En utrolig helg

Nyhetssak fra 01. november 2015

Her ser vi folket kose seg forran jakthytta.

En utrolig helg  Det er høst. Blindeforbundet Vest-Agder har i alle fall vært på årets høstfjelltur. Også i år gikk turen til Valle i Setesdalen. Alle påmeldte mottok skjema med liste over alle deltakere, romfordeling og hvem som kjørte med hvem. Nok en gang var alt timet og tilrettelagt. Vi ankom Sølvgarden hotell i god tid før middag ble serverte på fredagen klokka 19.00, for før det var vi alle samlet på rom 304. Etter middagen samles vi igjen på rom 304 og der ble vi til sistemann gikk å la seg sånn i 23.00 tida. Lørdagen kom med lett kulde og strålende sol. Frokosten smakte fortreffelig og vi fikk smurt med oss hver vår store matpakke som vi skulle ha med på turen. Vi fikk også fylt opp termosene våre med kaffe eller te. Klokka 10.30 ankom Benny arenaen. I år som i fjor var han hyret inn som tur guid. Vi kjørte noen få kilometer oppover i fjellet, parkerte og årets fjelltur var i gang. Denne gangen slapp vi å gå over en elv, men stien innover gav oss allikevel noen fuktige utfordringer. Stien var smal og noen steder måtte vi passere små bekker og myrer. Alle kom seg greit over selv om noen av oss plompa litt. Målet for turen var en jakthytte som lå rundt to kilometer innover i terrenget. Når alle var kommet vel fram, serverte Gunnhild en deilig blåbærdrikk i små glass. Med strålende sol og deilig åpent terreng, ble bålet tent og matpakker, kaffe, te, sjokolade og drikke kom ut av sekkene. Praten gikk livlig og det så ut som folk koste seg.  Vi gikk samme stien tilbake til bilene. Nå skulle vi hjem så det var ikke så farlig om vi ble litt blaute på beina. De fleste som trengte ledsager brukte «ryggsekk-teknikken». Ledsager går foran med ryggsekk og bruker går bak og tar tak i ryggsekken og kjenner dermed alle terreng-forandringer. Da vi kom på hotellet igjen, hadde vi noen timer til middag. De fleste av oss samles på rom 304, hvor vi også fikk besøk av Benny, tur-guiden vår som stilte opp med gitar og mandolin.  Dette ble det stemning av. Middagen ble servert klokka 19.00, og etter den gikk vi alle opp på rom 304. Der ble vi til siste gikk å la seg. Søndag stod vi opp til strålende sol og lett kulde. Frokosten ble inntatt og årets høst-fjelltur var over. Vi pakket våre saker og plasserte oss i de respektive biler. Alle var vi enige om at dette hadde vært en fantastisk helg.

Tekst: Arne Skoge/Foto: Ingeborg Rojahn