Julelunsj 2015

Nyhetssak fra 12. januar 2016

Bildet viser julebord med rød duk, kuverter og julemat.

Torsdag 17. desember var det duket for julelunsj på Aktivitetssenteret i Skippergata 21, Kristiansand. Fordi det var mange påmeldte, spurte vi husverten om vi kunne benytte de ledige lokalene i samme etasje. Her fant vi fram bord og stoler og dekket opp til 50 personer. Med rød duk, lysende julekuler, nisser, ekte granbar og elektriske t-lys kunne vi ønske velkommen til 47 gjester. Deriblant den danske konsulen. Han var invitert i anledning utdeling av Blindeforbundets heders nål til et av våre medlemmer som fortjener den. Også i år hadde vi basert grunn-menyen på kortreist, hjemmelaget mat. Deriblant lammerull, kryddersild i tomat, hjemmebakt brød, røkelaks, persesylte og annet snadder fra egne kjøkken. I tillegg fikk vi julemat levert fra Studenten Catering. Gerd la opp fatene, kokte kaffe og te mens jeg løp rundt og sørget for at alle hadde mat og drikke i armlengdes avstand. Først ønsket Gerd velkommen til bords og fortalte litt om menyen før en meget overrasket Henny Daugaard fikk overrakt Blindeforbundets heders nål i sølv. Denne ble overrakt av den danske konsulen, Årstein Knutson etter en innledende tale av fylkesleder Charlotte Wesenberg. Også i år, tredje året på rad hadde vi besøk av rehabiliteringskonsulent Ove-Ronny Leganger. Han holdt en flott tale for våre gjester før han leste en artig julefortelling fra Bergen på ekte bergensdialekt. Hele julelunsjen ble avsluttet med lynlotteri.

Tekst/foto: Arne Skoge