Du er her: Forside Fylkeslag Vestfold Nyhetsbrev for Vestfold fylkeslag Veflia 01 2016 mars Årgang 17

Veflia 01 2016 mars Årgang 17

Informasjonsavis for medlemmer og andre støttespillere i Norges Blindeforbund Vestfold I redaksjonen: Sølvi Ørstenvik og Jon Kroken.

Veflia er sponset av:

Aqua VVS i Gjærdal Larvik

Toyota Funnemark Larvik

GARANTI LABO a/s i Larvik

ASKO VESTFOLD - TELEMARK AS i Larvik

Innhold

Takk for meg

Årsmøtet 2016

Aktivitetsutvalget informerer

Sommeravslutning onsdagsklubbene

Dagstur til Risør

Sommerstevne med innlagt handletur til Sverige

SOMMERTUR

Velkomstmøte for nye medlemmer

Aktivitetsuke for førerhundbrukere på Hurdal Get Going

Takk for meg

Litt rart og nesten vemodig, er det å sitte og skrive på den «min siste» utgave av Veflia. Etter over 40 år i Blindeforbundet, og de siste 33 årene i fylkeslaget i Vestfold, er det imidlertid på tide å overlate plassen til en annen.

Det har vært en utrolig spennende, utfordrene, lærerikt og ikke minst hyggelig tid i fylkeslaget. Dyktige og engasjerte tillitsvalgte, hyggelige medlemmer og mange varierte arbeidsoppgaver.

Utviklingen har vært enorm. Fra skrivemaskin til nettbrett og andre duppeditter, fra spolebånd og kassetter til CD og nettavis, fra tykke ringpermer til digitalisert arkiv for hele forbundet – ja det er nesten ufattelig hva vår generasjonen har fått være med på.

Hva tiden som pensjonist skal fylles med er ikke helt i boks enda, men det skal nå i alle fall settes av mer tid til mine friluftsinteresser. Så skal jeg heller ikke bryte kontakten helt med fylkeslaget. Jeg stikker nok innom i blant, og jeg har også sagt at jeg stiller meg til tjeneste for ledsagerbanken.

Ta vel i mot Kjersti! Hun blir en flott ressurs for fylkeslaget slik jeg kjenner henne.

Takk for meg og lykke til videre!

Jon Kroken

Daglig leder

Årsmøtet 2016

Norges Blindeforbund Vestfold innkaller til årsmøtehelg lørdag 16. og søndag 17. april. Arrangementet finner i år sted på Grand Farris i Larvik.  Årsmøtet avholdes lørdag 16. april med møtestart kl. 10.30. Deltagere fra Sandefjord og nordover, benytter tog med ankomst Larvik kl. 09.36.

Aktivitetsutvalget har foreslått flg. program for hele helgen.

Kaffe og rundstykke ved ankomst

Kl 10:30 Årsmøte

Kl 13:30 Lunsj

Kl 15:00 Kulturelt innslag med sanggruppen Octopus Kl 15:30 pause Kl 16:00- 17:30 Deltakere velger mellom følgende temaer:

1.           Sittedans/Stoltrim

2.           Moro med sang (For de som mener de ikke

kan synge, og de som mener de kan)

3.           Pårørendegruppe

Kl 18:30 Middag

Sosialt samvær med kulturelt innslag etter middag.

Søndag:

08:00 – 09:30 frokost

09:30 – Tema – Å være pårørende

10:30 - 11:00 utsjekking

11:00 - 12:00 Brannsikring for utsatte grupper

12:00 – Frisk luft i lungene – (vi går oss en liten tur i nærområdet)

13:00 – 14:00 lunsj

Hjemreise

Nordgående tog 14:19

Styrets forslag til sakliste på årsmøte 2016

1             Åpning

2             Minnestund

3             Navnopprop

4             Konstituering

Valg av:

a.  Dirigent:

b. Sekretær:

c. Tellenemnd:

d. 2 protokollunderskrivere

5             Godkjenning av innkalling

6             Møtets sakliste

7             Protokoller

8             Årsmelding 2015

9             Regnskap 2015

10          Budsjett 2016

11          Saker fra NBF. Årsmelding og regnskap 2015 og budsjett 2016.

12          Innkomne forslag

13          Valg

14          Avslutning

Egenandel er kr. 500,-. Ønsker du enkeltrom er det et tillegg på kr. 100.

Ønsker du bare å være med på årsmøtet og ikke ta del i noen måltider, er det ingen egenandel.

Forslag som ønskes tatt opp på årsmøtet må være sendt styret innen 29. mars.

Aktivitetsutvalget informerer

Sommeravslutning onsdagsklubbene

Tid: 8 juni. Sted er ikke helt klart enda.

Underholdning: Cathrine Kristiansen synger visesang

Egenandel: 150 kr

Dagstur til Risør

Det arrangeres dagstur til:«Den hvite by ved Skagerak»

(Risør) torsdag 29.juni 2016

Avreise fra avtalt sted og tid.

Vi tar turen til Sørlandet og vårt første stopp blir Brokelansheia i Gjerstad. Her får vi servert kaffe og rundstykker. Ferden videre går så til Risør. John Thomas Axelsen møter oss i full Vægteruniform. Han tar oss med på en spennende rusletur gjennom Risørs smågater. Litt fritid i byen før vi tar fergen MF Øisang over fjorden. Vi venter litt til vår buss har kjørt rundt for å hente oss. Nå skal vi på et spennende sted som heter «Hest i Villmark» eller Hommen Gård. Stedet ligger ca 10 min. kjøring fra fergen og litt før fylkesgrensen til Telemark Driveren av gården orienterer oss litt om stedet og her får vi servert en god middag. Her er det mange mulighter for aktiviteter også. http://hommengaard.no/ Vi er hjemme tidlig på kvelden.

Egenandel kr. 500.- ved min 40 personer

Som inkluderer:

_ Bussreisen

_ Kaffe og rundstykker på Lyngrillen

_ Byvandring med Vægter

Middag, dessert og kaffe på Hommen Gård

Støttemedlemmer inviteres til å bli med på turen på samme vilkår.

Sommerstevne
med innlagt handletur til Sverige Østfold er vertskap for årets sommerstevne

Dato: 18.juni 2016

Østfold foreslår Hafslund hovedgård som arena for sommerstevnet Det er ønskelig å legge opp til handletur i Sverige på hjemveien, hvis mulig.

Mer informasjon vil komme senere, men merk datoen.

SOMMERTUR

Årets sommertur går til Flor og Fjære med Stavanger som base for turen

Tid: torsdag 25. august til søndag 28. august.

Magnusreiser har sendt oss flg. turforslag som Aktivitetsutvalget har sluttet seg til.

Torsdag 25. august

Avreise kl 11.30. fra Tønsberg til Langesund for ombordstigning i MS Bergensfjord. Her får vi hjelp til å fine våre lugarer før fergen seiler kl 14:30 til Hirtshals. Her har båten opphold fra Kl 19:00 – 20:00. Nå møtes vi lengst bak på 7. dekk for felles middagsbuffet. Det er Taxfree og underholdning utover kvelden.

Fredag 26. august

Fjord Line ankommer Risavika ved Stavanger kl 6:30. Vi kjører direkte til vårt hotell og spiser frokost. I dag har vi formiddagen til fri disposisjon frem til kl 13:00 Vi går felles fra vårt hotell til Skagenkaien der båten har avreise til Sør Hidle. Etter 20 min så er vi framme med Blomsterøya Flor og Fjære. Her er det eget opplegg med omvisning og matservering. Vi er tilbake på hotellet på tidlig kveld. Middag på hotellet.

Lørdag 27. august

Stavanger har mye å by på og siden vi bor sentralt i byen, så er det gåavstand til det meste. Felles middag på vårt hotell om kvelden

Søndag 28. august

Etter en god frokost må vi reise tidlig fra hotellet. I dag skal vi ha en fergetur fra Lauvik kl 9.00 og inn Lysefjorden til Lysebotn. Vi får se Prekestolen og Fantehola. Fra Lysebotn kjører vi opp til «Ørneredet» der vi får en pause. Videre skal vi over Suleskarveien til Setersdalen. I Valle får vi dagen lunsj(middag). Hjemreisen går via Skafsåheia og Vrådal. Vi er hjemme tidlig på kvelden.

Pris: kr 4.990.- Enkeltromstillegg kr 600,-

Enkel innvendig lugar kr 400,-

Tillegg for utsides dobbellugar kr 200,- pr pers

prisen inkluderer:

• Bussreisen

• Fjordline Langesund – Stavanger i dobb. innv. lugar.

• Buffet med drikke ombord i Fjord Line

• 2 netter på Thon hotell med frokost og middag • Båttur til Flor og Fjære med omvisning og lunsj • 2 lunsj, Flor og Fjære og Valle).

• Fergetur på Lysefjorden

Ved bestilling betaler deltakerne et depositum på kr. 1000.- pr. person Restfaktura sendes ca. 1 måned før avreise og må være betalt innen 10 dager.

Avbestilling kan skje etter gjeldene bestemmelser:

Ved avbestilling senere enn:

-             7 dager før avreise belastes hele beløpet

-             7 –14 før avreise belastes 50% av prisen

-             14 –30 dager belastes depositum.

-             Før 30 dager belastes kr. 150.-

-             Ved uteblivelse belastes hele beløpet

Aktivitetsutvalget velger å gå for reiseopplegget slik Magnusreiser skisserer. Egenandel blir i følge styrevedtak 4.990,- for medlem og ½ pris for ledsager. Forutsetter at alle har ledsager.

Velkomstmøte for nye medlemmer

Det vil bli invitert til velkomstmøte for alle nye medlemmer 8. september kl 18.

Sted: Blindeforbundets lokaler, Baglergate 3, Tønsberg.

Invitasjon vil bli sendt til nye medlemmer i 2015 og 2016. På denne samlingen vil det bli gitt informasjon om fylkeslaget, fylkeslagets aktiviteter og Blindeforbundets rehabiliteringstilbud.

Aktivitetsuke for førerhundbrukere på Hurdal

3.- 7. august 2016

Alle førerhundbrukere i Norge inviteres til aktive dager i tiden 3.- 7. august 2016. Kurset vil bli holdt med base på Hurdal syn- og mestringssenter.

Aktiviteter du kan forvente er tradisjonell lydighetstrening, i tillegg til hverdagslydighet som for eksempel hilsetrening, passering, gå pent i bånd. Det blir  også bytrening, hinderbane, skog og miljøtrening. I tillegg til dette jobber vi med å få til en ordentlig friluftsdag som skal gi deg en fin naturopplevelse over stokk og stein, sammen med din førerhund.

Etter påmelding vil deltakerne bli bedt om å tenke gjennom hva de ønsker å fokusere på under kurset for å kunne sikre at du får best mulig utbytte av treningen.

Vær oppmerksom på at vi ikke har ubegrenset antall rom til disposisjon. Dersom du trenger å ha med deg ledsager ønsker vi at dere bor på samme rom.

Dine reiseutgifter blir dekket av Norges Blindeforbund, forutsatt at du velger billigste reisemåte. Det er ønskelig at flest mulig benytter seg av fellestransporten til og fra Hurdalsenteret.

Påmelding:

Kurset har plass til 40 deltakere. Påmeldingen starter 10. mars. Vi gjør oppmerksom på at i år vil vi registrere påmeldingene fortløpende og etter 40 påmeldinger vil det bli ført venteliste. Egenandelen for kurset er kr. 1000 for medlemmer av Norges Blindeforbund og kr. 1 350 for andre deltakere. Egenandelen skal betales inn i forkant av kurset og senest 30. Juni.

Påmelding til Britt Nonås på e-post banonaas@online.no eller på telefon 56 33 60 33/ 90690 133, eller til Stine Jåthun på e-post stinejaathun@hotmail.com eller på telefon 913 10 025.

Get Going

Seksjon lokalt arbeid har fått et Extraprosjekt som heter Get Going.

Dette er et toårig prosjekt innen forebygging, trening og kostholdsveiledning, med ukentlige samlinger.

Hver samling vil bli ledet av personlige trenere.

Vestfold fylkeslag vil forsøke å få til et slikt opplegg i Tønsberg med ukentlige treninger så sant vi får nok deltagere. Vi ser for oss at vi må ha en gruppe på 10 deltagere før vi setter i gang med videre planlegging i forhold til å skaffe lokaler o.s.v.

Å være med koster ingen ting, men deltagerne forplikter seg til å kjøpe treningsutstyr for ca. kr. 500,-. Dette skal i følge prosjektledelsen være til kostpris.

Nå ønsker vi kontakt med deg som kan tenke seg i år være med i et slikt prosjekt, som i første omgang vil strekke seg over et år.

Ta kontakt med fylkeslaget hvis du er interessert og vi kan gi ytterligere informasjon om prosjektet.

Hvert fylke skal også ha en kontaktperson/ koordinator som også gjerne deltar i treningsopplegget.

Kontaktpersonen skal inspirere og motivere deltakerne, ha oversikt over deltakerne og legge til rette så de personlige trenere får gjort sin jobb.

Det er en fordel om koordinatoren bruker Facebook og/eller andre sosiale medier da det blir laget lukkede facebooksider for alle deltakerne. Koordinatorene får en liten godtgjørelse for jobben. Vi er også på jakt etter en slik koordinator.