Veflia 03 2018 september årgang 19

Informasjonsavis for medlemmer og støttespillere.

Nyhetssak fra 12. november 2018

Plakat med tekst: Veflia, informasjonsavis for medlemmer og støttespillere

Kjære medlem
Onsdagsklubb – Tønsberg Sandefjord og Larvik
Iris – Midt i livet gruppa
Øvrige aktiviteter/arrangementer
Vestfold har egen pårørendekontakt
Hvordan få en trygg bussreise
Smarttelefonbruker og vil være testpilot for opprop på holdeplasser i Vestfold?
Sommertur til Bornholm
Husk Medlemslotteriet 2018!
Svaksynte og blinde har fått ny TT ordning i Vestfold
Grasrotandelen
Ny samarbeidspartner for varslingssaker
Vi er her for deg!
Nyttige nettlinker til deg som får Veflia på e-post

Kjære medlem

Høsten er så vidt begynt og vi kan glede oss til mange og spennende arrangementer i fylkeslagets regi.
Vi er så heldige å ha fått innvilget støtte til flere arrangementer fra blant annet Extrastiftelsen. Det betyr at vi kan gjøre det lille ekstra denne høsten, men det betyr også travle dager for Kjersti og Toron på kontoret. Vi har fått midler til både ledsagerprosjekt og til historiske vandringer. Dette vil blant annet noen av klubbene våre nyte godt av.

Dessuten er jeg veldig glad for at vi har fått midler til å tilby familier med synshemmede barn og unge en familiedag i trampolineparken i Larvik. Der har de også vært før, og dette var veldig populært. Det er viktig at vi også gir noe til våre yngste medlemmer. De er framtida vår, og vi må sørge for at de kjenner at de også har sin rettmessige plass i vårt fylkeslag.

Hjelpemiddelmessen nærmer seg med stormskritt og her blir det nok mye spennende å se på. Jakter du på noen nye og nyttige ting som kan hjelpe deg i hverdagen, ja, da må du ta turen til Tønsberg 26. oktober. I tillegg til alle utstillerne kommer også flotte foredragsholdere som har spennende og nyttige ting som de gjerne formidler til oss.

Riktig god høst alle sammen og så håper jeg riktig mange tar turen til Tønsberg på hjelpemiddelmessen og høstmøte.

Sølvi Ørstenvik, leder fylkeslaget i Vestfold

Onsdagsklubb – Tønsberg Sandefjord og Larvik

Onsdagstreffene er hver onsdag i partallsuker for alle tre klubbene. Onsdagsklubbene arrangeres annen hver onsdag fra september til desember kl. 11.00 – 14.00. Det serveres lunsj og det er egen aktivitetsleder. Ta kontakt med kontoret om du ønsker mer informasjon.

Iris – Midt i livet gruppa

Månedlige treff. Ta kontakt med Terje Halmrast på e-post: eller mobil 911 73 238 om du ønsker mer informasjon om treffene.

Øvrige aktiviteter/arrangementer

Oktober:

• Tirsdag 9. oktober: Møte med nye medlemmer
  • Fredag 26. oktober: Hjelpemiddelmesse Tønsberg
  • Fredag 26. oktober og Lørdag 27. oktober: Høstmøtehelg med hjelpemiddelmesse og kurs
  • 27. og 28. oktober: Barn- og ungdomstreff: Digital helg med bading, Langesund badehotell

November

• Lørdag 10. november Familietreff, Gravity trampolinepark i Larvik. (Egen invitasjon til målgruppa sendes ut)
  • Torsdag 15. november - Handletur til Sverige med buss.
  • Torsdag 22. Jubileumskonsert i Oslo konserthus med Bernstein (Musikaler og andre kjente verk). Ledsagerbevis aksepteres. Tog t/rt. Frivillig middag.

Desember

• Søndag 2. desember (NB – ny dato) Juleverksted/ julepyntlaging for voksne og barn på kontoret. Ta med barn, barnebarn og familie. 12.00 – 15.00. Må ha påmelding for å kunne kjøpe inn materiell. Gratis deltagelse.
  • Tirsdag 11. desember Julekonsert med Nordic Tenors 2018, Bølgen kulturhus i Larvik. Ledsagerbevis. Tog til Larvik.

Velkommen til synshjelpemiddelmesse og høstmøtehelg 26. og 27. oktober!
Årets høstmøte og hjelpemiddelmesse for syn blir arrangert på Quality Hotell Oseberg i Tønsberg. Messa er åpen fra 10.00 – 17.00. Hjelpemiddelmessen arrangeres fredag 26. oktober og høstmøte 2018 og kurs arrangeres lørdag 27. oktober.

Fredag 26. oktober

• 10.00: Synsmessa åpner – Åpning ved Sølvi Ørstenvik. Leder NBF Vestfold
  • 10.30 – 11.15: Miniseminar Diabetes og øyelidelser og nye behandlingsmåter v/ Øyelege Ursula Fiedler
  • 11.30 – 12.00 Utstillerne presenterer kort seg selv og sine produkter
  • 12.15 – 1300: Miniseminar Uloba Brukerstyrt personlig assistent – rettigheter og muligheter
  • 13.00 Lunsj (inkludert for deg som betaler 700 kr for todagers arrangement)
  • 14.30 – 15.15: Miniseminar. Med kikkertsyn på livet og øyeforskningen v/ Ole Kristian Lagesen, Medlem av NBFs forskningsråd og tidligere rektor v/ Journalisthøgskolen
  • 17.00: Messa avsluttes

Utstillere:
Rådgivningskontoret for syn, Rehabiliteringsavdelingen, Syn Support / Nordic eye, Hjelpemiddelsentralen, eSight – esynet.no, OptimalAssistanse, HAV - havas.no, Multioptikk, Aleris BPA, Provista, Ablecon, Adaptor, Cantec.

Messa holder åpent fra 10.00 – 17.00

• 17.00 Fri disposisjon
  • 19.00 Middag
  • 21.00 - Underholdning av Tjøme korforening.
  • 21.30 – Quiz med Jan Åge

Lørdag 27. oktober

• 10.00 - 11.30 Høstmøte trekning av medlemslotteri.

Budsjett 2019, Aktivitetsplan 2019, Leder legger frem halvårsrapport.

• 11.30 – 12.00 Utsjekk
  • 12.00 – 13.00 Foredrag: Voksenopplæring i kommunene. Opplæringsmuligheter på smarttelefon og nettbrett. Rettigheter og muligheter.
  • 13.15 – 14.15 Lunsj og hjemreise

Medlemmer og ledsagere får medlemspris på hele høstmøtearrangementet: Kr. 700,-. Påmeldingsfrist er 10. oktober. Prisen inkluderer hjelpemiddelmesse med lunsj, middag fredag, overnatting i dobbeltrom, frokost, høstmøte, kurs og lunsj lørdag. Deltakelse dagopphold kr. 200,- (uten middag) Kun deltagelse på høstmøte (ikke kurs) eller hjelpemiddelmesse (uten måltider) er gratis. Vi gleder oss til en spennende arrangement!

Handletur til Sverige med turbuss
Torsdag 15. november inviterer fylkeslaget til sosial handletur over grensa. Vi henter i moderne turbuss på Kopstad, Tønsberg, Larvik og Sandefjord. Bår til Strømstad og buss videre til Nordbysenteret og hjem via Moss. Egenandel er 200 kr, med samme pris for ledsagere. Dette inkluderer lunsjbuffet på ferja, buss og handlestopp på Nordbysenteret. Her kan du handle inn til jul. Velkommen til hyggetur! Påmelding til kontoret innen 31. oktober.

Festkonsert– «Best of Bernstein»
Torsdag 22. inviterer vi til Oslo konserthus og festkonserten «Best of Bernstein». Det blir en herlig blanding av musikal, opera, jazz og klassisk når en stor komponist skal feires med ellevill festkonsert. Billettpris kr 375,-. Ledsagerbevis aksepteres, og ledsager går derfor gratis. Tog t/rt fra Vestfoldbyene. Vi går av på Nationaltheatret og går de 200 meterne til Konserthuset. Frivillig felles middag. Det er reservert 30 billetter – så her er det førstemann til mølla. Påmeldingsfrist 31. oktober til kontoret.

Ledsagerkurs onsdag 7. November kl 15.30 – 20.00
Kan du tilby en trygg hånd? Velkommen til ledsagerkurs! Her lærer du enkle ledsagerteknikker – både i teori og praksis. Kurset er støttet av Extrastiftelsen og er for deg som vil bli tryggere i en ledsagersituasjon og for deg som ønsker å lære ledsagerteknikker. Påmelding innen 1.nov. til kontoret. Vi avslutter med en matbit og utdeling av kursbevis. Kurset er gratis.

Juleverksted søndag 2. desember
Søndag 2. desember (NB – ny dato) Juleverksted/ julepyntlaging for voksne og barn i Baglergt 3i Tønsberg. Ta med barn, barnebarn og familie. 12.00 – 15.00. Gratis deltagelse. Må ha antall for å kunne kjøpe inn riktig med materiell – påmeldingsfrist til kontoret innen onsdag 28. november.

Nordic Tenors – julekonsert 11.desember
Fylkeslaget inviterer til julekonsert i Bølgen kulturhus tirsdag 11. desember. Nordic Tenors gir deg en vakker og underholdende julekonsert som garantert vil sette deg i den gode julestemningen. Billettpris kr 450. Ledsagerbevis aksepteres og ledsager går derfor gratis. Vi møtes på Larvik jernbanestasjon og går eller tar taxi til kulturhuset. Vi ser også på mulighet for julemat i forkant av konserten i restauranten til Bølgen. Detaljene for mulig servering er ikke avklart i skrivende stund. Påmelding innen 9. november.

Vestfold har egen pårørendekontakt

Gjennom Samspillprosjektet har det blitt etablert en pårørendekontakt for Norges Blindeforbund på Østlandet. Sidsel Bredvei kan kontaktes på tlf: 918 93 797 eller på e-post. Hun er likeperson, har taushetsplikt og kan være en støttespiller for deg som er tett på en som har fått nedsatt syn eller blitt blind. Sidsel er fra Stokke i Vestfold, har selv en ektefelle som er svaksynt og har jobbet i flere år med pårørendearbeid i Norges Blindeforbund.

Hvordan få en trygg bussreise

Har du gode eller mindre gode opplevelser med opprop og service på bussene i Vestfold? Det viktigste du kan gjøre er å gi tilbakemelding når opprop på buss ikke fungerer - hver gang. Husk å notere hvilken buss, dato og til hvilket klokkeslett.
Tlf: 33 30 01 12 eller e-post til: . VKT er helt avhengig av tilbakemeldinger for å kunne forbedre anlegget sitt. I tillegg er det viktig å vise at du har nedsatt syn ved påstigning for å få en så trygg busstur som du måtte ønske. Bruk hvit stokk, og sett button med mann med hvit stokk på jakken. Sjåførene skal alltid stoppe om du markerer med hvit stokk på busstoppet Synliggjøring av synstapet er en fremgangsmåte å få den servicen som gjøre deg tryggere på bussreisen!

Ole Kristian Lagesen, NRK journalist og intervjuet i siste «Synspunkt», (og også en av våre foredragsholdere ved synsmessen 26. oktober), sier det slik: Å mestre min nye livssituasjon med mitt dårlig syn var noe som ble viktig. – Det ble viktig å få etablert mestringsstrategier, og den ene var helt opplagt: Åpenhet! - Synshemmingen er det ingen vits i å skjule.

- Derfor går jeg stort sett alltid med et merke på jakkekragen hvor det er et symbol av mann med hvit stokk. Et annet punkt på listen over mestringsstrategier er bruken av den hvite stokken. Mens mange vegrer seg mot å ta i bruk hvit stokk, er det en nødvendighet for meg», forteller Lagesen til Blindeforbundets medlemsblad.

Smarttelefonbruker og vil være testpilot for opprop på holdeplasser i Vestfold?

Det testes ut sanntidsapp på enkelte bussreiser i Vestfold høsten 2018 og testpiloter ønskes. Vestfold kollektivtrafikk (VKT) tester ut appen TravelCompanion sammen med Tønsberg firmaet Next Signal. Løsningen ligger ute er knyttet primært i forhold til bussruteute 42, 45, 02 og 01, mens det vil være mulig å få opplest alle holdeplasser. Dette er en testpilot, slik at vi vil helt sikkert oppleve at det kan være sammenhenger, holdeplasser osv som må justeres underveis. Enkleste bruk av appen er å installere (akseptere sted og varslinger), åpne appen og ha på VoiceOver. Da får du opp holdeplassopprop.
Her er en lenke til TravelCompanion –appen. Har du lyst til å være testpilot og gi konkrete tilbakemeldinger, ta kontakt med Lykke til!

Sommertur til Bornholm

Det ble en kjempetur for gjengen fra Norges Blindeforbund Vestfold, som var på tur til Bornholm siste uke i august. Det ble mange flotte sanseopplevelser seks dager til ende.
Vi gikk barbeint på Dueodde og fikk kjenne verdens fineste sand mellom tærne, vi fikk både smake og lukte skikkelig røkt sild, og vi ruslet gatelangs blant koselige små murhus med blomstrende stokkroser. Vi hadde en kunnskapsrik og morsom guide, Anny Solveig Larsen, som tok oss med på små lokalveier på kryss og tvers av øya. Stor takk til sjåfør Jarle, som bukserte den 14 meter lange bussen igjennom smug og busker. Vi besteg Bornholms

høyeste punkt på hele 162 meter, ingen ble høydesyke. Vi besøkte den romantiske hagen til damene fra Porsgrunn kjent som Kræmmerhuset.

Vi har gjennom tre dager opplevd øyas spesielle rundkirker med imponerende akustikk og selvfølgelig har vi besøkt de små koselige byene. I den vakre kystbyen Gudhjem besøkte vi et av øyas kjente fiskerøkeri, der vi fikk servert mengder av god fisk, røkesild, laks, fiskefrikadeller og mye annet godt. Det å dele opplevelser og ha det moro sammen, gjør mye av reisen. Etter fine dager på øya, kjørte vi oppover den svenske vestkyst. Det ble et overnattingsstopp i Gøteborg før vi avsluttet med Bastøferja og tilbake til Vestfold. Takk for en hyggelig og sosial tur med mange flotte inntrykk!

Husk Medlemslotteriet 2018!

Vi har fått mange innbetalinger på giroene vi har sendt ut. Stor takk! Vi har imidlertid mange flere lodd på lager! Vi håper du vil støtte ved å betale giroen du fikk i posten før sommeren. Hvert lodd koster kr. 100,-. Du kan også «Vippse» til nummer 113898. Lotteriet trekkes på høstmøtehelgen.

Premieliste 2018:

• 2 stk DAB radioer godt egnet for våre medlemmer fra Enklere Liv (verdi av 699 pr radio)
  • Myk og deilig lue i cashmere fra ICare (verdi 499)
  • Cognacglass – seks stykker
  • Hjemmeheklede brikker
  • Julepynt i sølv designet av Cecilie Engelstad (verdi 560 kr)
  • Hjemmestrikket lue til voksen i grå og hvit ull
  • Krydderblanding fra iCare (verdi 330 kr)
  • 10 håndlaget julekort fra Nepal (iCare)
  • Hverdagshjelpemidler fra Adaptor

Svaksynte og blinde har fått ny TT ordning i Vestfold

En så stor positiv inngripen på våre medlemmers hverdag tar vi en reprise på slik at alle får det med seg:

Har du godkjent TT-kort (drosjelapper) på grunn av nedsatt syn vil du innlemmes nye ordningen fra 1. juli 2018. Alder vil ikke bli vektlagt. Er du usikker på om du er registrert som mottaker av TT-kort på bakgrunn av syn kan du ta kontakt med Vestfold fylkeskommune ved saksbehandler: Laila Samuelsen, telefon direkte: 33 34 40 02.

Fylkeskommunen skriver: «Uansett hvilket årsbeløp brukere med særskilt behov/brukere i utvidet TT-ordning tidligere har fått godkjent, vil alle nå få tildelt totalt kr. 18.670 pr halvår. Det vil være påfylling i juli 2018 og januar 2019.»

Dette er en prøveordning som Blindeforbundet har jobbet med i mange år, og vi er utrolig glade for å kunne fortelle at Vestfold kommer med i ordningen fra juli 2018!

Grasrotandelen

Spiller du hos Norsk Tipping kan du velge hvem som vil motta syv prosent av din spillerinnsats – uten at det går utover din innsats, premier eller vinnersjanser. Vi håper du velger oss som din grasrotmottaker. Pengene går til lokale aktiviteter for blinde og svaksynte i Vestfold!

Ny samarbeidspartner for varslingssaker

Norges Blindeforbund har inngått avtale med firmaet Ernst&Young om mottak av varsler. Selskapet tar imot varsler fra medlemmer, ansatte, tillitsvalgte og andre som ønsker å varsle om kritikkverdige forhold i Blindeforbundet. Varsling gjøres på telefon 24 00 20 14, mandag til fredag mellom kl. 08.00-16.00. Du kan være anonym om du ønsker det. Det jobbes med å lage en varslingsportal på nett som skal være brukbar for alle.

Du kan lese mer om varslingsrutiner på Blindeforbundets nettsider. www.blindeforbundet.no

Vi er her for deg!

Ønsker du mer informasjon om kommunale tjenester og dine rettigheter? Har du spørsmål om hverdagsteknologi for synshemmede eller rehabiliteringsmuligheter? Ta gjerne kontakt med fylkeskontoret på tlf. 33 31 58 58 eller på e-post: . Vi holder til i Baglergaten 3 i Tønsberg (2. etg med heis) og har åpne dører fra 0900 – 1530.

Fredager går det ut egen vestfoldinfo pr e-post fra kontoret. Meld deg gjerne på nyhetsbrevet for siste oppdateringer.

Håper mange av Blindeforbundets høstaktiviteter kan friste. Meld deg på allerede nå så er du sikker på å få plass.

En riktig god høst ønskes alle lesere av Veflia!

Nyttige nettlinker til deg som får Veflia på e-post:

Fylkeslagets hjemmeside
Aktivitetsplan
Klubber og lag i Vestfold
Lydavisen Lyspunkt
Lydaviser sentralt og lokalt
Facebooksiden vår
Norsk Lyd og Blindeskriftsbibliotek

Her kan du laste ned avisen i word-format: