Årsmøtehelg i Vest-Agder fylkeslag

Nyhetssak fra 14. juni 2016

Fra lørdag 23. til søndag 24. april holdt Vest-Agder fylkeslag sitt årsmøte. Denne gange var vi på Scandic hotell Bystranda.

Årsmøtet ble holdt på lørdag.  Det var stort engasjement og mange innspill. Møtet ble ledet av dirigent Helge Pedersen.  Han er en stødig og dyktig dirigent med en artig kommentar til mye og mangt.

Det var to saker fra medlemmene, et forslag om å distribuere Synspunkt til leger og sykehusavdelinger og et forslag om å komme i gang med prosessen med å bytte navn på organisasjonen. Synsforbundet er et godt forslag. Det klinger godt, er lett å si og presist.

I Norge finnes det en artist som heter Bare Egil.  Vi hadde ikke besøk av han, men av Selveste Egil.  Egil heter Rasmussen til etter navn. Han er medlem i sentralstyret og en klok kar med stødig språkføring og klare tanker.

Hele styret ble gjenvalgt. Det er bra.  Styret har fungert godt og jobber bra sammen.

Søndag var det Selveste Egil som hadde ordet. Han fortalte om trygghetsgruppa som er opprettet i Blindeforbundet. De skal ivareta mennesker som opplever noe ubehagelig. Han snakket også om giveraksjonen som skal settes i gang.

I sommer skal blant annet P4 presentere Blindeforbundet på sin sommerturne. Egil fikk en del spørsmål, noen som han besvarte og noen skulle han ta med seg tilbake til sentralstyret. Dirigenten ga Egil en sterk oppfordring på slutten av møtet, «nå må de i Oslo slutte å ri på den gamle hesten, den er allerede dau».

En fin og innholdsrik helg med hyggelige folk.

Charlotte Wesenberg