Fagdag for synskontakter

Nyhetssak fra 18. februar 2016

Fylkeslaget hadde invitert synskontaker i alle kommunene til en fagdag på Hurdal syn- og mestringssenter 17. februar.

Bildet viser en fornøyd gjeng

Norges Blindeforbund tilbyr gode rehabiliteringskurs på våre syn- og mestringssentre.
Her i Buskerud ønsket vi å informere om dette til synskontaktene rundt i kommunene. Vi synes det er viktig at de kjenner til kursrekkene, og vi vil gjerne ha et godt samarbeid.
11 synskontakter, 2 lokallagsledere, fylkesleder, studieutvalgets medlemmer og daglig leder ankom Hurdal syn- og mestringssenter etter behagelig busstur.
Her ble vi møtt av seksjonsleder Birgitte Lilletvedt, som geleidet oss til møterommet. Her fikk vi mye god og relevant informasjon av daglig leder, Anita Solheim, senior synspedagog Arne Tømta ved syn- og mestringssenteret samt gruppelederne Hege L. Johansen og Marit B. Skoglund fra Hønen gård bo- og mestringssenter. En omvisning på senteret fikk også med oss, for å se på de ulike aktivitetsrommene, som treningskjøkken, treningsrom, bassenget, datarom og flere. I Norges Blindeforbund er likepersonordningen et viktig satsningsområde. Likeperson/rehabiliteringskontakt, Heidi Holte fortalte om sitt arbeid før vi fikk rehabiliteringshistorien til rehabiliteringsassistent, Sven Runar Knutsen.
En flott dag med mange inntrykk og masse informasjon.
Tusen takk til alle som bidro til en vellykket dag.