Interessepolitikk, organisasjon og nyheter fra klubber og lag

I dette nyhetsbrevet kan du lese om følgende:

1. Seminar om arbeid
2. Lesesirkel i Oslo
3. Invitasjon til årsmøte Oslo fylkeslag
4.Summetonen klubben for alle.
5. Seniorklubben i Østlandsendingen
6. Besøk på Astrid Fearnley museet
7. Akuttreparasjoner i faresonen

1. Seminar om arbeid
Ønsker du å komme ut i jobb? Vet du hva du vil jobbe med? Har du et mål? Vet du hvordan du skal komme deg dit? Eller er du ikke helt sikker?

Er du bekymret for om du kan beholde jobben du er i, eller kanskje lurer du på om du skal bytte jobb? I så fall kan dette være noe for deg!

Rehabiliteringsavdelingen i Norges Blindeforbund arrangerer et karriereverksted på Hurdal syn- og mestringssenter fra 3. til 6. mars.
For å komme ut i jobb er det viktig å vite hvem du er og hvilke ressurser du har. Det er lurt å sette seg konkrete mål og lage en plan.  Norges blindeforbund sine mentorer kan hjelpe deg med dette. Mentorene er synshemmede som er i arbeid. De hjelper deg med å finne ut hva du er god til, hvilke egenskaper du har og hva du kan tenke deg å gjøre. Deretter jobber du med å sette deg et mål, og så jobber dere sammen med å finne ut hvordan du kan komme deg dit.
Karriereverkstedet er gratis og Norges blindeforbund refunderer reiseutgifter. Påmeldingsfrist for karriereverkstedet er 7. februar. For at påmeldingen skal være gyldig ønsker vi en oversikt over arbeid og utdanning fra deg. Har du spørsmål om karriereverkstedet, eller ønsker å melde deg på, kontakter du: Gry Berg, tlf 23 21 50 86 eller e-post gry.berg@blindeforbundet.no Eller Siv Ørndahl, tlf 73 80 01 60 eller e-post sao@blindeforbundet.no

2. Lesesirkel i Oslo
Vi innbyr synshemmede og andre interesserte i Oslo-området til lesesirkel også i dette halvåret. Vi møtes 6 ganger, som regel annenhver onsdag fra 10. februar til 27. april, kl. 17.30--20.00, hjemme hos Inger-Marit Løvenskiold, Kristinelundveien 16, Oslo. Før hvert møte skal deltakerne ha lest den boka som skal diskuteres. Møtet begynner med at kurslederen presenterer forfatteren. Deretter følger diskusjonen, som er det viktigste punktet på møtet. Hvis kurslederen er så heldig å ha funnet anmeldelser av boka, kan vi etter diskusjonen høre hvordan de profesjonelle anmeldelsene skiller seg fra våre meninger.

Vi har satt opp følgende program:

10.2. Britt Karin Larsen: Det vokser et tre i Mostamægg. Norsk roman fra Finnskogen. Ble svært godt mottatt da den kom for noen år siden.

25.2. Johann Wolfgang von Goethe: Den unge Werthers lidelse. Denne tyske romanen innledet romantikken og skal ha ført til at det gikk en «selvmords-epidemi» over Europa. En klassiker som «alle har lest», men som det viste seg at ingen i lesesirkelen i fjor høst hadde lest!

9.3. Levi Henriksen: Snø vil falle over snø som har falt. Gjennombruddsromanen til en aktiv norsk forfatter som bl.a. har vært på NLBs forfattertreff.

30.3. Elena Ferrante: Mi briljante venninne. Første del av «Napoli-kvartetten», en sterk og realistisk romanserie. Forfatternavnet er et pseudonym, og nesten ingen vet hvem som skjuler seg bak det.

13.4. Frans G. Bengtsson: Røde orm, bin 1, Hjemme og i Austerveg. Svensk humoristisk roman lagt til Vikingetiden. Mange som var unge på 1950-tallet har nok lest den, men den tåler å bli lest nå også.

27.4. Edvard Hoem: Slåttekar i himmelen. Også denne forfatteren har vært på NLBs forfattertreff, og romanen forteller om en av hans forfedre.

Deltakerne vil få tilsendt alle bøkene i DAISY-format på CD før lesesirkelen begynner. For at vi skal rekke å lese første bok før første møte, burde denne annonsen ha vært sendt for lenge siden (jeg beklager at jeg har forsømt meg!), men melder dere dere før 1. februar, rekker vi det. Meld dere til Otto Prytz, tlf. 22.55.50.38, mobil 911.61.765, e-post pilotto@online.no. Etter fristen blir bokbestillingene sendt samlet. Er du registrert som låner i Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB), skal du ikke foreta deg annet enn å melde deg. Er du ikke registrert, må du registrere deg hos NLB på tlf. 22.06.88.10 eller på e-post utlaan@nlb.no. Har du ikke DAISY-spiller eller annet utstyr for å spille av lydbøker, kan du ved registreringen be NLB tipse deg om hva du skal gjøre for å få det. Som synshemmet vil du enkelt kunne få DAISY-spiller innvilget som gratis hjelpemiddel av hjelpemiddelsentralen i ditt fylke. Også denne sesongen har jeg påtatt meg å "lede" sirkelen, men jeg vil kombinere det med å være vanlig deltaker i diskusjonen. Tidligere sesongers deltakere har insistert på å betale meg en kursavgift på kr 500. Lesesirkelen er for folk som er glade i å lese og i å uttrykke sine meninger om det de leser. Du trenger ikke anse deg som spesialist i litteratur for å melde deg. Hovedsaken er at du liker livlige diskusjoner og mye moro! Det er sannsynlig at vi på minst ett av møtene får besøk av en profesjonell anmelder som er kjent for sine sterke meninger. Hjertelig velkommen til både gamle og nye deltakere!

Oslo, 25.1.2016,
Otto Prytz

3. Invitasjon til årsmøte Oslo fylkeslag
Norges Blindeforbund Oslos årsmøte 2016 går av stabelen 15-17. april. Charlottenberg, Sverige. Vi har god tid til både organisatoriske saker og handling på kjøpesenteret som ligger rett ved. Gjest er vår nye forbundsleder Unn Ljøner Hagen og vi skal invitere SRF Värmland. Egenandeler 800,- for enkeltrom og 400,- for dobbeltrom. For medlemmer med inntekt under 250.000 blir egenandelen halvert. For medlemmer som tar med blir det trukket fra 200,- kr til påkrevd hundevaksine. Påmelding innen 31.mars til 23215000 eller oslo@blindeforbundet.no

4. Summetonen klubben for alle.
”Kroner en –kroner to  - kroner – tre – kroner fire ….”
Kom og opplev trubaduren Kjell Oppegård som har Vidar Sandbecks viser som sin spesialitet. Vi får høre han på møtet i Summetonen – klubben for alle mandag 8. februar 2016  kl. 19.00 i Sporveisgt. 8, inngang porten. Entre kr. 30,00. Bevertning. Loddsalg.

Alle er hjertelig velkommen.
Karin Bye Johansen
sekretær

5. Seniorklubben i Østlandsendingen
Seniorene i Oslo fylkeslag har fra nyttår mistet transporten til seniorklubben. Dette har medført at flere har måttet slutte, og dermed har mistet det som for mange har vært det eneste tilbudet. Østlandssendingen hadde i dag dette som nyhetssak, saken kan høres i lenken under. Oslo fylkeslag skal tirsdag ha møte med byrådsavdelingen. Vi håper saken ordner seg så raskt som mulig. Kommunen kan umulig være tjent med at våre eldre svaksynte og blinde isoleres. Oslo fylkeslag møter Oslo kommune i dag for å diskutere saken. Under følger link til radiosaken. https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-oestlandssendingen/DKOA02001616/25-01-2016#

6. Besøk på Astrid Fearnley museet
Søndag 21.februar besøker vi Astrid Fearnley museet på Tjuvholmen. De har en utstilling tilrettelagt for synshemmede. Oppmøte klokka 12.30 på Bryggetorget 3, Felix Konferansesenter/kino. Påmelding 15. februar til Stein Morbech tlf 96514122 eller oslo@blindeforbundet.no. Gratis.

7. Akuttreparasjoner i faresonen
Det er kommet forslag om å avvikle vakttelefonordninga til hjelpemiddelsentralene. Det sentrale brukerutvalget i NAV Hjelpemidler er derfor opptatt av å få kartlagt erfaringer folk har med dette tilbudet. De trenger informasjonen i god tid før 12.2.

• Har du brukt ordningen? Hvem ringte du til?
  • Beskriv situasjonen; hvilket hjelpemiddel gikk i stykker, var det hverdag/helg/høytid,
  • Hvem reparerte og hvordan ble det løst?
  • Hvor lang tid tok det før du igjen kunne bruke hjelpemidlet?
  • Har du hatt nytte av dobbelt sett hjelpemidler hjemme?

Kom du raskere på jobb/ studier/ skole eller andre ting pga NAVs akuttreparasjoner?

Har du erfaringer rundt dette? Ta kontakt med oss på oslo@blindeforbundet.no tlf 23.21.50.00