Vakker høsttur til Hjørundfjorden

Nyhetssak fra 27. september 2016

Mandag 19.september 2016, reiste Mandagsklubben i Ålesund, på høsttur til vakre Hjørundfjorden. Turistbussen og sjåfør Frode Haugen, tok oss med på en behagelig reise.

Vakre Union hotell Øye

PÅ TUR MED MANDAGSKLUBBEN ÅLESUND

Med fint vær og 22 reiselystne folk godt plassert i bussen, var vi klar for en trivelig dag med Turistbussen.

Fra Moa gikk turen til Sunde og med ferge over til Festøy. Fergeturen var ikke merkbar, det var strøket hav, mildt i lufta, ja, en perfekt høsttur.  På Vartdals-stranda leste Britt opp historia om «Kongens mann» av Simon Flem Devold. De som kjente «Kongens mann» fikk seg en god latter. Kongens mann handlet om en av Ålesunds yngre originaler, han «Blikken».

Da vi kom til Ørsta svingte bussen i den eneste rundkjøringen som er der, og vi satte kursen mot Sæbø. På veien dit kjørte vi via Åmdalen, Bondalen og Rekkedalen. På Sæbø stanset vi for å vente på ferge nr. 2 denne dagen.

Følget tok seg en en tur ut i flott klar fjordluft, utsikta var upåklagelig, Saksa og Slogen, to kjemper av noen fjell, var rett i front, fortsatt speilblank fjord. Mye mort var det eneste som uroet sjøen.  Et nydelig skue, for de som ser. Historia om den tyske krigssoldaten som ble skutt ned i fjella over Sæbø og gravlagt på Sæbø kirkegård ble også snakket om. Det har seg slik at helt siden krigen har 4. klassene der inne stelt denne graven, datteren til soldaten fikk vite om dette i godt voksen alder, har skrevet bok om historien, og lar sin far fortsatt være på Sæbø, og den dag i dag blir grava stelt av elevene i fjerde klasse. Veldig rørende.

Sæbø kirke

Leknetet neste. Ferga svingte rundt selve neset som er en utstikker i fjorden med ei rød og hvit lykt utpå kanten som leder Hurtigrute og turistskip trygt gjennom fjorden. Bussen kjørte så til Urke. Her informerte sjåføren om det nye kaihuset. Her kommer turistene fra cruisebåter og Hurtigruta på land, og de får smake på lokale retter. Her serveres også drikke. På Urke bor Katrin Nordstrand, Mandagsklubben Ålesunds gode hjelper i mange år. Katrin kom og var med oss på neste stopp. Det var svært hyggelig.

Urke

Dette stoppet var det gamle ærverdige Union hotell Øye. Hotellet er bygd i gammel sveitserstil, og satt opp den tiden de gamle engelske lakselordene fisket i Øye- elva. Her har det bodd mye fintfolk fra hele verden. Konger, dronninger, lorder, forfattere, forfatterinner og denne gangen var det vi som ble servert de lekreste retter. Smakfullt oksekjøtt servert på hjemmelaget potetpuré, creme brulé og nytraktet kaffe. Til desserten fikk vi servert hotellets fantastiske historie av datteren til en av ildsjelene bak oppussingen de siste 25 åra.
Hotellet åpnet alle dørene så vi fikk også følt og sett på inventaret, enda til så var der noen som lurte seg inn og tok på Keiser Wilhelm sitt badekar.

God og mett i magen fortsatte vi reisa, opp til Lyngstølvannet. Her er en hel støl lagt under vann. I 1908 raste noe av fjellet i elva og demmet opp, og Norangsdalen hadde fått et flott vann. I vannet er det fortsatt sterke spor etter den gamle setra.

Lyngstøylvatnet

Videre kom vi til søte små jakthytter, et fantastisk byggverk, hyppig fotografert av alle som tar turen forbi. Så ble vi stoppet av asfalteringsarbeid og 30 minutters ventetid. Det tok vi med godt humør, og Ingjerd Kvam leste et par historier.
Sjåføren kjørte deretter ned til Hellesylt hvor fossen veltet seg forbi bussen. Så fortsatt turen videre gjennom tunneler og en fortsatt grønn Stranda dal, over Stranda fjellet, ned til Sykkylven og til ferge nr. 3 for dagen fra Ørsneset til Magerholm. Bussen kjørte så til Moa og helt ut til Rutebilstasjonen i sentrum. De var bussen helt tom. Alle rulatorene var utlevert, og forhåpentligvis var alle passasjerene godt fornøyd med turen.

Britt Løwensprung