rekorder ved at mai ble den varmeste måneden målt i Norge noen gang. Det er vel nesten så vi ikke helt har våget å tro på at dette er mulig her så langt nord i verden, men nå har vi sett at det så absolutt er mulig gjennom 3 hele måneder og vel så det.

Vanskelig å tro er det, kanskje også med mange av de sakene vi har kjempet for i år etter år. Vi har skrevet og argumentert i aviser og til politikere. Vi har hatt møter med de viktige og riktige personene. Vi har brukt enhver anledning til å fremme våre saker og våre argumenter. Vi har håpet og lengtet etter den dagen hvor vi blir hørt. Og, når dagen endelig kommer, er gleden så stor at det er vanskelig å tro at det endelig er sant. Dere skjønner sikkert at jeg nå tenker på at Vestfold nå fra 1. juli endelig er blitt en del av prøveordningen med nasjonal TT. Det er vanskelig å finne ord når en slik seier endelig kan dras i land, men en ting er helt sikkert – alle som har bidratt gjennom mange år med påvirkningsarbeid og motivasjonsarbeid fortjener nå en stor bukett roser, mange gode klemmer og de aller beste takkeord. Tusen takk til alle som har stått på! Nå kan vi endelig være aktive uten at transport skal være det store hinderet.

Jeg håper denne seieren motiverer mange til å være med å påvirke, for det nytter hvis vi bare ikke gir oss. Kom på høstmøte og hjelpemiddelmessen i oktober og bli inspirert!
Vi sees!
Sølvi

Ny TT ordning for blinde og svaksynte i Vestfold fra 1. juli 2018!

STOR GLADNYHET! Vestfold blir en av to nye fylker inn i den nasjonale TT ordningen fra 1. juli 2018! Dør-til-dør transport gjennom hele året har blitt en realitet for våre medlemmer!

Har du godkjent TT-kort (drosjelapper) på grunn av nedsatt syn vil du innlemmes nye ordningen fra 1. juli 2018. Alder vil ikke bli vektlagt. Fylkeskommunen har kartlagt de fleste som har rettigheter til den nye ordningen – men ikke alle. Er du usikker på om du er registrert som mottaker av TT-kort på bakgrunn av syn kan du ta kontakt med Vestfold fylkeskommune ved saksbehandler: Laila Samuelsen, telefon direkte: 33 34 40 02. Er du ikke registrert TT-bruker pga nedsatt syn trenger fylkeskommunen legeattest på nedsatt syn for å kunne registrere deg inn i den nye ordningen.
Fylkeskommunen skriver: «Uansett hvilket årsbeløp brukere med særskilt behov/brukere i utvidet TT-ordning tidligere har fått godkjent, vil alle nå få tildelt totalt kr. 18.670 pr halvår. Det vil være påfylling i juli 2018 og januar 2019.»

Dette er en prøveordning som Blindeforbundet har jobbet med i mange år, og vi er utrolig glade for å kunne fortelle at Vestfold kommer med i ordningen fra 1. juli!

Oppstart klubbene våre

Onsdagstreffene i Larvik, Sandefjord og Tønsberg starter alle opp igjen onsdag 5.september kl 11.00 (NB! Endret etter første oppsett!)
Iris har sitt første treff etter sommeren 30. august

Dagstur til Nøstetangen Glass og Kolberg gård

Aktivitetsutvalget inviterer til hyggelig dagstur fredag 21. september. Vi skal oppleve glasskunst og nyte god mat og kultur.
Nøstetangen Glass holder til i den gamle Sorenskrivergården i Hokksund. Her blåses og graveres glass etter de gamle modellene fra 1700-tallet, samt glass i fargerik og moderne design. Vi skal få se glassblåserne i arbeid og høre litt om Nøstetangens historie. I butikkavdelingen er alle glassene og pokalene utstilt. Mer info: www.nostetangenmuseum.no/historie/
På Kolberg gård forlater vi det kjente og tradisjonelle og vandrer inn i en verden av historisk sus, sagn og gjøgleri i spesielle omgivelser. Vi får servert et nydelig 5-retters måltid, med ingredienser fra Eikerbygdene.
Gjennom mat, musikk og fortellinger, får vi et møte med de dansk/norske konger fra 1600- og 1700-tallet. Vi er lovet en uforglemmelig opplevelse!

Kl. 09:30 Avreise fra Larvik via Sandefjord, Tønsberg og Kopstad til Hokksund
Kl. 11:45 Ankomst Nøstetangen guiding
Kl. 13:00 Ankomst Kolberg gård mat, musikk og fortellinger om den norske kongehistorien
Kl. 15:30 Avreise fra Kolberg gård tilbake til Vestfold
Ca kl. 18:00 Ankomst siste stopp i Larvik

Påmelding helst innen 24. august. Medlemspris på
kr. 500,- for medlem. Lik pris for ledsager. (Ordinærpris er kr.1 000,-.) Velkommen til hyggelig tur med fylkeslaget.

Informasjonsmøte for nye medlemmer og pårørende 9. oktober

Ekstra velkommen til nye medlemmer og deg som er pårørende, tirsdag 9. oktober kl. 18.15 – 19.30 i Baglergaten 3, fylkeslagets kontor i Tønsberg

Program:
•Kort om Blindeforbundet som organisasjon
•Rehabiliteringstilbud
•Kort om kommunale tilbud og rettigheter – TT, synskontakt, hjelpemidler etc
•Medlemsfordeler
•Tilbud lokalt – onsdagsklubb, aktiviteter, turer etc
•Samspill
•Oppsummering md spørsmålsrunde.

Velkommen til synshjelpemiddelmesse og høstmøtehelg 26. og 27. oktober!

Årets høstmøte og hjelpemiddelmesse for syn blir arrangert på Hotell Oseberg i Tønsberg. Vi har fått på plass de fleste aktørene innen synshjelpemidler i Norge og arrangerer også flere spennende miniseminar. Messa er åpen fra 10.00 – 17.00 Gratis inngang. Detaljert informasjon kommer i neste Veflia. Men allerede nå kan du holde av datoene. Hjelpemiddelmessen arrangeres fredag 26. oktober og Høstmøte og kurs arrangeres lørdag 27. oktober.

Foreløpig program for hjelpemiddelmessa:
Utstillingen er åpen gjennom hele dagen.
•10.00: Synsmessa åpner – Åpning ved Sølvi Ørstenvik. Leder NBF Vestfold
•10.30 – 11.15: Miniseminar Diabetes og øyelidelser og nye behandlingsmåter v/ Øyelege Ursula Fiedler
•11.30 – 12.00 Utstillerne presenterer kort seg selv og sine produkter
•12.15 – 1300: Miniseminar Uloba Brukerstyrt personlig assistent – rettigheter og muligheter
•13.00 Lunsjen starter
•14.30 – 15.15: Miniseminar. Med kikkertsyn på livet og øyeforskningen v/ Ole Kristian Lagesen, Medlem av NBFs forskningsråd og tidligere rektor v/ Journalisthøgskolen
•17.00: Messa avsluttes

Fylkeslaget gir medlemmer og ledsagere medlemspris på arrangementet.
Medlemspris for begge dagene er kr. 700,-.
Prisen inkluderer hjelpemiddelmesse med lunsj, middag fredag, overnatting i dobbeltrom, frokost og lunsj lørdag. I tillegg til kurs og høstmøte lørdag.
Deltakelse dagopphold kr. 200,- (uten middag)
Kun deltagelse på høstmøte eller hjelpemiddelmesse (uten måltider) er gratis.

Vi gleder oss til en spennende arrangement!

Aktivitetsplan 2. halvår 2018

Onsdagsklubb – Tønsberg Sandefjord og Larvik
Første oppstartsdato etter sommeren er onsdag 5. september for alle tre klubbene. Onsdagsklubbene arrangeres annen hver onsdag fra september til desember.

Iris – Midt i livet gruppa
Månedlige treff fra august til desember. Oppstartsdato 30. august.

August
19.august til fredag 24. august: Sommertur til Bornholm søndag

•Fredag 21. september Nøstetangen Glass og Kolberg gård i Hokksund
•Torsdag 27. september: Fagdag på Hurdal med øyehelsepersonell

Oktober
•Tirsdag 9. oktober: Møte med nye medlemmer
•Fredag 26. oktober: Hjelpemiddelmesse / Høstmøtehelg
•Lørdag 27. oktober: Høstmøte og kurs
•27. og 28. oktober: Barn- og ungdomstreff: Digital helg med bading, Langesund badehotell
•Lørdag 10.11. Familietreff Gravity / trampolineland i Larvik
•Symfonikonsert, Oslo konserthus (dato ikke avklart)
Desember
•Søndag 8. desember: Juleverksted/ julepyntlaging for voksne og barn på kontoret. Ta med barn, barnebarn og familie.
•Tirsdag 11. desember Julekonsert med Nordic Tenors 2018, Bølgen kulturhus i Larvik
I tillegg vil vi arrangere:
•Jevnlige kveldstreff i regi av Samspill / - Livsprat for alle interesserte
•Seminar for brukermedvirkere
•Kurs for ledsagere
•Symfonikonsert Oslo konserthus

Husk Medlemslotteriet 2018!

Vi håper du vil benytte giro vi har sendt ut på vårt Medlemslotteri 2018.
Lotteriet har samme utforming som i fjor, at hvert lodd koster kr. 100,-, som innbetales til vår konto. Du kan kjøpe lodd ved å innbetale til vår konto 16.44.09.47585, eller Vippse til 113898.
Dette er kjærkomne inntekter til fylkeslaget, og bidrar i høy grad til å opprettholde våre aktiviteter for medlemmene. Gevinster er blant annet dagstur med fylkeslaget, DAB radio med god brukervennlighet, og mange andre fine premier.

Hva slags mobiltelefon bør jeg velge?

I dag finnes det mange smarttelefoner på markedet som har innebygget funksjonalitet for de med nedsatt syn.
Mange vil med andre ord ikke trenge dyrt tilleggsutstyr, og kan kjøpe smarttelefoner i helt vanlige elektronikkforretninger.
Hvis du ikke ønsker en smarttelefon, bør du finne en telefon hvor det er lett å skille mellom tastene og 5-tallet er merket tydelig. I tillegg er det viktig at skriften er så stor som mulig både på skjerm og tastatur, og at det også er god kontrast både på skjerm og tastatur.
Ønsker du deg en smartttelefon så avgjør hva du trenger mest av; om du trenger forstørring, talesyntese/skjermleser. Det påvirker ditt valg av telefon. Mange telefoner og nettbrett har innebygget tale. Det kalles ofte for skjermleser eller talesyntese. Skjermleseren leser opp teksten som finnes i apper og nettsider, og du bruker berøringsskjermen for å navigere deg rundt
For å navigere deg rundt via skjermleser og talesyntese trenger du opplæring av en som har riktig kompetanse. Opplæring kan du søke om gjennom kommunen.
Både Apples iPhone og iPad og flere Android-telefoner har innebygget mulighet blant innebygget tale og skjermleser.
Apple har den innebyggede skjermleseren “VoiceOver” på norsk, på Iphone og Ipad. Skjermleseren fungerer også godt på de fleste apper som du laster ned, og iPhone har derfor blitt en svært populær telefon blant mange synshemmede.
Samsungs og Sonys telefoner er basert på operativsystemet Android som har den innebygde skjermleseren “TalkBack” . Vær obs på at det vil variere hvor bra apper du laster ned fungerer med TalkBack. Hvis du liker å prøve ut ny teknologi, kan en Android-telefon eller Android-nettbrett være riktig for deg.
Benytter du kun forstørring av skjerm finnes det mange flere gode alternativer å velge mellom. Her har skjermstørrelsen mye å si. Prøv deg frem i butikken!

Hyggelig gave til lokallaget i Larvik.

En dag i mai gikk jeg inn på kontoen til lokallaget vårt, der sto det kr. 7000,-, innsendt på giro fra ekteparet Løver.
Både Kåre og Eli hadde feiret sine 90 årsdager, og de hadde ønsket penger slik at de kunne gi en gave til oss i lokallaget i Larvik.De mente at hos oss hadde de hatt så mange fine samlinger, så de ville gjerne gi oss noe tilbake. Dette er jo en helt fantastisk gave som vi setter umåtelig stor pris på og vi skal passe på å bruke den på aller beste måte. Igjen må vi takke hjertelig for gaven vi har fått fra Eli og Kåre Løver. Så håper vi å se dem ofte igjen på våre samlinger i Larvik og omegn lokallag, og vi skal bruke pengene på en måte som kommer alle våre medlemmer til gode.

For Larvik og omegn lokallag, Kåre Eriksen, Leder.

Opplæring på smarttelefon og nettbrett

Er du svaksynt eller blind har du anledning til å søke opplæring på smarttelefon eller nettbrett i den kommunen du bor i. Mobiltelefon eller nettbrett må du kjøpe selv.

Hvordan du søker er litt ulikt fra kommune til kommune. Larvik, Tønsberg og Færder søker du om opplæring gjennom Voksenopplæringen. Her vil du få et standard enkeltvedtak som gir deg mulighet til opplæring på 10 timer. Det kan søkes om mer ved behov. De andre kommunene som ikke er ramset opp her har andre
søknadsrutiner og her kan behandlingstiden ta lengre tid da søknaden skal innom flere kommunale instanser.

Hør med din kommune som søknadsrutine, eventuelt ta kontakt med Kjersti på kontoret som kan hjelpe deg i søknadsprosessen. Lykke til!

Til utlån: Enkle hjelpemidler og hvite stokker
Kontoret har fått enkle hjelpemidler og overskuddslageret av hvite stokker fra Hjelpemiddelsentralen. Vi har ulike type stokker, kjøkkenhjelpemidler, speil, lykter og også noen ulike endestykker til stokker. Vi har også enkle Daisyspillere. Ta kontakt for utlån.

Grasrotandelen

Norsk Tipping sin Grasrotandel er en viktig inntektskilde for fylkeslaget. Gjerne registrer Norges Blindeforbund Vestfold som mottaker av Norsk Tipping sin grasrotordning. Grasrotandelen er en ordning som gjør det mulig for spillere hos Norsk Tipping å gi syv prosent av spillinnsatsen direkte til en forening. Dette uten at det går utover din innsats, premie eller vinnersjanser.

Registrer deg der du tipper og be om at Norges Blindeforbund Vestfold skal stå som mottaker. Alternativt kan du enkelt gjøre det med et par tastetrykk på nettet: https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen#search=942430752

Fakturagebyr på legekontor

Legekontorer har ikke anledning til å ta gebyr på faktura hvis betalingsterminalen ikke er tilgjengelig for synshemmede. Det har helseminister Bent Høie avklart etter spørsmål fra Blindeforbundet.

Vi har en rekke medlemmer som sliter med å betale på betalingsautomater, hos fastlegene. Flere fastlegekontor tar heller ikke kontanter eller assisterer ved automatene. Mange opplever at fastlegekontorets løsning er å gi dem, som selv ikke kan betjente betalingsautomaten, en faktura med et ekstra gebyr. I følge Forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege, er det, slik Blindeforbundet tolker det, først når en eksplisitt ber om faktura at gebyr er lov å pålegge.

Hvis det er slik at fastleger ikke forholder seg til fastsatte regler, er det svært uheldig. Fastlegeordningen er en kommunal tjeneste og oppgave. Det er derfor en kommunal oppgave å følge opp fastleger som bryter regelverket knyttet til pasientbetaling. Blindeforbundet oppfordrer først til åta kontakt med fastlegebn om dette er et problem. Om dette ikke fører frem, er neste kontaktpunkt kommunen. Hvis ingen av disse henvendelsene gir ønsket effekt, kan pasienten vurdere å klage vedkommende fastlege inn til Fylkesmannen.

Søndagstur på kyststien

Søndag 1. juli inviterte fylkeslaget til vandretur fra Borrehaugene til Åsgårdstrand. I strålende sommervær gikk vi fem kilometer med god flat, bred, gruset sti langs kyststien. Vi ruslet forbi Borrehaugene, Borrestranda, og videre langs godt gruset kyststi til Åsgårdstrand. Den siste kilometeren gikk forbi hvite trehus og gjennom Munchs hage. Vi avsluttet med middagsbuffet ute på terrassen på Åsgårdstrand hotell. Deilig tur, gode stier og veldig hyggelig turfølge. Håper flere blir med ved senere anledning!

Nyttige nettlinker:

Fylkeslagets hjemmeside
Aktivitetsplan
Klubber og lag i Vestfold
Lydavisen Lyspunkt
Lydaviser sentralt og lokalt
Facebooksiden vår
Norsk Lyd og Blindeskriftsbibliotek

Helsetelefonen (Utgått sommer 2018)

Her kan du laste ned avisen i word-format: