Karrierreverksted, salg av klær, organisasjon og interessepolitikk

I dette nyhetsbrevet kan du lese om følgende:

1. Radioteatret feirer 90 år - spennende omvisning i regi av hørespill klubben
2. Styrets arbeid
3. Invitasjon til kulturfest
4.  Invitasjon til Oslo fylkeslags høstmøte på Hurdal syn- og mestringssenter
5. Markedsdag i Oslo fylkeslag
6. Velkommen til karriereverksted på Hurdal

1. Radioteatret feirer 90 år - spennende omvisning i regi av hørespill klubben
Hei alle sammen. Tirsdag 20. september har Hørespillforeningen sammen med Radioteatret æren og gleden av å invitere til besøk i Radioteatrets lokaler. Vi får omvisning, og vi får selvfølgelig kjenne på den spesielle atmosfæren som hørespillstudioet har å by på. Den 12. september blir Radioteatret 90 år. Derfor vil Hørespillforeningen by på kake i pausen. Tidspunktet er som vanlig 18 til 21. Pris er 30kr for medlemmer av Hørespillforeningen og 50kr for alle andre interesserte. Felles oppmøte utenfor Radioresepsjonen fra klokken 17.30. Påmelding skjer til Eirik Skåden på mobil 93264558 eller e-post eirik@soulcraft.no innen fredag 16. september. Velkommen skal dere være!

Vennlig hilsen,
Styret i Hørespillforeningen
Ved leder Eirik Skåden

2. Styrets arbeid
Ønsker du å holde deg oppdatert på styrets arbeid i Oslo fylkeslag? Vi oppretter en liste over folk som ønsker å få protokoller tilsendt på e-post. Kontakt daglig leder på e-post: aina.kaupang@blindeforbundet.no

3. Invitasjon til kulturfest
Det blir mat fra Kina, Palestina, Irak, Iran, Tyrkia, Marokko og flere. Ris, salat og brød. Alle matretter er hjemmelaget og har halalkjøtt. Drikke som brus/kaffe/te/snacks inngår også i prisen. Underholdningen blir russisk og afrikansk. Quiz. Loddsalg med store fine premier. Her kan du vinne mange bra ting!
Tid: Fredag 23.september 2016

Sted: Kantina Sporveisgata 10

Klokkeslett: 17.00 – 21.30

Egenandel: 50,- kr. for voksne, 25,- ungdom under 18 år og gratis for barn under 12 år

Påmelding: Innen 15.september til oslo@blindeforbundet.no  eller Aina SMS til 40039492
Velkommen til årets store kulturfest i Oslo fylkeslag! Ønsker du å hjelpe til med organisering eller mat blir vi glade for at du kontakter oss.

Vennlig hilsen,
Integreringsutvalget i Oslo fylkeslag.
Nadia Najib, Homa Bibarg, Bjørn Roger Johansen, Kiruba Kumaragurunanthan (og Aina Kaupang)

4. Invitasjon til Oslo fylkeslags høstmøte på Hurdal syn- og mestringssenter!
I år arrangerer Oslo felles høstmøte med Akershus fylkeslag. Det blir en spennende helg med mange aktiviteter og temaer. 21.- 23. oktober. Avreise kl. 16.30 fra Sporveisgata 10.
Invitasjon til årets høstmøte kommer i posten i løpet av neste uke. Du kan imidlertid lese den her i nyhetsbrevet og melde deg på før den kommer i posten! I år er det mange aktiviteter du kan melde deg med på så les invitasjonen med nøye slik at du vet hva du vil gjøre når før du kontakter oss. Vi håper du melder deg på så raskt som mulig og vi gleder oss til å dele en aktivitets- og høstmøtehelg med deg. Høstmøtepapirene og hvem som har fått plass på de ulike aktivitetene blir sendt ut så fort som mulig etter påmeldingsfristen 7.oktober.

Fredag: Middag og konstituering av høstmøtet.
Lørdag: Her må du velge aktivitet når du melder deg på. Noe har begrenset antall plasser så meld deg på raskt, oppgi også et alternativt ønske.
Kl. 9-10.30 Valg: Vanngymnastikk (maks 10 stk. i bassenget), Yoga/Pilates (maks 10 stk. i gymsal) eller workshop om Blindeforbundets etiske retningslinjer i landsstyresalen.
Kl.11-13 Valg: Swingkurs (maks 10 stk. i gymsal), tur i skogen, eller interessepolitisk verksted om kollektivtrafikk og universell utforming i landsstyresalen.
Kl. 14.30-16.30 Valg: Vanngymnastikk (maks 10 stk. i bassenget), Litteraturstund (landsstyresalen) eller ølkurs (maks 15 stk. i Iris). Vi gjør oppmerksom på at ølkurset har en egenandel på kr. 250,- og varer til ca. 17.30

Dersom det er aktivitetsbolker du vet du ønsker å ha fri til «ingenting/hvile» i løpet av lørdagen så meld fra om dette ved påmelding slik at andre kan få din plass. Søndag er det obligatorisk deltagelse for alle medlemmer som har meldt seg på. Lørdag kveld vil det bli felles festmiddag og quiz. Dans for de som vil.

Søndag: Organisasjons dag med styrets oppsummering av sitt arbeid siden årsmøtet, og budsjett 2017. Felles «Ordet er fritt» og oppsummering med Akershus fylkeslag. Avreise kl. 14.00 til Sporveisgata 10.«Ordet er fritt»: Vi ber om at du melder fra senest fredag 21.oktober dersom du vil holde innlegg i «Ordet er fritt». Det vil ikke bli gjort vedtak, men det er et fint fora å ta opp små og store ting du kanskje har tenkt på om Blindeforbundet/ fylkeslagene.

Priser: 800,- enkeltrom og 600,- dobbelt. Halv pris for deg med inntekt under 250.000,-. Hvis du melder deg på ølkurset så har dette også et tillegg på kr. 250,-.  Øvrige aktiviteter er uten ekstra kostnad.
Ledsagere: Vi har felles ledsagere og hundepasser. Trenger du barnevakt så ordner vi det også. Ta gjerne med deg ledsager om du ikke ønsker å «dele» arm, prisen er den samme som du som medlem betaler.
Påmelding: Senest 7. oktober til oslo@blindeforbundet.no eller 23215000. Husk å også oppgi ved påmelding om du har allergier, førerhund eller behov i forhold til rombeliggenhet.
Vi håper virkelig vi ser deg til en storslagen høstmøtehelg! Vi gleder oss.

5. Markedsdag i Oslo fylkeslag.
Mandag 26.09. 16 blir det markedsdag i Oslo fylkeslag fra klokken 11.00 – 14.00.
Da kommer Gabriella med sine flotte klær fra Bellis, og Therese Lahn med Aloe Vera  varer.

Velkommen.

6. Velkommen til karriereverksted på Hurdal
Ønsker du å komme ut i jobb? Vet du hva du vil jobbe med? Har du et mål? Vet du hvordan du skal komme deg dit? Eller er du ikke helt sikker? Er du bekymret for om du kan beholde jobben du er i, eller kanskje lurer du på om du skal bytte jobb?

I så fall kan dette være noe for deg! Rehabiliteringsavdelingen i Norges Blindeforbund arrangerer et karriereverksted på Hurdal syn- og mestringssenter fra 27. til 30. oktober. For å komme ut i jobb er det viktig å vite hvem du er og hvilke ressurser du har. Det er lurt å sette seg konkrete mål og lage en plan.  Norges blindeforbund sine mentorer kan hjelpe deg med dette. Mentorene er synshemmede som er i arbeid. De hjelper deg med å finne ut hva du er god til, hvilke egenskaper du har og hva du kan tenke deg å gjøre. Deretter jobber du med å sette deg et mål, og så jobber dere sammen med å finne ut hvordan du kan komme deg dit.

Karriereverkstedet er gratis og Norges blindeforbund refunderer reiseutgifter. Påmeldingsfrist for karriereverkstedet er 5.oktober. For at påmeldingen skal være gyldig ønsker vi en oversikt over arbeid og utdanning fra deg.

Har du spørsmål om karriereverkstedet, eller ønsker å melde deg på, kontakter du:
Gry Berg, tlf 23 21 50 86 eller e-post gry.berg@blindeforbundet.no Eller Siv Ørndahl, tlf 73 80 01 60 eller e-post sao@blindeforbundet.no