Veflia 02 2016 juni Årgang 17

Informasjonsavis for medlemmer og andre støttespillere i Norges Blindeforbund Vestfold I redaksjonen: Sølvi Ørstenvik og Kjersti Daviknes

Veflia er sponset av:

Aqua VVS i Gjærdal Larvik

Toyota Funnemark Larvik

GARANTI LABO a/s i Larvik

ASKO VESTFOLD - TELEMARK AS i Larvik

Innhold

Sommerhilsen fra leder

Årsmøtehelgen gjennomført

Støtt opp om medlemslotteriet

Aksjonsuka gjennomført

Aktiviteter høsten 2016.

Klubber (lokale nettverkstreff) høsten 2016.

Velkomstmøte for ny medlemmer 8. september

Skibergfjell

Madama Butterfly.

Høstmøte 19. – 20. november

Treff for pårørende høsten 2016.

Julemesse 6. desember

Ledsagerordningen.

Hverdagsteknologi for synshemmede.

Radio P4 sommerturné 2016.

Grasrotandelen.

Vi minner om

Styret og ansatte ønsker god sommer

Sommerhilsen fra leder

Kjære medlemmer i Vestfold fylkeslag

Når jeg skriver dette er det 30 grader og en helt fantastisk juni-dag. Den så lenge etterlengtede sommeren er endelig på vei, og det er bare å nyte hvert minutt.

Snart er første halvår 2016 unnagjort og ferien står for døra. Det har igjen vært et aktivt første halvår i Vestfold fylkeslag. Først og fremst har vi takket av en velkjent daglig leder og deretter ønsket en ny velkommen. Kjersti er ikke ny i blindeforbund-sammenheng. Hun har vært daglig leder i Oppland tidligere, så hun bringer med seg erfaringer og ny inspirasjon som vi allerede har merket at vi har stor glede av.  Hjertelig velkommen til oss i Vestfold, Kjersti.

Kjersti hadde ikke vært mange dagene i jobb da årsmøte gikk av stabelen i Larvik, og da kom nok tidligere erfaring godt med.  Årsmøte var godt besøkt og vi kunne glede oss over et godt program med spennende aktiviteter.

Styret er nesten som før. Tove Karlsen takket imidlertid av etter mange års innsats. Stor takk til Tove for innsatsen. Ny inn i styret er Mette Havnås og vi ønsker henne hjertelig velkommen.

Jeg må igjen få takke for tilliten for igjen å ha blitt valgt til fylkeslagets leder. Dette blir mitt 5. år som leder, og nå begynner jeg å kjenne at jeg har oversikten og rutinen. Det er godt å være leder i et fylke som vårt og med et styre som jobber så godt sammen. Det er med stolthet jeg representerer blinde og svaksynte i Vestfold. Riktig god sommer alle sammen. Sølvi J Ørstenvik

Årsmøtehelgen gjennomført

Årsmøte i Vestfold ble gjennomført 16. april i Larvik med 50 personer tilstede, herav 36 stemmeberettigede. Fra NBF sentralt kom generalsekretær Ant Holte. Det var godt og ryddig årsmøte og Vestfold har nå følgende styresammensetning:

Leder:               Sølvi J. Ørstenvik, Sandefjord

Nestleder:         Karin Hansson, Horten

Styremedlem:    Jan Åge Paulsen, Holmestrand

Styremedlem:    Anne A. Amundsen, Horten

Styremedlem:    Kristin Wallebekk-Dons, Stavern

1. Varamedl:     Per Werner Larsen, Stokke

2. Varamedl: Mette Havnaas, Stokke

Støtt opp om medlemslotteriet

Giro og premieliste er sendt i posten til alle medlemmer og støttemedlemmer. Hvert lodd koster kr. 100. Du kan også benytte bankgironr. 1644.09.47585 og merke innbetalingen med medlemslotteri. Lotteriet har mange flotte gevinster og vil bli trukket på julemessen i desember: Gavekort på matvarer, gavekort elektronikk, gavekort Magnusreiser, gavekort dagstur med fylkeslaget, Hikingsko fra Viking, Mariusgenser til barn, gavekort lunsj på Pakkhuset og mange flere. Loddsalget er en viktig inntektskilde for fylkeslaget. Vi takker for ditt bidrag og håper du har hellet med deg!

Aksjonsuka gjennomført

Den andre uka i juni hadde Norges Blindeforbund sin årlige aksjonsuke. Fokuset var holdeplassannonsering på buss. Her i Vestfold inviterte vi NRK Vestfold med på busstur og viste utfordringene ved ikke å se hvilken buss som kom til holdeplassen eller ikke kunne se riktig holdeplass. Dette kan løses ved holdeplassannonsering på lyd.

Leder Sølvi Ørstenvik fikk en fin sak i Sandefjords blad om samme problemstilling. I tillegg var vi aktive på Facebook og sendte ut resolusjonen (uttalelsen) fra Årsmøte til aktuelle mottakere. Håpet er at Vestfold Fylkeskommune og VKT skal forstå viktigheten av holdeplassannonsering og prioritere dette høyere. Takk til dere som bidro!

Aktiviteter høsten 2016

Fullstendig liste med oppdaterte detaljer finner du og på våre nettsider: www.blindeforbundet.no/vestfold

Klubber (lokale nettverkstreff) høsten 2016.

•             Iris (Midt i livet gruppe): 25. aug – 22. sept – 20. okt – 17. nov – 8. des

•             Larvik: Bøkeskogen Eldresenter Larvik.

7. sept – 21. sept – 5. okt – 19. okt – 2.nov – 16.nov – 30.nov

•             Sandefjord: Stockflethsgate 26, Sandefjord.      31. aug – 14. sept – 28. sept – 12. okt – 26. Okt – 9. Nov – 23. nov – 7. des

•             Tønsberg: Fylkeslagets lokaler, Baglergt. 3, Tønsberg: 31. aug – 14. sept – 28. sept – 12. okt – 26. Okt – 9. Nov – 23. nov – 7. des

•             Sande: Sandetun Eldresenter i Sande. Ikke avklart datoer for høsten 2016. Her er vi i gang med å finne ny klubbleder. Kjenner du noen som kan være interessert? Ta gjerne kontakt med kontoret.

Velkomstmøte for ny medlemmer 8. september

Egen invitasjon sendes ut i august.

Skibergfjell

– Vestfolds høyeste fjelltopp

Lørdag 10. september inviterer vi til vandretur. Målet er Skibergfjell - Vestfolds høyeste topp i nærheten av Hof. Påmeldingsfrist er 29. august. Det er en times vandring på skogsti i skrånet terreng frem til toppen. Noen litt brattere partier med stein. Ta på deg gode sko som tåler litt søle og vann. Det blir privattransport fra Holmestrand stasjon. Vi planlegger å avslutte på Eidsfoss Kro med middag eller en is. Dette betales selv.

Madama Butterfly

– Premiereforestilling i Operaen med førkveld

Velkommen til operapremiere! Den populære og kjente forestillingen Madama Butterfly har premiere lørdag 08.oktober kl 18.00 i den Norske Opera. Vi reiser sammen med tog inn til Oslo, spiser middag på en hyggelig restaurant og opplever Madama Butterfly. Operabillettene koster 100 kr (Vi har reservert 10 plasser til 1. august) Siste tog hjem, til Vestfold etter forestillingen. Ledsagerbevis godkjennes. Turen er til selvkost.

Vi arrangerer en innføringskveld (en Libretto) til «Madama Butterfly» i forkant av forestillingen. Dette blir mandag 19. september kl 18.00, NBFs lokaler i Baglergaten 3. Magne Synnevåg forteller om stykket og vil gi noen smakebiter på Puccini sin musikalske stil. Påmelding til kontoret innen 1. august.

Høstmøte 19. – 20. november

Hold av november helgen allerede nå.  Den tradisjonelle høstmøtehelgen arrangeres i år på Hotell klubben i Tønsberg. Program vil komme senere.

Treff for pårørende høsten 2016

•             13. september kl 18.30 – 21.00 blir det pårørendesamling i Baglergaten 3 i Tønsberg. Fra Pårørendesenteret i Sandefjord kommer Karin Røed og snakker pårørenderollen. Til denne kvelden inviteres alle – både medlemmer og pårørende til en felles samling. Påmelding innen 8. september for voksne medlemmer og deres pårørende som ektefeller, samboere og voksne barn.

•             Tirsdag 8. november kl 18.30 inviteres det til pårørendesamling i Baglergaten 3 i Tønsberg. Denne gangen er det kun for pårørende. Tema blir avklart senere. Det er Sidsel Bredvei som er primus motor for pårørendesatsningen i Norges Blindeforbund Vestfold.

Julemesse 6. desember

Velkommen til jule- og salgsmesse i våre lokaler i Baglergaten 3 i Tønsberg. Medlemslotteriet trekkes på julemessen.

Ledsagerordningen

Vi minner om Fylkeslagets ledsagerbank. Tjenesten dekker inn til 3 timer med ledsager pr uke. Om du ikke har ledsager selv, ta gjerne kontakt med kontoret så formidler vi kontakt med en ledsager i nærheten der du bor. Skal du ut å handle, ønsker å gå en tur i skogen, eller vil på en kulturopplevelse– det er opp til deg hva du trenger assistanse til. Ta kontakt med kontoret et par dager i forkant.

Hverdagsteknologi for synshemmede

Yngve Stiansen er synshemmet og har etablert en kanal på www.youtube.com som heter «Hverdagsteknologi for synshemmede». Der tester han ut alt fra små duppeditter, via spennende nye apper, til større hvitevarer. Det viktigste her er det verbale med beskrivelse på hvordan produktet fungerer for synshemmede og blinde. Du finner den ved å gå inn på www.youtube.com og der søker du opp kanalen «Hverdagsteknologi for synshemmede». Abonnerer du på kanalen, får du med deg nye tester. Denne uken har han testet han oppvaskmaskiner.

Radio P4 sommerturné 2016

Blindeforbundet er med på P4 sommerturné med egen stand og innslag på radioen. Standen bemannes med personer med god kunnskap om Blindeforbundet, og vi håper det blir mange som har masse spørsmål om oss og virksomheten vår. Informasjonsavdelingen ønsker tips i forkant til å finne folk som kan fortelle de interessante historiene! Gode historier, fine opplevelser og mennesker med tanker om det å mestre hverdagen som synshemmet vil vi høre om. Send eller ring inn ditt innspill til informasjonsavdelingen så raskt som mulig, 23215000 / info@blindeforbundet.no.

Alle er hjertelig velkomne som publikum for å hygge dere sammen med oss. Kom gjerne mannsterke og vis dere frem med hvite stokker, førerhunder og jakkemerker som publikum, og delta i de ulike aktivitetene som arrangeres. Vår maskot «Bamse», en gul labrador på to meter, vil gå rundt å hilse på. Publikum vil blant annet få anledning til å prøve hvit stokk med blindfold i hinderløype.

Her vil du møte P4 sommerturné i Vestfold:

•             Lørdag 9. juli - Stavern - Kronprinstomta

•             Torsdag 14.juli - Larvik – Sentrum

•             Fredag 15.juli - Tønsberg - Kulturtorget

•             Torsdag 21. juli – Sandefjord - Hvaltorget

Grasrotandelen

Husk at Grasrotandelen kan gis Norges Blindeforbund Vestfold: Oppgi organisasjonsnummer: 942 430 752. Ditt valg blir registrert på ditt spillekort hos tippekommisjonæren, og det vil bli avsatt penger hver gang du spiller hos Norsk Tipping.

Grasrotandelen går verken på bekostning av innsatsen eller premien din. Vær gjerne ambassadører for fylkeslaget og spre informasjonen til venner og bekjente. Tusen takk for støtten!

Vi minner om:

•             Kontoret i Tønsberg vil være sommerstengt de tre siste ukene juli.

•             Hold av helgen 19. – 20. november. Da inviterer fylkeslaget til høstmøtehelg i Tønsberg.

Styret og ansatte ønsker god sommer

Vi ønsker alle medlemmer og støttespillere en riktig god sommer!