Topp aktivitetshelg i Langesund

Nyhetssak fra 19. oktober 2015

Blindeforbundet, synshemmedes organisasjon i Vestfold og Telemark arrangert aktivitetshelg 17. og 18. oktober for familier med blinde og svaksynte barn.

Remi Haugen konsentrerer seg når han skal skyte med lydgeværet.

Lørdag var det aktiviteter i Skjærgårdshallen der man blant annet hadde lydgevær skyting. Da bruker man ørene i stedet for øyne. Alle har bind for øyne og høreklokker. Når lyden øker i intensitet så må man trykke av akkurat der den er på topp. Da blir det en 10’er. Ellers ble det mye bading og lek.

Det har viste seg å være svært viktig å gjennomføre aktiviteter der blind og svaksynte barna, søsknene og foresatte kan møtes. Det å bli kjent med andre i samme situasjon er godt og nyttig. Det å få venner, både når det gjelder voksne og barn, er inspirerende og til god hjelp når man møter ulike utfordringer.

I alt deltok over 60 personer. Så det var en god gjeng som hadde en morsom og veldig hyggelig helg i Langesund. Takk til blant annet Svalastoglegatet og Telemark fylkeskommune som gjorde dette mulig.