Flott helg på Oppdal, så klart!

Nyhetssak fra 02. november 2015

Denne helgen har vi i Norges Blindeforbund Sør- Trøndelag hatt høstmøte på Oppdal.

E blind kjenner på guidens smykke

80 medlemmer, ledsagere og ansatte inntok Skifer Hotell på Oppdal, fredag 30.november. Vi ble møtt av en hyggelig og hjelpsom betjening og innlosjert i hvert vårt rom, før vi fikk en nydelig middagsrett. Etter middag var det åpning av høstmøte, før de fleste fant sengene sine.

Lørdagen var spekket av spennende aktiviteter. Halve gruppen dro på Zipline over Driva og den andre halvdelen dro på Vang gravfelt og Oppdalsmuseet. En tøff gjeng zippet seg over elva, 30 meter over bakken og med en line på 110 meter. Eldste deltaker her var 80 år gammel. Det vil vi påstå er sprekt!

Klar til å kaste seg over DrivaPå vei over Driva i zipline

(Bildet viser fylkeslagets leder, Nina Frisnes Øyan på vei over Driva i zipline)

Den andre halvdelen dro altså til gravfeltet på Vang, som er en gravplass fra Vikingtiden. Guiden vår snakket om fjellvikingene og om hvilke utgravninger som var gjort på Vang. Hun var kledd i et typisk vikingantrekk og medlemmene fikk ta og føle på brosjer og smykker hun hadde på seg.

En blind kjenner på smykkene guiden hadde på seg.

(bildet viser en blind som tar på smykkene guiden hadde på seg)

Etterpå dro de videre til Oppdalsmuseet, der kaffe og kaker ventet inne på den ene stua på museet. Nydelig hjemmebakt eplekake og is, gulrotkake, kakao og kaffe falt i smak hos hele gjengen. Vi fikk høre historier fra Oppdal og en av vertene spilte lirekasse for oss. Lirekassen var en original fra 1800-tallet, som hadde tilhørt en "gatemusikant" på den tiden. Gatemusikanten hadde reist Europa rundt med lirekassen sin og endte til slutt opp på Oppdal. Her ble han frem til han døde, 100 år gammel.

Inngangspartiet på Oppdalsmuseet

(bildet viser medlemmene på vei inn inngangsporten til Oppdalsmuseet)

Senere på dagen hadde vi besøk av Jane Forberg som til daglig jobber på Hurdalssenteret. Hun hadde tatt turen til Oppdal for å snakke om stressmestring og livsstyrketrening. Hun snakket generelt om hva mindfulness og livsstyrketrening er og vi ble invitert med til å delta i noen oppmerksomhetsøvelser underveis. Et spennende og dagsaktuelt tema.

På kvelden var det festmiddag og underholdning av en lokal revygruppe. Vi hadde loddsalg og mange flotte premier. Næringslivet på Oppdal hadde donert mange flotte premier, så vi vil rette en spesiell takk til dem denne kvelden.

Søndag fortsatte resten av høstmøte og hjemreise stod på planen. Vi hadde et flott opphold på Oppdal og takker for oss for denne gang.

Vi vil rette en spesiell takk til våre flotte ledsagere som brukte helgen sin til å bistå oss, barnevaktene som tok seg av barna, hundepasserne som sørget for at førerhundene hadde det fint og ellers alle som bidro til et flott opphold for oss. Tusen takk!