Besøk på Hvalfangstmuseet

Nyhetssak fra 24. september 2015

Prosjektet," Mannfolk liker ikke å bli dullet med", hadde en utflukt til Sandefjord 22. september.

Panel med knapper

I regnvær møttes 18 deltakere på Drammen stasjon, hvor vi skulle ta toget til Sandefjord. En hyggelig og veldig flink konduktør ble med oss på turen for å informere om togets mange knapper, spesielt i forbindelse med toalettet. Dette kan være en utfordring for alle og en hver. Vi lærte at panelet på høyre side på innsiden av døren har tre knapper. Den øverste er for å åpne døren, den i midten til å lukke og den nederste låser man døren med. Er det ledig, lyser en grønn lampe utenfor, og den blir rød når det er opptatt. Vi fikk vite at det bare er å spørre om hjelp. Personalet er behjelpelig, og skulle man ikke finne knappen som åpner døren når man skal av toget, kan man bruke SOS knappen på veggen. Da kommer en i direkte kontakt med konduktør som kan åpne døren. Det er heller ikke krise om man går inn på feil vogn. Forteller en hvorfor, skal konduktøren ha forståelse for dette. NSB vil gjerne ha tilbakemeldinger, både positive og negative, så ikke nøl med å gi innspill dersom dere har gode eller dårlige erfaringer. Dette er måten de kan bli bedre på.
På Scandic Park hotell ventet en flott lunsjbuffet på oss. Man blir sulten av å lære og å "toge".
På Hvalfangstmuseet ble vi møtt av en engasjert og kunnskapsrik guide som geleidet oss rundt i 1,5 time. Vi fikk både se, kjenne og høre om ulike hvalarter og historien rundt hvalfangst.
Det hele ble avsluttet med et hyggelig møte med representanter fra Norges Blindeforbund Vestfold. Erfaringsutveksling og informasjon fra fylkesleder, Sølvi Ørstenvik og Terje Halmrast.
Fornøyde deltakere returnerte til Drammen etter en flott dag.

Tusen takk til alle som bidro til en minnerik dag.