Jobb med universell utforming? Behov for flere RK-ere og annonser fra klubber og lag

I dette nyhetsbrevet kan du lese om følgende:

1. Kontoret søker ressurser knyttet til universell utforming
2. Invitasjon til seminar for nye likepersoner
3. Skrekk og gru i hørespill-foreningen
4. Invitasjon fra Kabb

1. Kontoret søker ressurser knyttet til universell utforming
Oslo fylkeslag ønsker å styrke sin kompetanse og kunnskap på dette området og vil gjerne komme i kontakt med medlemmer og tillitsvalgte som har kunnskap og interesse for universell utforming på ulike områder, som f.eks bygg og utemiljø, transport etc. Vi søker personer som kan samarbeide med kontoret på frivillig basis. Høres dette interessant ut? Ta kontakt på: oslo@blindeforbundet.no eller tlf 23 21 50 00

2. INVITASJON TIL SEMINAR FOR NYE LIKEPERSONER

Norges Blindeforbund har gleden av å invitere deg til seminar for nye likepersoner, som avholdes ved Hurdal Syn- og mestringssenter i tiden 11.-13. november 2016.

Norges Blindeforbund har i lang tid brukt likepersoner i sitt arbeid med å bistå mennesker med synsnedsettelser. Vi tror at en som selv vet hva behovet er, vil kunne være til god støtte for andre.

• Vi trenger rehabiliteringskontakter – som driver oppsøkende tjeneste og besøker nye synshemmede.

• Vi trenger unge rehabiliteringskontakter som kan være en samtalepartner for synshemmet ungdom.

• Vi trenger foreldrekontakter som kan være en samtalepartner for foreldre med synshemmede barn, eller andre synshemmede foreldre.

På kurset vil vi blant annet ta opp disse emnene:

- Hva er en likeperson?

-Erfaringer fra likepersontjenesten i Norges Blindeforbund

-Rettigheter og muligheter for mennesker med synshemming

Vi kan også lokke med mange hyggelige samtaler – med andre kursdeltakere og likepersoner i løpet av helga, og med et syn- og mestringssenter som har flott beliggenhet, rett ved Hurdalsjøen! Det finnes også fine fasiliteter ved senteret, som svømmebasseng, treningsrom, turmuligheter osv.

Vi vil sette opp transport fra Norges blindeforbund sine lokaler i Sporveisgata 10, viaOslo Lufthavn til Hurdal syn- og mestringssenter. Bestilling av flybillettter ordner den enkelte, etter avtale med kurslederne, ved å kontakte Helsereiser på telefon 23 00 12 60. Billettene merkes med “rehabiliteringsavdelingen” og “seminar for nye likepersoner”. Koststed 1420 og prosjektnummer 14209.

Reise- og oppholdsutgifter dekkes av Norges Blindeforbund, så husk å ta vare på alle kvitteringer!

Ved påmelding trenger vi å vite følgende:

-           Navn

-           E-postadresse + telefonnummer

-           Eventuelle allergier

-           Om du har med førerhund

Vi vil også gjerne at du skriver litt om deg selv, for eksempel i en e-post, og sender inn sammen med påmeldingen, slik at kurslederne vil ha et lite grunnlag å starte med. Dette for å vurdere om du kan bli den ressurspersonen vi trenger i Norges Blindeforbunds likepersontjeneste. Med andre ord: Vi “plukker ut” kandidater til å delta.Påmelding Innen 30. oktober 2016. Har du spørsmål eller ønsker å melde deg på? Ta kontakt med:

Gry Berg
E: gry.berg@blindeforbundet.no  Tlf. 23215086

Anne berit Gransjøen
E: anne.berit.gransjoen@blindeforbundet.noTlf. 23215046

NORGES BLINDEFORBUND Rehabiliteringsavdelingen

3. Skrekk og gru i hørespill-foreningen

Hei alle sammen!

Tirsdag 25 oktober er det klart for en ny kveld i Hørespillforeningen.

Denne gangen byr vi på en ekstra skremmende meny!

Skrekken er representert ved hørespillet "Carmilla" av Sheridan Le Fanu.

Eksisterer vampyrer og kan de i så fall se ut, opptre og agere som helt vanlige mennesker?

Gruen er representert gjennom hørespillet "En fortsatt behagelig reise" av Stine Kielland Mørdre.

Toget ruller og går, alle er fornøyde og ingen stiller spørsmål, men miljøet utenfor toget endrer seg og Noen begynner å stille spørsmålstegn ved de mystiske tingene som skjer. Det bryter idyllen!

Mellom kuldegysningene byr vi selvsagt på en liten matpause som alltid.

Prisen er også den samme, 30,- for medlemmer og 50,- for andre.

Påmelding skjer også som vanlig til Eirik Skåden, mail eirik@soulcraft.no eller mobil: 932 64 558

For øvrig vil vi nevne at vi har flere spennende ting på gang! Den 22. november skal vi ha en kveld tilegnet Lars Nordrum, Som kanskje er mest kjent for å ha gitt stemmen til Stompa i radioteateret. I Januar får vi besøk av Jesper Halle og i februar får vi besøk av selveste Elling (Per Kristian Ellefsen)! Så her er det mange grunner til å besøke oss fremover:)

Håper i første omgang å se dere 25 oktober,
Mvh Styret i Hørespillforeningen for synshemmede ved leder Eirik Skåden

4. Oslo og Akershus lokalforening av KABB
Møte søndag 6. november kl. 18.30 i Sporveisgaten 8, inngang i porten. Vi får besøk av Heidi og Torkjel Halvorsen som vil synge og holde andakt. Servering. Alle hjertelig velkommen! Neste møte blir 4.12. For spørsmål ring Erling Sundbø, tlf 97518859.