Veflia 04 2015 desember Årgang 16

Informasjonsavis for medlemmer og andre støttespillere i Norges Blindeforbund Vestfold I redaksjonen: Sølvi Ørstenvik Jon Kroken

Innhold

Julehilsen fra fylkeslagets leder

Er du på utkikk etter jobb? Er du under 30 år, synshemmet og bor i Vestfold?

En sommer på CV

Aktivitetsplan første halvår 2016

Medlemslotteriet 2015

Vinteraktivitetssamling for barn og unge på Hurdal 12. – 14. februar

Vellykket julemesse!

Vi minner om ledsagertjenesten

Lydavisen

Grasrotandelen

Veflia er sponset av:

Aqua VVS i Gjærdal Larvik

Menybutikkene i Vestfold

Toyota Funnemark Larvik

GARANTI LABO a/s i Larvik

ASKO VESTFOLD - TELEMARK AS i Larvik

DNB

Julehilsen fra fylkeslagets leder

I skrivende stund er juleforberedelsene godt i gang her hos meg midtveis i desember. Det er mye som skal ordnes før jul, husvask, innkjøp, pynting, matlaging og kanskje noe av det hyggeligste – nemlig å skrive julehilsninger.

Her i huset blir det fullt på julaften. Det blir veldig hyggelig og tradisjonene er mange. Det er viktig at alle får noe av det som gir akkurat dem den gode julestemningen. For mange er det å gå på julekonserter før jul en viktig del av det å komme i god førjulsstemning. Det er kanskje noen som mangler en ledsager for å komme seg på julekonsert, da er det jo så flott å vite at i Vestfold fylkeslag har vi vår egen ledsagerbank. Så, har du lyst til å gå på konsert, men mangler ledsager – ta kontakt med kontoret vårt i Baglergata noen dager før, så er det gode muligheter for å få hjelp.

Jeg vil få benytte anledningen til å takke alle som bidrar til at vårt fylkeslag er et godt sted å være for så mange. Vi har plass til enda fler, og det hadde vært veldig fint om jeg i 2016 fikk møte flere av dere som ikke har vært så mye med til nå. Vi har et åpent og inkluderende miljø og selv om vi ikke kan stille med kjærestegaranti slik som universitetet i Trondheim, så kan jeg i hvert fall garantere at hos oss er det lett å finne gode venner og mennesker som er i akkurat samme situasjon som deg.

En riktig god jul og et fredfylt og godt nytt år ønskes dere alle!

Sølvi

Er du på utkikk etter jobb? Er du under 30 år, synshemmet og bor i Vestfold?

Fylkeslaget skal i gang med et 6 måneders prosjekt i samarbeid med NAV i Vestfold. Målet er å åpne dører inn i arbeidslivet for unge synshemmede i fylket. Prosjektet blir ledet av Blindeforbundet, med Helena Redding som prosjektets leder.

Prosjektet vil gå i gang med full tyngde 1. februar, men vi er allerede i første fasen hvor vi skal knytte personer til prosjektet som ønsker å komme seg ut i arbeidslivet, være seg i deltids eller heltidsstilling. Her vil det bli snakk om alle typer arbeid, alt etter deltakernes bakgrunn, erfaring og ønsker.

Dette er et meget spennende prosjekt som vi har tro på at vi vil lykkes med.

Høres dette interessant ut så ikke nøl med å ta kontakt med prosjektleder for mer informasjon på telefon 41 20 76 18 eller på epost til helena@redding.no.  Du kan også ta kontakt med kontoret på telefon 33 31 58 58.

En sommer på CV

Kunne du tenkt deg sommerjobb i 2016? Er du ung, synshemmet og bor i Vestfold?

Da kan prosjektet "En sommer på CV" være noe for deg.

Fylkeslaget har fått prosjektmidler fra Extrastiftelsen til dette prosjektet, som har som mål å tilby sommerjobb til unge synshemmede i Vestfold (fra ca. 16 år)

Arbeidet vil bli variert, men tilgjengelighet og universell utforming er nøkkelord. Arbeidet vil vare i 3-4 uker. De første dagene vil gå til planlegging, hvor vi blant annet lager sjekkliste som vil brukes på tilgjengelighets-kontroller. Steder som skal besøkes og vurderes i forhold til tilgjengelighet vil kunne være uteområder, restauranter, offentlige bygg med mer. Tanken er mange forskjellige type steder, med en god geografisk spredning i fylket. Etter besøkene vil fyldige rapporter utarbeides og sendes til de respektive stedene, og når det gjelder restauranter, skal de også tilbys å få menyene sine på punkt og storskrift tilsendt. Til slutt blir det litt jobb med evaluering og regnskap.

Det vi kan love er varierte dager, ledsaging når vi er ute " i feltet", lønn for strevet, og mye nytt og nyttig på CV-en deres. Vi vil starte med en liten ettermiddagssamling i løpet av våren, men ser foreløpig for oss at selve jobben vil bli utført den siste uken i juni og de to første ukene i august - dette for at det skal passe i forhold til skoleslutt og oppstart av nytt skoleår.

Vi har plass til 10-15 stk. så her må det bli første mann til mølla prinsippet som gjelder. Har du lyst til å bli med, så ta kontakt med kontoret på telefon 33 31 58 58 eller send epost til vestfold@blindeforbundet .

Vi gleder oss til å jobbe sammen med dere i sommer.

Aktivitetsplan første halvår 2016

Aktivitetsutvalget har laget flg. aktivitetsplan 1. halvår 2015.

Januar:

Onsdagsklubben i Sande:13. og 27.

Onsdagsklubbene i: Larvik, Sandefjord og Tønsberg: 20.

IRIS: 21

Februar:

Onsdagsklubben i Sande: 10. og 24.

Onsdagsklubbene i: Larvik, Sandefjord og Tønsberg: 3. og 17.

Iris: 18.

Aktivitetshelg for synshemmede barn og Unge 12.-14.

Mars:

Onsdagsklubben i Sande: 9.

Onsdagsklubbene i: Larvik, Sandefjord og Tønsberg: 2. 16. og 30.

IRIS 17.

April:

Onsdagsklubbene i: Larvik, Sandefjord og Tønsberg 13 og 27.

IRIS 21

Årsmøte og kurs 23. og 24.

Mai:

Onsdagsklubbene i: Larvik, Sandefjord og Tønsberg 11. og 25

IRIS 20. – 22. Tur til Bergen

Juni:

Felles Sommeravslutning onsdagsklubbene. 8.

Sommerstevne i Østfold 18.

Dagstur til Risør 29.

Sommerturen går til Flor og Fjære 18. -22. august

Medlemslotteriet 2015

Årets medlemslotteri ble trukket i forbindelse med fylkeslagets julemesse/åpent kontor.

Vi takker alle som var med og bidro til at årets resultat ble kr. 34.500. Trekningen gav flg. resultat:

Middag for to på Grand Farris Larvik: Bjørg Gustavsen

Fotterapi. Holmestrand Beuti Clinic:  Gerd Lie Haugen

Hjemmestrikket genser:  John M. Riiser

Hjemmestrikket Setesdalskofte: Christer Sandstrøm

Treprodukter fra Svein Andersen:

I careprodukter: Gerd Lie Haugen og Tove Kværnø

Glass fra Bache Gabrielsen: Laila E. Nodland Eriksen

Gavekort fra G-sport: Willy Larsen

Vinteraktivitetssamling for barn og unge på Hurdal 12. – 14. februar

Med støtte fra Extra Express, (Helse og Rehabilitering)inviterer vi til vinteraktivitetshelg på Hurdalsenteret 14. -16 februar.

På Hurdal tilbyr flg. aktiviteter.

Alpint – Hurdal alpinsenter (lørdag)

Langrenn og skiskyting, Aking

«Rumperally» (alle – lørdag ettermiddag),

Klatring, Vannaktiviteter i Bassenget.

Vi tenker oss at familiene møter på Hurdal i løpet av fredag kveld, at vi har aktiviteter hele lørdag og søndag, frem til lunch.

Egenandelen settes til kr. 350,- pr. person. Den dekker da opphold og evt. heiskort i alpinanlegget.

Vi håper dette høres fristende ut og at du/dere har lyst til å være med.

For at vi skal kunne planlegge å lage et godt arrangement, er vi avhengig av tilbakemelding rimelig raskt og gi oss gjerne beskjed om hva du ønsker å delta i.

Vi kan være behjelpelig med å skaffe ledsager hvis du ikke har noen å reise sammen med eller bare ledsager til aktivitetene.

Lørdag kveld tenker vi oss litt Quiz, utlodning og premiering etter Rumperallyet.

Mer detaljert program vil følge etter at påmeldingen er mottatt.

Påmeldingen sender du til NBF Vestfold på e-post: vestfold@blindeforbundet.no,

eller telefon 33 31 58 58.

Absolutt siste frist for påmelding er: 6. januar 2016.

Vellykket julemesse!

Mandag 7. desember avholdt Blindeforbundet Vestfold en julemesse på kontoret. Dette var en ny aktivitet i fylkeslaget, og aktivitetsutvalget var spente på hvordan denne ville bli mottatt. Flere medlemmer stilte ut sine egen produserte varer til salgs, og det var stor variasjon i utvalget. Strikkede gensere, sokker, pannebånd, pjonede votter, smykker, treprodukter, malte bilder, brød, og kaker var blant varene som var til salgs, i tillegg til ADA såpe og iCare produkter. Det var mange innom julemessen, og det var ekstra hyggelig at flere lokale synsvenner som månedlig støtter fylkeslaget også fant veien til kontoret denne dagen.  At de også ga seg tid til å nyte en kopp gløgg og slå av en prat, var ekstra hyggelig.

Aktivitetsutvalget var storfornøyd ved dagens slutt og håper at enda flere medlemmer blir med å selge sine produkter til neste år.

Vi minner om ledsagertjenesten!

Fylkeslagets ledsagerordning er nå i drift. Har du behov for ledsager til noe du kunne tenke deg å delta på, men som virker uoppnåelig fordi du ikke har ledsager, ja da kan du prøve fylkeslagets ledsagertjeneste.

Tjenesten dekker inn til 3 timer.  Dersom dette ikke er tilstrekkelig, kan du selv prøve å få til en ordning med ledsageren.  Evt. reisekostnader som ledsageren måtte ha til et møtested, dekkes av ledsagertjenesten.

Eksempler du kan benytte tjenesten til er:

Kulturarrangement, tur i marka, nødvendige besøk på offentlige kontorer, Shopping o.s.v.

Lydavisen

Da mangeårig redaktør av lydavisen, Grethe Lisbeth Stokke, sluttet sommeren 2015, oppnevnte styret en arbeidsgruppe som skulle vurdere lydavisens fremtid. Som lytter av lydavisen har dere sikkert registrert en omlegging fra mye nyhetsopplesing til mer levende og dagsaktuelt stoff.

Arbeidsgruppen har fått gode tilbakemeldinger på denne måten å presentere lydavisen på og har nå avsluttet sitt arbeid og lagt fram sin innstilling til styret.  Den går i korthet ut på at lydavisen fortsatt kommer ut hver uke og kan høres på nett ved å logge seg inn på fylkeslagets hjemmeside eller på CD.  Redaksjonsarbeidet deles mellom flere medlemmer/tillitsvalgte med Kåre Eriksen som «krumtappen» i redaksjonen. Innholdet vil være

info om arrangementer, tips og råd til medlemmene, reportasjer fra arrangementer, boktips, kulturnytt og mye mer.

Har du tips om stoff til lydavisa, så ring kontoret.

Grasrotandelen

Vi minner om Grasrotandelen, som er en uvurderlig støtte for fylkeslaget. Spiller du, eller kjenner du noen som spiller, på et eller flere av spillene til Norsk Tipping, kan 5 % av innsatsen du spiller for tilfalle Norges Blindeforbund Vestfold. Det koster deg ingenting, men du må gi beskjed til kommisjonæren at din grasrotandel skal tilfalle Norges Blindeforbund Vestfold (Org.nr.942430752). Du kan også dele din grasrotandel mellom to organisasjoner/lag du ønsker å støtte.

GOD JUL!

Tillitsvalgte og medarbeidere ønsker alle en riktig GOD JUL og et GODT NYTT ÅR!

Vi minner om at kontoret er stengt i romjula.