Noe for øret, medlemsfordeler og annet

I dette nyhetsbrevet kan du lese om følgende:

1. Nils Vogt til hørespillforeningen
2. Medlemsfordeler i Norges Blindeforbund
3. Hjelp til utfylling av  selvangivelsen
4.  Tre felling i Sporveisgata
5. Møte i KABB
6. Stor konferanse om arbeid

1. Nils Vogt til hørespillforeningen

Hei medlemmer og venner av Hørespillforeningen,

Tirsdag 19. april er det igjen klart for treff i Hørespillforeningen.  Denne gangen får vi celebert besøk, idet Nils Vogt tar turen til foreningens møte.

Vogt er kjent fra roller på film og TV, kanskje særlig som Karl Reverud i de tre situasjonskomediene som begynte med Mot i brøstet.  Vogt har også gjort flere roller i Radioteatret.Det blir garantert både hyggelig og morsomt når Vogt kommer for å fortelle om seg selv og sin allsidige skuespillerkarriere.  Det blir selvsagt også spilt klipp fra ulike produksjoner han har vært med i, både fra film, teater, radio og fjernsyn.

Treffet finner som vanlig sted i kantinen i Sporveisgaten 10.  Vi starter klokken 18 og er ferdig til klokken 21.  Lett servering.  Inngangspenger for medlemmer er kroner 30, folk som ikke er medlemmer betaler kroner 50. Påmelding til styreleder Eirik Skåden på telefon 93 26 45 58, eller pr mail på eirik@soulcraft.no  Påmelding innen 17. april.

Vel møtt!

Hilsen styret

2. Medlemsfordeler i Norges Blindeforbund
Under følger en oversikt over fordeler, du kan benytte som følge av medlemskapet i Blindeforbundet. Vi ønsker gjerne tilbakemeldinger fra våre medlemmer om hvilke erfaringer dere har med bruk av fordelene og om tilbudet er godt/evt om dere savner noe. Ta kontakt med

• Optikerkjeden C-Optikk: 15 prosent rabatt på en rekke produkter som briller, solbriller og luper som ikke dekkes av NAV. C-Optikk er en sammenslutning av 124 privateide optikerbutikker rundt om i landet.
  • Aleris Øyeklinikk/Retinaklinikken: 15 prosent rabatt på undersøkelse, telefon 22 54 19 10.
  • Enklere tilgang til lånerett hos Norsk Lyd- og blindeskriftbibliotek. Med enklere lånerett menes det at du ikke trenger å dokumentere synstapet for NLB så lenge du er medlem i Norges blindeforbund.
  • Helsetelefonen: Lurer du på noe om helse og sykdom, ring Helsetelefonen på 815 11 859. Dette er en gratis tjeneste når som helst på døgnet, 365 dager i året. Du betaler kun tellerskritt.
  • Smarte produkter hos Adaptor. Fra mai ønsker vi å gi medlemmene et godt tilbud hver annen måned. Dette kan du lese mer om i medlemsbladet.
  • Hotellavtale med Scandic, Choice og Thon Hotels. Se på våre nettsider eller kontakt vårt medlemsnummer for referansenr. Rabatten er utenom kampanjer.
  • Hundefôr fra Royal Canin: Du som førerhundbruker med medlemskap kan motta hver 10. sekk gratis.
  • Medox kosttilskudd til sterkt redusert pris.
  • Ferieleiligheter på Solvik syn- og mestringssenter på Askøy, døgn- eller ukesleie. Booking på telefon 56 15 77 70. Som medlem får du redusert pris.
  • Påfyll for kropp og sjel: Som medlem får du redusert pris på våre habiliteringskurs - mestringskurs, et tilbud til alle blinde og svaksynte. Kursene holdes på våre syn- og mestringssentre i Hurdal, Evenes og på Solvik.
  • Ferieopphold med full pensjon til medlemspris på våre syn- og mestringssenter i Hurdal, Evenes og på Solvik.
  • iCare: Unike designede gaveprodukter til medlemspris, design av Nico Widerberg(lommebok i skinn), Nina Skarra (skjerf og sjal i kasmirull), Celine Engelstad (sølvpynt) og Ole Martin Alfsen(krydderblanding) for å nevne noen produkter. Alle inntektene fra salget av iCare-produkter går til våre prosjekter i Asia og Afrika.
  • DnB-filial: Belaste giroer på konto gebyrfritt i DnB-filial mot fremvisning av medlemskort. Gjelder kun DnB-kunder og bare i bankfilialer.
  • Aktivitetstilbud i fylkeslagene til Norges Blindeforbund.

Ta kontakt med medlem senteret på telefon 23 21 50 50, eller du kan sende en epost til medlem@blindeforbundet.no

3. Hjelp til selvangivelsen
tirsdag 19. april kan man få hjelp til utfylling av selvangivelsen i Fylkeslagets lokaler. Oppmøte senest klokka 16.30. Køordning.

4. Tre felling
I morgen fredag 15 april vil folk fra kommunen frisere eller felle det eneste treet som står  igjen mellom Sporveisgata 10 og Sporveisgata 8. Dette vil foregå fra ca kl 07.30-15 Gangfeltet vil da i denne perioden være stengt og folk må bruke den andre siden. (samme side som Adaptor) Det vil være vakter som passer på og geleider folk dit det er trygt og gå.
Vi har mottatt noen motstridende meldinger fra Oslo kommune - om hvorvidt dette skal foregå i morgen eller ikke, men velger å gå ut med informasjon for sikkerhets-skyld.

5. Møte i KABB
Oslo og Akershus lokalforening av KABB
Møte søndag 1. mai klokken 18.30 i Sporveisgaten 8, inngang i porten. Irene Bøhn vil holde andakt og synge for oss. Anledning til frie vitnesbyrd. Servering. Alle hjertelig velkommen! For spørsmål ring Erling Sundbø, tlf 97518859.

6. Stor konferanse om arbeid
Fredag 29. april inviterer Norges Handikapforbund Oslo til konferanse om funksjonshemmede og arbeidsliv.

Bekreftede deltakere omfatter blant andre:

Geir Lippestad (Ap) - byråd for næring og eierskap i Oslo
Christl Kvam (H) – statssekretær i arbeids- og sosialdepartementet
Peggy Hessen Følsvik - førstesekretær i LO
Svein Oppegaard - arbeidslivspolitisk direktør NHO
Yngvar Åsholt - kunnskapsdirektør i NAV

Program og påmelding.
09:00 Registrering (servering av kaffe/te)

09:30 Åpning v/Magnhild Sørbotten, regionleder Norges Handikapforbund Oslo

09:35 Viktige trender i arbeidsmarkedspolitikken, og hvordan kan disse bidra til å øke sysselsettingen blant funksjonshemmede? v/Yngvar Åsholt, kunnskapsdirektør NAV

10:15 Hvordan rekruttere mennesker med nedsatt funksjonsevne til arbeidslivet- på helt ordinær måte? v/ Ingebjørg Skarpaas, forsker
10:55 Pause

11:15 Hvordan vil og kan arbeidslivsorganisasjonene bidra? Dialog mellom Peggy Hessen Følsvik, førstesekretær i LO, og Svein Oppegaard, arbeidslivpolitisk direktør i NHO.

12.00 Lunsj

13:15 Traineeordningen i Oslo kommune, erfaring fra et tiltak som virker v/prosjektkoordinator Siri Koch-Larsen

13:35 Arbeidsmentor, erfaring fra et tiltak som virker v/Kristin Berg, sosionom/medlemsrådgiver NHF

13:50 Erfaringer fra felten- Carine Øien-Ødegaard og Sadia Iqbal deler sine opplevelser fra dagens jobbsøkermarked

14:10 Pause

14:30 NHFs arbeidspolitikk. Innlegg v/Arne Lein, forbundsleder NHF

14:45 Hvordan kan og vil politikerne jobbe for å få flere funksjonshemmede i arbeid? Dialog mellom Geir Lippestad (Ap), byråd for næring og eierskap i Oslo kommune, og Christl Kvam (H), statssekretær i arbeids- og sosialdepartementet.
15:30 Avslutning v/ Magnhild Sørbotten, regionleder NHF Oslo.

Påmeldingsavgift kr 500. Påmelding via epost til Ola Harald Svenning olas@nhf.no innen 25.april.