Sølvnåla til Henny Daugaard

Nyhetssak fra 12. januar 2016

Bildet viser Henny smøre rundstykker og koke kaffe til strikkeklubben.

Det var en meget overrasket Henny Daugaard som ble tildelt Blindeforbundets heders-nål i sølv under julelunsjen 2015. I den anledning hadde styret i Vest-Agder fylkeslag invitert den danske konsulen, Årstein Knutson som foretok den høytidelige overrekkelsen etter en innledende tale av fylkesleder Charlotte Wesenberg.  Konsulen gav uttrykk for at han var veldig glad for at Henny ikke hadde konvertert til nordmann. Henny Daugaard flyttet til Norge fra Danmark i 1962. Hun har vært medlem i Norges Blindeforbund fra 2001, og har vært aktiv fra dag en. I 2004 kom hun opp med ideen om strikkeklubb på høstmøtet og satte i gang. Dette er klubben der latteren sitter løsere enn maskene.  I 2005 kom hun med i styret til Kristiansand lokallag. I 2005 var og første året hun stod på stand i Poseby-markedet. Her er hun fremdeles aktiv, men nå tar hun et år av gangen. I 2006 startet hun opp steinsliper-klubben hvor hun fremdeles holder «steinhard» disiplin på noen av våre medlemmer. På spørsmål om hun ikke blir sliten av all denne jobbingen, svarer hun at det gir inspirasjon å være aktiv i Blindeforbundet. Og det benytter vi i fylkeslaget oss av. Det er Henny som står for vaffelstekingen på vaffeldagene. Vi i fylkeslaget takker Henny for alt det arbeidet hun har lagt ned og gleder oss til videre samarbeid.

Tekst/foto: Arne Skoge