Hvit stokk

Den hvite stokken, eller mobilitetsstokk som det også heter, er et internasjonalt symbol på at en person er synshemmet. I tillegg til å vise omverdenen at den som bærer den ser dårlig, er den et hjelpemiddel for navigasjon.

Siden stokken både er et hjelpemiddel til å finne fram med og viser andre at du ser dårlig, egner den seg for de aller fleste synshemmede. Norges Blindeforbund arrangerer kurs og har egne ansatte som lærer synshemmede riktig bruk av stokken (mobilitetsinstruktører). Kursene arrangeres på våre kurs- og mestringssentre.

Vi arbeider for at du skal bli sett. Med din stemme kommer vi enda lenger

Ring oss

Hverdager 9-15

Egen teknikk

Når du er ute å går skal stokken brukes i en spesiell pendelbevegelse fra side til side. Tuppen av stokken sklir langs bakken og vil fange opp hull og andre hindringer som ligger i veien for sikker ferdsel. Stokken forteller også noe om terrenget du beveger deg i, for eksempel at du kommer til en motbakke.

Hvit stokk leveres i mange forskjellige utgaver. Alt fra den klassiske støttestokken som mange mennesker med nedsatt balanse bruker, til justerbare teleskopstokker, og mindre markeringsstokker. Markeringsstokken fungerer mest som et tegn til omgivelsene om at du ser dårlig. Det finnes også stokker til barn i andre farger enn hvit

Vårt hjelpemiddelfirma Adaptor A/S selger hvite stokker. De holder til på Majorstuen i Oslo og har stokkene utstilt i forretningen. De sender også over hele landet.

Det er NAV som innvilger vedtak om støtte til mobilitetsstokk/ hvit stokk. Den kan også kjøpes direkte hos Adaptor A/S uten vedtak fra NAV.
Ønsker du hjelp til å søke? Kontakt oss i Norges Blindeforbund.

Sist oppdatert: 31. oktober 2022