Sommertur til Færøyene

Nyhetssak fra 26. januar 2016

Fylkeslaget inviterer deg til å bli med på sommertur til Færøyene.

Færøyene

Norges Blindeforbund Sør-Trøndelag har etter hvert fått tradisjon for å arrangere gode sommerturer for sine medlemmer, noen ganger hjemme i Norge, andre ganger utenlands.

For 2016 har fylkesstyret vedtatt at medlemmene skal inviteres med på tur til Færøyene. Som dere vet så er Færøyene en øygruppe som ligger nord for Skottland, grovt sett midtveis mellom Trondheim og Island, omtrent halvannen times flytur fra Bergen.

Færøyene er en del av kongeriket Danmark, og der snakkes det dansk og færøysk. Valutaen er danske kroner (DKK).

Færøyene har omtrent 50 000 innbyggere, de fleste bor i hovedstaden Torshavn, der vi også skal bo under vårt opphold. Vi vil ha egne norske guider med oss som er veldig godt kjent på Færøyene. Disse vil være sammen med oss under hele oppholdet.

Vi tror dette vil bli en meget interessant og opplevelsesrik tur, som er spesielt tilrettelagt for oss synshemmede. Det er for øvrig svært sjelden at det arrangeres pakketurer til Færøyene, så dette blir en “én-gang-livet-opplevelse” for de fleste av oss!

Slik blir turen vår:

Tidspunkt:
Mandag 18. – fredag 22. juli 2016

Reisemåte: SAS/Atlantic Airways.Fly fra Værnes mandag kl. 06.30 via Bergen. Framme i Torshavn kl. 11.40 lokal tid.

Retur fra Torshavn fredag kl. 09.00 via Kastrup (København). Framme på Værnes kl. 18.20.

Overnatting:
Hotell Forøyar, Torshavn (4 netter).

Pris:
Pr pers i dobbeltrom kr 11 000,-. Tillegg for enkeltrom kr 2 700,-.
(Denne prisen er subsidiert av fylkeslaget med kr 2 000,- pr. pers.)
Prisen inkluderer all transport Værnes – Torshavn t/r, overnatting (4 netter) inkl. frokost på Hotell Forøyar, 3 middager på hotellet, 2 guidede dagsutflukter inkl. lunsj.
(Forbehold om prisendringer bl.a. som følge av endringer i valutakurs. De oppgitte prisene er basert på valutakurs pr 15.1.16, 100 DKK = 129 NOK).

Utflukter:
Vi skal ha to gode dagsutflukter med buss og/eller båt. Nærmere beskrivelse av disse blir utsendt til påmeldte senere. Utfluktene er selvfølgelig frivillig, men de er inkludert i den oppgitte prisen.

Hvem kan delta?
Turen er åpen for alle medlemmer av Norges Blindeforbund Sør-Trøndelag med ledsagere. Ved ledige plasser vil det være åpent for Blindeforbundets medlemmer tilhørende andre fylkeslag. Pris for disse vil være 2 000 kroner høyere, da oppgitt pris er sponset av Sør-Trøndelag fylkeslag for sine medlemmer.

Vi har ikke med ledsagere på turen, det forutsettes derfor at deltakerne kan ta vare på seg selv. Man kan gjerne ta med seg en ledsager (f.eks. et familiemedlem eller en venn), prisen er den samme for ledsager.

Det er bindende påmelding, og plasser reserveres fortløpende. Vi har totalt 40 plasser. Påmelding senest 29. februar.

Etter påmelding får du tilsendt en faktura på depositum, kr 5 000,- pr deltaker, som må betales innen 15. mars. Dersom depositumet ikke betales innen fristen blir påmeldingen strøket.  Depositumet blir ikke tilbakebetalt om du melder deg av, det anbefales derfor at du tegner reiseforsikring med avbestillingsforsikring.

I utgangspunktet blir det servert en fast meny ved alle felles måltider. Ved påmelding ber vi deg derfor si ifra om evnt. matintoleranser, allergier e.l. som vi bør vite om for å gi deg en best mulig tur.

Meld deg på på telefon 73 80 01 50 eller e-post sor.tondelag@blindeforbundet.no.
Her kan du også ta kontakt med oss dersom du lurer på noe.

Du kan lese mer om Færøyene på dette nettstedet:

Vi håper at du blir med oss, og vi gleder oss til å treffe deg på Færøyene!

Norges Blindeforbund Sør-Trøndelag

Nina Frisnes Øyan /s/                Arild Ræder Norberg/s/
Fylkesleder                               Daglig leder                                                             fylkeskontoret