Vellykket sommeravsluttning

Nyhetssak fra 14. juni 2016

Bildet viser Gerd Jacobsen i egen hage hvor hun forteller litt om Rossnes sin historie

Lørdag 11. juni var det samling til sommerfest på Skjernøya utenfor Mandal. 50 personer var påmeldt. På vei til Mandal kjørte vi gjennom et forferdelig regnvær og vi så for oss 50 gjennomvåte gjester, men da vi passerte kommunegrensa til Mandal skinte sola fra skyfri himmel og sånn ble resten av dagen.

Vel ute på Skjernøya ble vi tatt i mot av Gerd Jacobsen som hadde stelt i stand til fest på grendehuset. Bordene var dekket og maten satt fram Det ble servert buffet med hovedmeny fra havet. Til og med «handpella ræga» hadde «Jentan på Båly» laga til oss. Ellers bugnet det av laks i forskjellige variantert, eggerøre, fiskekaker, karbonader og kylling. Alt servert sammen med masse forskjellige salater. Jeg var ikke den eneste som forsynte seg mer enn en gang.

Under og etter måltidet kom leder for historielaget på Skjernøya, Gerd Jacobsen, fram og fortalte litt om øya, grendehuset og litt fra øyas korte krigshistorie.

Etter maten holdt fylkesleder Charlotte Wesenberg en flott liten sommertale og delte ut gaver til daglig leder Gerd Jacobsen og sekretær Arne Skoge.

Nå var det på tide å strekke litt på beina. De som ønsket det gikk en tur på veien langs sjøen. Vel fremme ved hengebrua fortalte Gerd litt før vi gikk over. Da havnet vi hjemme hos henne. En herlig plass hvor hun har de fleste av sine nærmeste rundt seg. Etter turen kom kakene og kaffen på bordet. Og her som kaffe og kakebord ellers på sørlandet, var det mer enn nok til alle.

Klokka 16.00 kom en maxitaxi og hentet alle som skulle busse hjem.

Vi takker Gerd for en flott sommerfest.

Arne Skoge