Ekebergparken - spennende kunst i skogen!

Nyhetssak fra 23. september 2015

21. september dro 46 glade Vestfoldinger på tur til Ekebergparken. Parken har vært mye omtalt i media så mange deltakere gledet seg til å få oppleve, og kjenne på noen av parkens 35 skulpturer.

Reisen gjennom parken startet ved Ekeberg Camping, der vi ble møtt av to blide guider som ivrig fortalte oss om områdets historie. Vi fikk høre om bakgrunnen for skulpturparken med de "feminine formene", og ikke minst synstolket de natur og kunstverk vi passerte forbi. Store vakre trær omringet oss der vi vandret rundt i det fine høstværet. Kongler og falne løv dekket en del av stiene, og selv om noen bakker var i tøffeste laget å passere, var folk opptatt av å gi hverandre en hjelpende hånd slik at alle fikk opplevd det meste. Spennende skulpturer av all slags materialer møtte oss, historiene bak verkene, og synstolkingen av dem gjorde at vi fikk opplevd de på vår måte. Noen av verkene var plassert slik at vi kunne kjenne på de og danne oss et bilde basert på materialer, størrelse og kunstform, andre var så høye at vi ikke rakk mer en halvveis opp, eller plassert slik at det ikke gikk an å ta på de. Blant de skulpturene vi fikk oppleve og tatt på var den «Vandrende kvinnen» av Sean Henry, «Fideicommissum» av Ann-Sofi Siden og «Konkavt ansikt» av Hilde Mæhlum. Det sier kanskje det meste om synstolkingen at verket «The couple» av Louise Bourgeois vekket hos undertegnede mange tanker og følelser til tross for at denne blankpolerte aluminiumsskulpturen henger høyt og helt uoppnåelig fra trær som omringer den.

Den to timers lange vandringen avsluttedes utenfor Ekebergrestauranten, hvor vi fikk utsikten over Oslo billedlig forklart.

Vel inne på Ekebergrestauranten ble vi servert en flott lunsj og kaffe før vi kom oss tilbake til bussen og reiste hjem til Vestfold igjen.

En fin dag på alle måter, tilbragt sammen med en glad og positiv gjeng.

Se bilder av skulpturer i parken tatt av aktivitetsutvalgets leder, Jan Åge Paulsen.

1. Skulptur fra Ekebergsparken

2. Skulptur fra Ekebergsparken