Villmarksopplevleser på Flå

Nyhetssak fra 21. desember 2015

Prosjektet Mannfolk liker ikke å bli dullet med, gjennomførte 23.-24. november andre del av prosjektet.

Bilde av lavoen

En behagelig busstur førte oss til Flå hvor vi sjekket inn på Thon Hotell Bjørneparken. Etter felles middag samlet vi oss i eget lokal hvor vår bussjåfør, Arne Johan Fossum fortalte om sine mange turer til inn- og utland.
Dagen etter ble vi kjørt til Jakt- og fiskesenteret hvor vi ble ønsket velkommen av senterets daglige leder, Johan Carsten Thiis. I en god og varm peisestua fikk vi masse nyttig informasjon om senteret og alle deres aktiviteter.
Etter lunsj gikk ferden til fots opp til lavoen hvor fagkonsulent, Eivind Lurås møtte oss. Her benket vi oss rundt bålet og fikk høre mange gode historier fra Lurås. Han ferdes mye ute i naturen, og gjorde et tappert forsøk på å lære oss dyrelokking. Konklusjonen ble vel at øvelse gjør mester. Siste stopp var Rovdyrsenteret. Her tok daglig leder, Karin Johanne Gulsvik imot oss og fortalte om senteret. Naturforvalter, Bjørn Henrik Johansen holdt et engasjerende foredrag om rovdyrenes oppførsel, og vi fikk høre ulike dyrelyder og kjenne på både hodeskaller og skinn. En flott opplevelse for alle sammen. Med mange "dyre"inntrykk i hodet inntok vi bussen og ble fraktet trygt tilbake. Tusen takk til alle som bidro til en vellykket utflukt.