Shila Chaudary

I april i år var Blindeforbundet på besøk på et av øyesykehusene i Nepal, og her fikk vi møte Shila Chaudary , som gradvis hadde mistet synet fra 6-årsalderen. Shila var en svært begavet og kreativ ung dame, med alle forutsetninger for å ta en utdannelse og skaffe seg en jobb.  Men da synet hennes sviktet, ble skjebnen hennes forandret. Uten syn har man ikke mange muligheter i et land som Nepal, og Shila måtte som mange andre barn arbeide på mursteinfabrikker for å bidra til familiens økonomi.

Tilfeldigheter gjorde at hun via en bistandsorganisasjon fikk gjennomgå et treningsprogram for å lære seg å sy. Etter hvert brukte hun pengene hun tjente på mursteinfabrikken til å skaffe seg mere kunnskap. Hun fikk støttet til å skaffe seg en symaskin og begynte å sy klær for folk i landsbyen.

Så innhentet synsproblemene henne igjen og hun kunne ikke lenger se godt nok til å kunne arbeide. I denne perioden dør moren til Shila og det blir en tøff periode for den unge jenta.

Shila har hørt om øyesykehusene men hun har ikke vært klar over at det finnes et tilbud for de som ikke har penger til å betale for operasjonen. Vi bringer Shila til et av våre øyesykehus og i løpet av denne ettermiddagen forandres livet hennes fullstendig.

Hun blir operert og ser nå krystallklart på begge øynene. Når vi møter Shila igjen har hun kjøpt fire symaskiner og driver opplæring av andre jenter som vil komme seg ut av fattigdommen.

Ditt bidrag gjør en forskjell

Din støtte gir oss mulighet til å hjelpe flere. I land med svake sosiale ordninger kan en enkel øyeoperasjon forhindre et liv i ekstrem fattigdom.

Se hvordan du kan bidra