Synshemmedes aksjonsuke 2017

Hvert år retter vi fokus mot en utfordring som synshemmede mennesker sliter med i hverdagen. I år er det opplæring i IKT-systemer det handler om.


Smarttelefon gir et mer aktivt liv

En fersk undersøkelse viser at 62 prosent av synshemmede smarttelefonbrukere får et mer aktivt liv gjennom smarttelefonen. Det er positivt, og Blindeforbundet har stor etterspørsel etter kurs og opplæring i teknologien. Og det er derfor vi har satt det på dagsorden i årets aksjonsuke.

Grafikk: Mobiltelefon med tekstbokser der det står Chatte, surfe, handle og vippse.

Med smarttelefonen kunne jeg plutselig delta i aktiviteter på internett som jeg bare hadde hørt om tidligere.

Kvinne 45 år, Oslo
Mobiltelefon som ligger på et bord. På skjermen vises oppgjør gjort med appen Vipps.

Trenger mer opplæring

Mange blinde og svaksynte med smarttelefon svarer i undersøkelsen at de trenger mer opplæring. Med smartteknologi kan en med nedsatt syn chatte, handle og surfe ved hjelp av innebygget tale i telefonen. Ansvaret for nødvendig opplæring ligger hos kommunene, fastslår forbundet.

I en fersk undersøkelse som er utført av Opinion AS på oppdrag for Norges Blindeforbund, går det frem at kun 17 prosent av synshemmede i gruppen 18 til 29 år bruker smarttelefonen til å «vippse», mens hele 92 prosent i samme aldersgruppe i befolkningen generelt, gjør det.

Mobiltelefonen kan brukes til mye, her med appen Tap Tap See, en tjeneste som kan identifisere gjenstander.

Kommunen må på banen

Steget over til smarttelefonen oppleves som lang og utfordrende for mange synshemmede. Men med opplæring vil mange fler få en helt ny hverdag med å bruke smartteknologi.

– Nå er det viktig at kommunene tar det ansvaret de har. I dag er det ikke gode nok rutiner for å fange opp dem som har behov for hjelp, sier Sverre Fulglerud i Norges Blindeforbund.

Ta ansvar!

I gruppen 60 til 80 år svarer hele 54 prosent at de ikke har smarttelefon. Derfor er det nå viktig at norske kommuner gir tilbud til blinde og svaksynte om opplæring i bruk av smartteknologi, slik at de som har dette får mer kompetanse og de som ikke har kan skaffe seg smartteknologi.

– Den digitale hverdagen har kommet for å bli. Det er på tide å inkludere oss som ser dårlig, så også vi kan få fullt utbytte av det fantastiske hjelpemiddelet som smarttelefonen er.

Kommunens ansvar

Ansvaret for nødvendig opplæring ligger hos kommunene, fastslår Blindeforbundet.

Dette er kommunens ansvar!

Her kan du se videoen med synstolkning (åpnes i nytt vindu/fane)

Kaffekopp og bunke med brettede aviser på et bord.

Medieoppslag:

Mange av våre fylkeslag rundt om i landet har stått på for å få inn saker i media. Veldig mange har klart det og her følger et lite utvalg: