Landevei med utfordringer

Vi har også øvd på å gå langs landeveien i et byggefelt i Hurdal. Her er det mange færre holdepunkter enn i byen, og vi har fokus på å holde kanten og markere sideveier slik at jeg kan vite hvor vi er. Som alltid ellers er det meg som må vite hvilken retning vi skal i og gi beskjed om det. Oppgaven til Ask er å passe på at vi ikke kommer ut i veibanen eller ned i grøfta, til forskjell fra Thomas og Harald i fredagens Senkveld, en fantastisk studie i hvordan det ikke skal gjøres. Perfekt underholdning for et samtreningskurs, vi lo godt og rått!

Samtidig er det nok av distraksjoner med lekende barn og fremmede hunder i hagene vi passerer, men Ask imponerer stadig.
Ekstra morsomt var det da vi tok oss en tur på kjøpesenteret på Jessheim, og Ask holder stø kurs forbi bollespisende unger og hyller fulle av godbiter i dyrebutikken. Utfordringene står i kø, men med en påminnelse eller to fra meg og Hilde er det helt utrolig hvordan han klarer å overstyre instinktene sine.

Førerhunder er nå også trent opp til å bli med i rulletrapp, siden det noen ganger er vanskelig å finne heisen eller den vanlige trappen. Dette er en utfordrende og potensielt farlig situasjon for hunder, siden konsekvensene er så vonde hvis klørne skulle sette seg fast. Noen av kursdeltakerne velger bort denne treningen, og det skjønner jeg godt – jeg syns selv det var veldig skummelt. Samtidig vet jeg at dette er noe hundene har trent mye på, og når vi skal bo og bevege oss i byen vil vi noen ganger komme opp i situasjoner der vi ikke har noe valg. Dermed var det godt å kjenne hvor trygg og rolig Ask var både i å finne rullebåndet og komme seg av og på med min hjelp. Fullt fokus og kortklipte klør er det som skal til, så klarer vi dette også.

Intet bilde
nei