Høsten i Hordaland

Nyhetssak fra 31. august 2016

Aktivitetsplanen for medlemmene i Hordaland er klar. Den vil komme i posten til alle i løpet av nærmeste fremtid. Her byr vi på litt av hvert, forhåpentligvis finner alle noe de liker. Velkommen til høsten i fylkeslaget.

Taktilt skilt i gangen på aktivitetssenteret med pil mot Hordaland fylkeslag, rehabilitering Vest og Fagforbundet

Høsten har startet i fylkeslaget. Vi setter i gang aktivitetene og håper at så mange som mulig vil finne noe de ønsker å delta på.

Du finner fylkeslaget i Bergen Kunsthall, Rasmus Meyers allé 5. Her bor vi godt i andre etasje sammen med Norges Blindeforbunds Rehabiliteringsavdeling Vest og Fagforbundet Bergen.

Aktivitetsplan for Hordaland Fylkeslag. Høst 2016.

• Høstmøte 19. – 20. november
    Høstmøtemøtet med julebord og kurs, holdes på Thon Hotel Bergen Airport på Kokstad. Se egen invitasjon/innkalling. NB! Bindende påmeldingsfrist er 28. oktober. Fristen må overholdes!
  • Medlemsmøter
    Alle medlemsmøter arrangeres på aktivitetssenteret i Rasmus Meyers allé 5. Tema annonseres på lydavisen, på facebook, epost og sms. Kontaktperson er Inge Fiskvik mobil 975 46 811, epost ifiskvik@icloud.com
  • Turutvalget
    Turutvalget jobber med å arrangere turer for medlemmene. Disse annonseres på samme måte som medlemsmøter.
  • Basar onsdag 7. desember kl. 18.00 på aktivitetssenteret. Vi har salg av årer, servering av kaffe/te med noe å bite i, og avslutter med trekking av gevinster på loddbøkene. Vi tar imot gevinster som kan være kjekt å vinne på åresalget som for eksempel en pose kaffe, artikler for personlig hygiene/stell, en sjokolade eller annet å bite i. Det er ikke verdien som er viktig, men det må være nytt og fint. Mange gevinster gjør at vi får mange vinnere. Og det er koselig. Velkommen til basar.
  • Hvordan skaffe seg informasjon om fylkeslagets aktiviteter?
    Hordaland fylkeslag har egen side under blindeforbundet.no www.blindeforbundet.no/medlemskap/fylkeslag/hordaland Du kan også ringe telefonavisen på gratis nummer 800 58 600. For deg som er på Facebook, lik oss, Norges blindeforbund Hordaland, og følg med på det som skjer både lokalt og sentralt. Aktiviteter som ennå ikke er ferdig planlagt, vil bli annonsert på e-post og melding til mobiltelefon til egnet mottakergruppe.
  • Aktiviteter i aktivitetssenteret i Rasmus Meyers allé 5
  • «Uten filter!»
    For deg som er glad i musikk, starter vi opp med musikkveld «Uten filter». Enten du synger, spiller, har musikk du vil spille, eller om du bare vil hygge deg i godt selskap med fokus på musikkglede. Første treff blir tirsdag 6. september klokken 19. Bli med å jamme med oss!
    Kontaktperson: Merethe Alvær mobil 995 21 605 epost: me-alvae@online.no
  • Yin-yoga
    I vårsemesteret hadde vi et forsøk med yin yoga og tilbakemeldingene var svært gode. Dette skriver Yogobe om yin som stil - Yin kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstede-værelse. Hver posisjon holdes i minst 3-5 minutter, hvilket gir oss tid til å roe sinnet. Yinyoga roer kropp og sinn, utfyller annen yogapraksis og trening, er lett å utføre, veldig avslappende og passer for alle, reduserer stress og uro, bidrar til økt tilstedeværelse, øker bevegeligheten i ledd, skaper indre ro og øker flyten av energi og livskraft. Kort fortalt – dette passer for alle! Yogaen starter opp igjen i løpet av september og går mandager klokken 17 – 18 i Rasmus Meyers allé 5. Pris kr. 650,- for 10 ganger. Påmelding til kontoret på telefon 55 33 69 44
  • Strikkehjørnet
    Oppstart 14. september klokken 11. Vi satser deretter på å møtes den 2. onsdagen i måneden fram mot jul. Du tar med eget påbegynt strikketøy, eller garn/pinner om vi skal hjelpe deg i gang med noe enkelt. Vi møtes over en kopp kaffe og strikketøy. Her skal det være rom for å senke skuldrene og kjenne på mestringsfølelsen ved å lage noe med egne hender. Nybegynner eller avansert – alle er velkomne. Det blir enkel servering. Ønsker du flere opplysninger kan du ta kontakt med kontoret eller Margun Vikane på tlf. 901 42 210
  • KveldsKafé Allé-Allé
    Kveldskaféen for de under 60 år. Her treffes vi til hyggelig samvær med likesinnede og prater om stort og smått. Oppstart på høsten er torsdag 8. september klokken 18.30. De neste datoene er 13. oktober, 10. november og 8. desember.
    Kontaktperson: Inger Anette Myhre tlf. 480 49 864 epost: iamyhre@bkkfiber.no
  • BUF-utvalget
    Barne-, ungdoms- og familieutvalget er for synshemmede- og seende voksne og deres barn/barnebarn. I høst arrangerer utvalget klatrekurs på Hurdal 9. – 11. september. Dette er nå fulltegnet. Lørdag 26. november blir det tenning av julegranen og lysfest i Bergen sentrum. Arrangementet er ennå i støpeskjeen. Ønsker man å delta - ta kontakt med kontoret for å vise interesse.
    Kontaktperson: Linda Svendal tlf. 56 30 63 53, epost: linda.svendal@bkkfiber.no
  • Teatergruppe
    Tirsdag 8. november skal vi på «Spellemann på taket», som er en av verdens mest populære – og vakreste musikaler. Den frodige skildringen av melkebonden Tevye og hans familie er gripende og fargerik. Forestillingen rommer også fantastisk musikk med legendariske melodier som «Om jeg var en rik mann». Om noen har forslag til forestilling vi kan se, send gjerne en epost.
    Kontaktperson: Sturle Svendal mobil 997 00 890 epost: Sturle.svendal@icloud.com  Inge Fiskvik mobil 975 46 811, epost ifiskvik@icloud.com
  • Vaffelkaféen "Med Hjerte i sentrum" - vaflaren
    En møteplass på aktivitetssenteret i Rasmus Meyers allè 5 Oppstart torsdag 25. august kl. 11.00 – 13.00 Ta turen innom vårt flotte aktivitetssenter i hjerte av Bergen sentrum hver torsdag og møt andre i samme situasjon som deg selv for en hyggelig formiddagskaffe.  Her legges det opp til gode samtaler rundt bordet. Kontakt fylkeskontoret på telefon 55 33 69 44 for mer informasjon.
  • Bokormene
    Er du glad i å lese og kan tenke deg å prate om bøkene med andre? Bokormene treffes en gang i måneden i aktivitetssenteret i Rasmus Meyers Allé 5, 2. etasje for å samtale om en eller to bøker alle har fått tilsendt forrige måned. Onsdag 31. august, 28. september, 26. oktober og 23. november. Alle dager fra klokken 18. Lurer du på noe eller kan du tenke deg å møte opp er det bare å dukke opp.
    Kontaktperson: Inge Fiskvik tlf. 975 46 811 epost: ifiskvik@icloud.com
  • Kvinnenettverk i NBF Hordaland
    Vi har to faste kvinnenettverk i fylkeslaget med 8–10 damer i hvert nettverk.
  • Nettverk 1: Møter ca. en gang i måneden. Oppstart 2. september klokken 17.00. Videre datoer er 7. oktober, 4. november og 2. desember.
    Kontaktperson: Inger Anette Myhre tlf. tlf. 480 49 864 epost: iamyhre@bkkfiber.no
  • Nettverk 2: Møtes ca. 1 gang i måneden hjemme hos en i gruppen, på aktivitetssenteret eller tar en tur på byen. Dette nettverket har ledige plasser, så hvis du ønsker å være med er det bare å ta kontakt.
    Kontaktperson: Merethe Alvær mobil 995 21 605 epost: me-alvae@online.no
  • Bingo
    Bingo er en gang i måneden. Oppstart 20. september klokken 17.30. Pris pr. brett er kr. 20 – mat kr. 20 Her vil det være mye moro og spenning. Vel møtt. Spillkveld Oppstart torsdag 22. september klokken 17.30
  • Spillkveld
    Foregår med ulike typer spill og vil avholdes en gang i måneden. Her kan vi samles til sosialt samvær over brettspill og kort. Vel møtt.
    Kontaktperson for Bingo og Spill er Sølvi Nordbø: mobil 482 29 939 epost: snordbo@getmail.no
  • Fotball på storskjerm
    Brann gjør det bra folkens, for første gang på lææænge. Følg med, sammen med oss. Vi vil med ujevne mellomrom, invitere til fotball på aktivitetssenteret. Her treffes dem som har en forkjærlighet for spillet. Vi kjører kampene på storskjerm og lar oppturer og nedturer, jubel og hjertesmerte få fritt spillerom. Fotballkveldene annonseres på sms.
    Kontaktpersoner: Inge Fiskvik mobil 975 46 811 epost: ifiskvik@icloud.com Sturle Svendal mobil 997 00 890 epost: stusve@icloud.com
  • Fylkeslagsaktiviteter andre steder
  • Lokal gruppe på Voss
    Vi har gruppe på Voss. Der vil vi få til hyggelige aktiviteter for dem av våre medlemmer som lettere kommer seg til Voss enn til Bergen. Møtene holdes i Nabobeino, frivilligsentralen, og oppstart i høst er 5. september klokken 12.
    Kontakter på Voss er: Marta Hansen: tlf. 56 52 23 53 mobil. 909 97 885 epost: j-sundve@online.no Reidun Waring: tlf. 48 26 18 68 epost: reidun.waring@gmail.com
  • Austevoll SeBra
    Vi møtes til sosialt samvær og tar opp ulike tema og ting som opptar oss. Møtene har vi hjemme hos hverandre. Møtevert-oppgaven går på omgang.
    Kontaktperson: Klara Hellesøy tlf. 55 08 52 20 mobil 411 94 938 epost: klarahellesoy@live.no
  • Aktiviteter i andre lag
  • NBfU-Vest
    Norges Blindeforbunds Ungdom region Vest holder kurs og aktiviteter for synshemmet ungdom i alderen 14-35 år i fylkene Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. Hvis du kjenner noen fra Telemark eller Agderfylkene, kan også de melde seg på region Vest sine arrangementer. Ta gjerne kontakt om du ønsker å vite mer om regionens arbeid eller du ønsker å komme i kontakt med synshemmet ungdom på Vestlandet. Julebordhelgen holdes tradisjonen tro siste helgen i november (25.-.27.) på Voss. Vi vektlegger at det skal være trygt å delta på våre arrangement for alle medlemmer og har derfor med en person fra NBfUs trygghetsgruppe, les mer om Trygghetsgruppen og mer om NBFU på www.nbfu.no
    Kontaktperson: Lise Bakkan epost lisebakkan@gmail.com tlf.: 48 23 96 33.
  • Førerhundklubben på aktivitetssenteret
    Treninger - 30. august, 27. september, 25. oktober. Lørdagstrening - 17. september. Styret vil sende ut brev med informasjon Medlemsmøter - 3. november. Helgen fredag 26. til søndag 28. august arrangeres opplevelsestur for medlemmer og hjelpetrenere/aspiranter til Øystese. Vi bor på Hardangerfjord hotell. Julebord lørdag 10. desember. Ettertreningskurs på Solvik syn og mestringssenter torsdag 6. til søndag 9. oktober. Dette er et kurs i regi av Norges blindeforbund voksenopplæring og vil gå som aktiv rekreasjon. Det er bare å melde seg på til Silje Guleng, telefon 56 15 70 00 epost sig@blindeforbundet.no Treninger og medlemsmøter har utgangspunkt i Norges Blindeforbunds aktivitetssenter i Rasmus Meyers allé 5 med oppstart klokken 18.00. Styret tar forbehold om endringer av programmet, og eventuell endring av adresse for møtested.
    Kontaktperson: Britt Nonås 56 33 60 33 mobil 906 90 133 epost: banonaas@online.no