Prøv synstolka film på kino

Nyhetssak fra 18. november 2015

Jeg ser deg

Torsdag 26.11. har du en unik mulighet til å teste ut synstolka film på Prinsen Kino i Trondheim. Da vises den prisbelønte dokumentaren "Jeg ser deg" klokka 13.00. Før filmen vil Rune Nilson, kjent fra Lunsj på NRK P1 og Ikke gjør dette hjemme på NRK1, snakke om å skape indre bilder. Etter filmen vil regisør Sylvelin Måkestad snakke om hvordan hun kom fram til det kreative lydbildet og hvordan hun lagde en film som skal inkludere et ikke-seende publikum.

Filmen handler om 17 år gamle Rena som gjerne vil bli sett for den hun er og ikke for at hun er blind. Det er en direkte og umoraliserende film med både humor, mot og alvor.

Du kan se trailer for filmen her: http://vimeo.com/106163545 (trailer er ikke synstolka)

Synstolkinga til filmen foregår via en mobilapp som heter VoiceVision. Denne kan lastes ned fra Apple AppStore eller Google Play. Etter du har lastet ned appen og åpnet den trykker du på "Legg til film". Bruk søkefeltet til å søke etter "Jag ser dig" og trykk deg inn på resultatet. Trykk så på "vis lydpakke for nedlasting" og last ned synstolkinga.

Ta med deg ørepropper eller øretelefoner på kino. Når du kommer i kinosalen setter du telefonen i flymodus, starter VoiceVision og trykker på "Jag ser dig". Når filmen starter trykker du Spill av og så skal appen synkronisere seg til lydsporet på filmen. Du kan nyte synstolkinga og filmlyden samtidig.

Arrangementet er et samarbeid mellom Skofteland Film og Norges Blindeforbund, og støttet av Fritt Ord og Fond for Lyd og Bilde.