SmartVision gir en enklere telefonhverdag

SmartVision er en telefon med touchskjerm som også har knapper, og som kan snakkes til.

Mobilteleffonen SmartVision er en blanding av en tradisjonell knappemobil og en smarttelefon med touchskjerm.

– Den er ganske smart egentlig. I tillegg er den litt overveldende og veldig spennende, sier Marit.

– Henrik» er veldig grei

Marit Træen er synshemmet og forteller at hun ikke er helt fortrolig med telefonen ennå, men at hun stadig lærer seg nye funksjoner.
– Jeg behersker basisfunksjonene på den. Ringe, svare på anrop, sende SMS og legge til kontakter. Jeg kan også stemmestyre den, da snakker jeg bare med «Henrik».
«Henrik» er den innebyggede talesyntesen i telefonen som leser opp tekst på skjermen, i tillegg til at man kan kommunisere tilbake til telefonen med den.
– Jeg kjenner at jeg helt klart kan bli venner med denne telefonen, ler Marit.

Eneste forhandler i Norge

Johne Malmedal er ansatt hos Adaptor Hjelpemidler AS, firmaet som er eneforhandler av telefonen i Norge.
– Voksne mennesker som kjenner til mobiler med knapper fra før, blir fort kjent med SmartVision også, sier han.
Johne forteller videre at de har testet telefonen ganske grundig på Adaptor før de valgte å ta den inn i sortimentet.
– Vi har lekt oss med den og prøvd oss på forskjellige måter å snakke til den på. Talegjennkjenningen kan man for eksempel bruke når man skal lese inn en SMS, sier Johne, før han demonstrerer funksjonen: «Din gamle bavian. Skal vi drikke kaffe snart. Schleppegrells gate», alle setningene og det spesielle gatenavnet fra Oslo omsettes til tekst på telefonens skjerm.
– Når man skal benytte talegjennkjenning, må telefonen være tilknyttet Internett, sier Johne.

Fakta

NAV dekker ikke telefonen. Hvis Adaptor hadde solgt telefon og programvare separat, hadde NAV kunnet dekket programvaren.
SmartVision koster 4.490 kroner, og da får du support på kjøpet. Kjøpere kan komme innom Adaptor i Oslo og få hjelp hvis det er noe som er utfordrende, eller ringe og få hjelp.
– Vi kan også benytte telefonens innebyggede fjernhjelp. Da går vi inn i kundens telefon her fra Oslo, og kan for eksempel sette opp en epostkonto, eller legge til et trådløst nettverk, forteller Johne Malmedal.