Kretaturen 2016

Nyhetssak fra 29. september 2016

Bildet viser gruppebildet 2016. Bildet er tatt av Mette og Sissel som vi traff på hotellet.

For sjette gang var Vest Agder fylkeslag klar for Kreta tur
Nytt av året var at en fra Buskerud fylkeslag også var med
Vi møttes på Kjevik, kom oss gjennom innsjekk, sikkerhetskontroll og innlands før vi satt i utland og ventet på flyet.
Etter litt venting kom vi alle om bord, først.  Vel på plass hadde vi en tanke i hodet, Kreta, here we come!
Flyplassen på Chania var bygget ut og endret siden sist.  Ikke noe tegn til økonomisk nedgang eller krise.  Dette inntrykket holdt seg.  Det var færre tomme butikklokaler, færre tiggere og mye mer avslappet holdning blant folk.
Mottakelsen på Triton var som vanlig, hjertelig og varm.  De stilte opp etter arbeidstid for å ønske oss velkommen. Vi møttes i baren og fikk vårt første måltid på gresk jord.
Stemningen ble satt og holdt seg resten av uka.
Det ble bading og soling ved basseng og sjø.  Sjøen var roligere i år, bølgene mindre og vinden var ikke der vi var.  Vi var på togtur sammen, alle sammen.  Første stopp var en vingård.  Der ble det vinsmaking og opplæring i vinkultur.  Ikke alle greide å vente til undervisningen startet så når vi skulle lukte, smake og rulle vinen i munnen så var mange glass allerede tømt.
Eiendommen hadde også granatepletrær og tusen år gamle oliventrær og andre vekster
Turen gikk videre til et kloster for nonner.  Det bodde nesten nitti nonner der.  De hadde en stor urtehage, bikuber, appelsintrær og blomster. Vi fikk lov til å se deler av klosteret og uteområdet.  En av deltakerne fikk også kjenne på nonnedrakta.  De hadde et lite utsalg med diverse varer. Der fikk vi både handle, men også få velsignelser på kjøpet.
Neste stopp var en appelsinfarm.  De kom og solgte ferskpresset appelsinjuice mens vi satt i toget.
I løpet av uka hadde vi flere middager, enten alle sammen eller mindre grupper.
Vi reiser sammen, men alle velger hva de vil delta på.
Det var fire debutanter denne gangen, det virket som om de ble godt inkludert og fikk del i fellesskapet.  Nå er Kreta turen historie, men et sterkt minne som kan gi oss gode ting å tenke på og le av i kalde, mørke, høst og vinterkvelder.  Det er så en hører latteren fra Hidra til Kristiansand
Takk for turen til alle som deltok.
Tekst: Charlotte Wesenberg  Foto: Mette og Sissel