Nyhetsbrev - foreldreutvalget

Her finner du det siste nyhetsbrevet som er sendt ut fra foreldreutvalget i Norges Blindeforbund.

Meld deg på nyhetsbrevet

September 2019

Foreldrekurs 2019

Meld deg på spennende foreldrekurs!!
15. til 17. november 2019 er det foreldrekurs på Hurdal syn- og mestringssenter.

Her er noe av det du kan oppleve denne helgen:

• Psykolog Peder Kjøs kommer. Han er blant annet kjent fra tv-serien "Jeg mot meg" og podcasten «Hos Peder». I podcast-serien møter han blant annet en synshemmet for første gang.
Vi har gleden av å ha både Peder og hans synshemmede pasient på kurset. De vil fortelle om hvordan prosessen opplevdes, og om hva de sitter igjen med av erfaringer og lærdom i etterkant. Aktuelle tema i terapien er angst, relasjoner, og det å bli fortrolig med – og kunne forholde seg til egen synshemming. Link til første episode av terapien med "Kristin" finner du ved å klikke her.

• Artisten Anita Skorgan kommer og skal dele sin historie om det å være mor til to barn med funksjonshemming. Hun har tidligere i år uttalt i media at hun ikke har hatt krefter til å fortelle om det før nå. Vi er glade for at Anita ønsker å komme til oss for å snakke om sine erfaringer. Hun avslutter det hele med en liten konsert.

• Psykolog Tone Gravvold kommer. Hun er selv synshemmet og mor til to. Tone reflekterer rundt det å ha en synsnedsettelse og hvordan det kan påvirke oss. Hun vil ha et ekstra fokus på det å være synshemmet forelder.

I tillegg får du:
• Det siste inne hjelpemidler for synshemmede vil bli vist frem på en hjelpemiddelutstilling.
• Spille goalball og showdown – populære ballspill blant synshemmede.
• Få viktig informasjon gjennom inspirerende foredrag.
• Snakke med andre foreldre som har synshemmede barn eller selv er synshemmet

Meld deg på innen 15. oktober på nettskjema vårt HER eller send navn og telefonnummer til konferanse@blindeforbundet.no, eller ta kontakt på tlf. 23 21 50 00.
Det er ønskelig at folk melder seg på kurset via nettskjemaet vårt!

Kursavgift:
For medlemmer kr 3000,- for to personer i dobbeltrom og kr 2000,- for èn person i enkeltrom. For ikke-medlemmer er prisen kr 4000,- for to personer i dobbeltrom og 2700,- for èn person i enkeltrom.
Ønsker du / dere å bli medlem av Norges Blindeforbund kan dere ta kontakt med vårt medlemssenter på tlf.: 23 21 50 50 eller sende en e-post til medlem@blindeforbundet.no

Transport:
• Blindeforbundet dekker reiseutgifter over kr. 1000,- per deltaker som er medlem Norges Blindeforbund.
• Blindeforbundet dekker rimeligste reisemåte.
• Drosje og utgifter til parkeringshus refunderes kun i tilfeller hvor dette er avtalt med kurskomiteen på forhånd.
• Alle reiseutgifter må dokumenteres.
• Bruk av egen bil godtgjøres med kr. 3,90,- per km.
• De som ikke er medlemmer i Norges blindeforbund dekker reiseutgifter selv.
• Reise til kurset ordnes selv. Må du fly, bestilles dette via Helsereiser på telefonnummer 23 00 12 60.

Det settes opp felles avreise med buss fra Gardermoen fredag 15. november kl. 12:00. Man er selv ansvarlig for å sørge for at man rekker bussen. OBS: Ikke bestill reise før du har fått bekreftelse om plass på kurset! Bekreftelse på at du har fått plass på kurset sendes etter at påmeldingsfristen har gått ut!

Avbud må meldes fra umiddelbart situasjonen oppstår. Egenandeler vil kun bli refundert ved sykdom som dokumenteres ved legeattest, for den personen legeattesten gjelder for.

Vinteraktivitetskurset 2020

Vinteraktivitetskurset for 2020 er nå lagt ut på BHSS nettsider.

Kurstidspunkt: 12. februar – 3. mars.

Link til BHSS nettsider HER

Merking av julekalendere

I høst vil det bli mulig å bestille merkelapper for merking av julekalendere fra Blindeforbundets trykkeri i Bergen.

Disse vil bli levert som klistrelapper nummerert fra 1 til 24 i punktskrift og storskrift. Det kom i fjor flere forespørsler rundt kalenderløsninger, og med denne løsningen kan man merke ønsket kalender med punkt.
I tillegg jobbes det med løsninger for å kunne levere spillkort til brettspill i punkt. Trykkeriet håper å ha klart minst ett brettspill i god tid før jul.

Trykkeriet i Bergen kan en treffe på Tlf.: 55 54 69 10 og E-post: trykkeriet@blindeforbundet.no

Meld deg på nyhetsbrevet

Her melder du deg på (eller av) nyhetsbrev fra Foreldreutvalget i Norges Blindeforbund. Brevet sendes ut elektronisk cirka fire ganger i året.

Jeg ønsker å

OBS! For å motta nyhetsbrevet, må du være registrert medlem i Norges Blindeforbund. Ønsker du medlemsskap?