Sommer på Fyn

Nyhetssak fra 29. juni 2016

Norges Blindeforbund Buskeruds sommertur 9.-13. juni.

Utsikt fra hotellet

Tekst: Eyolf Dannevig
        Foto: Paul Olav Sandhei

Bussen fra Arne Johans Bussreiser startet i Hønefoss, deretter Vikersund, Åmot og Hokksund. De aller fleste gikk på i Drammen. I alt ble vi 43 stk pluss sjåfør. Vi dro videre til Oslo og gikk om bord i København båten til DFDS. Om kvelden fikk vi flott variert buffet. Noen svingte seg på dansegulvet etterpå. Overfarten var helt rolig, nærmest havblikk.

Etter frokost neste dag tok vi plass i bussen og fikk en liten sightseeing gjennom København sentrum. Deretter ut på E20 retning Fyn. Det kostet drøyt 1100 danske kr å kjøre over Storebeltbrua. Det blåste godt så vi kjente at vinden tok tak i bussen. Etter en liten stopp dro vi til Skaarupe Vingård.

Her ventet en spennende lunsj med fynske spesialiteter, hjemmebakt brød og tre glass vin fra egen produksjon. Deretter interessant omvisning blant vinstokkene og i produksjonslokalet. Etter en kort tur var vi i Svendborg og Hotel Christiansminde, ett fint hotell ved sjøkanten. Vi møttes til velkomstdrink i et eget stort og lyst lokale, deretter tre retters middag. Quiz ble delt ut, hvert av de fem bordene utgjorde ett lag.

Neste dag fortalte en lokal guide mens bussen kjørte gjennom et bølget jordbrukslandskap på øyene Tåsinge og Langeland. Vi vandret rundt på Skovsgaard Gods som nå eies av Danmarks Naturfond. Solid dansk lunsj i en nedlagt jernbanestasjon hvor verten imponerte med operasang. På vei til hotellet gikk noen av bussen i Svendborg sentrum for litt shopping og byvandring.

Om kvelden nok en flott treretters middag. Deretter quiz og hyggelig prat rundt bordene.

Etter fin frokost siste dag tok bussen oss tilbake til København. Arne Johan fortalte om stedene vi passerte på vei til Rådhusplassen. Der fikk vi kraftig dansk lunsj og ruslet så litt rundt på egenhånd. På vei til båten stoppet vi og så på Den lille havfrue. På ettermiddagen fikk vi deilig to retters middag med drikke.  Mange hygget seg i grupper med kaffe eller noe i glasset i barene om bord. Noen prøvde seg på dansegulvet. Det var behagelig få passasjerer og stille på sjøen.

Neste dag var det retur til våre hjemsteder. En stor takk til Arne Johan for meget behagelig kjøring og mye historiske fakta om stedene vi passerte samt morsomme historier. Mange takk også til reiseleder Liv for et flott opplegg.

Referent Eyolf Dannevig