Sommerkampanje,babycafe, oppsumering av aksjonsuka og mye annet

I dette nyhetsbrevet kan du lese om følgende:

1. Oppsummering av aksjonsuka i Oslo
2. Endringer i kantinen - Sporveisgata 10
3. Vi minner om aktivitetsplanen for høsten 2016
4. Babycafe for blinde og svaksynte i Oslo kommune
5. Blindeforbundets sommerkampanje - kommer du?
6. Åpningstider for kontoret i sommer

1. Oppsummering av aksjonsuka i Oslo Årets aksjonsuke som gikk av stabelen mandag 13 juni, med temaet transport, mobilitet og synlighet i trafikken – og spesielt utfordringen med å finne riktig buss - ble en suksess også lokalt i Oslo. I tillegg til distribusjon av Blindeforbundets sentrale film og andre informasjonstiltak  hadde Oslo fylkeslag også laget egen film som både viste utfordringene og løsningene på en god måte. I tillegg til pressemeldinger om temaet sendte vi også ut informasjon til Ruter AS og andre aktører på Samferdselsområdet i Oslo kommune. Fikk du ikke med deg Oslo filmen kan du se den her: https://www.facebook.com/norges.blindeforbund.oslo/videos/1071446116227511/?pnref=story

2. Endringer i kantinen - Sporveisgata 10
Fra august vil nye tiltak iverksettes, og prisene vil øke.  Lunsjbong for en enkel dag kan kjøpes i resepsjonen for 60 kr per dag for mandag til torsdag, og for 70 kr på fredager. På grunn av at vi reduserer bemanningen med 0,20 årsverk, må vi prioritere ansatte som trenger bistand i kantina. Fra og med august er kantina derfor forbeholdt ansatte i konsernet og gjester frem til kl. 1200. Medlemmer av Norges Blindeforbund er fortsatt velkommen til å benytte kantina, men da mellom kl. 1200 – 1300.

3. Vi minner om aktivitetsplanen for høsten 2016
Vi minner om aktivitetsplanen for høsten 2016, som kan fåes tilsendt i ønsket skriftformat. Det ligger også utgaver tilgjengelig i svart skrift - på kontoret - og i resepsjonen.

4. Babycafe for blinde og svaksynte i Oslo kommune
Et møtested for blinde og svaksynte foreldre der vi tar opp aktuelle temaer for familier med små barn. En mulighet til å utveksle erfaringer og treffe andre i samme situasjon. Gravide er også velkommen!

Program høsten 2016

Tirsdag 30.august kl 12-14
Tirsdag 27.september kl 12-14
Tirsdag 25. oktober kl 12 -14
Tirsdag 22. november kl 12-14

Vi møtes på Rådgivningskontoret for syn og hørsel, Kabelgaten 2, Økern (samme hus som NAV hjelpemiddelsentral).
Vi tilbyr også ledsaging frem og tilbake dersom det er ønskelig.

Gi beskjed til Rikke Ombustvedt Sletner 907 50 924
eller Anne Mette Dahl  948 01 918 om du kommer
Velkommen

5. Blindeforbundets sommerkampanje - kommer du?
Nå er P4s sommerturné i gang maskineriet og besøker 17 små og store byer på Sør- og Østlandet. Og Blindeforbundet er med.  Vi skal ha en egen stand hvor folk skal få innblikk i hvordan det er å være synshemmet og forhåpentligvis forstå litt mer av utfordringene det innebærer.Vi skal også vise hva som kan oppnås med teknologi og rehabilitering. Det blir konkurranser og stor stemning. Det er Kristoffer Lium som jobber på Teknologi for alle (en del av næringslivavdelingen) og Helene Romset (Norges Blindeforbunds ungdom) som skal stå på standen vår. Begge er synshemmet. Sammen med  Christian Castberg og Marianne Alderin som er ansatt fra Eventpartner, skal de utgjøre teamet som skal varte opp publikum som kommer til vår stand.

Det kuleste på vår stand vil være at man ved hjelp av VR-briller får prøve hvordan det er å ha ulike øyesykdommer. VR er jo det nyeste innen teknologi og har begynt å «ta av». Dersom du bor eller er på ferie på noen av stoppestedene, håper vi at du tar turen innom, så skal du få prøve VR-brillene du også! Eller du kan hilse på Kompis, den nesten to meter høye labradoren som skal bli førerhund.Det blir også direktesendt radio fra kl 13-15 på P4 fra de ulike stoppestedene, med Michael Andreassen som programleder.
Les mer om turneen her og «når vi er hvor»: https://www.blindeforbundet.no/kampanjer/blindeforbundet-pa-p4s-sommerturne

Her er lenke til P4s sommerturné-side: http://www.p4.no/programmer/sommerturne/p4s-sommerturne/artikkel/616899/

Boybandet Main Level er også med på turneen og byr på konsert de fleste stedene. Her er lenke til dem på YouTube https://www.youtube.com/watch?v=Yp7ZF3dbIdI

6. Åpningstider ved kontoret
Kontoret har åpent i hele sommer 09:00 - 13:00. Velkommen innom. Vi ønsker god sommer.