Nyhetsbrev - foreldreutvalget

Her finner du det siste nyhetsbrevet som er sendt ut fra foreldreutvalget i Norges Blindeforbund.

Meld deg på nyhetsbrevet

Juni 2019

Foreldrekurs 2019

Bli med på spennende foreldrekurs!
15. til 17. november 2019 er det foreldrekurs på Hurdal syn- og mestringssenter.

Her er noe av det du kan oppleve denne helgen:

•  Psykolog Peder Kjøs kommer. Han er blant annet kjent fra tv-serien "Jeg mot meg" og podcasten «Hos Peder». I podcast-serien møter han blant annet en synshemmet for første gang.
     Vi har gleden av å ha både Peder og hans synshemmede pasient på kurset. De vil fortelle om hvordan prosessen opplevdes, og om hva de sitter igjen med av erfaringer og lærdom i etterkant. Aktuelle tema i terapien er angst, relasjoner, og det å bli fortrolig med – og kunne forholde seg til egen synshemming. Link til første episode av terapien med "Kristin" finner du ved å klikke her.
  •  Artisten Anita Skorgan kommer og skal dele sin historie om det å være mor til to barn med funksjonshemming. Hun har tidligere i år uttalt i media at hun ikke har hatt krefter til å fortelle om det før nå. Vi er glade for at Anita ønsker å komme til oss for å snakke om sine erfaringer. Hun avslutter det hele med en liten konsert.
  •  Psykolog Tone Gravvold kommer. Hun er selv synshemmet og mor til to. Tone reflekterer rundt det å ha en synsnedsettelse og hvordan det kan påvirke oss. Hun vil ha et ekstra fokus på det å være synshemmet forelder.

I tillegg får du:

• Det siste inne hjelpemidler for synshemmede vil bli vist frem på en hjelpemiddelutstilling.
  •  Spille goalball og showdown – populære ballspill blant synshemmede.
  •  Få viktig informasjon gjennom inspirerende foredrag.
  • Snakke med andre foreldre som har synshemmede barn eller selv er synshemmet

Meld deg på innen 1. oktober på nettskjema vårt HER eller send navn og telefonnummer til konferanse@blindeforbundet.no, eller ta kontakt på tlf. 23 21 50 00.
Det er ønskelig at folk melder seg på kurset via nettskjemaet vårt!

Kursavgift:

For medlemmer kr 3000,- for to personer i dobbeltrom og kr 2000,- for èn person i enkeltrom. For ikke-medlemmer er prisen kr 4000,- for to personer i dobbeltrom og 2700,- for èn person i enkeltrom.
Ønsker du / dere å bli medlem av Norges Blindeforbund kan dere ta kontakt med vårt medlemssenter på tlf.: 23 21 50 50 eller sende en e-post til medlem@blindeforbundet.no

Transport:

• Blindeforbundet dekker reiseutgifter over kr. 1000,- per deltaker som er medlem Norges Blindeforbund.
  •  Blindeforbundet dekker rimeligste reisemåte.
  • Drosje og utgifter til parkeringshus refunderes kun i tilfeller hvor dette er avtalt med kurskomiteen på forhånd.
  • Alle reiseutgifter må dokumenteres.
  •  Bruk av egen bil godtgjøres med kr. 3,90,- per km.
  • De som ikke er medlemmer i Norges blindeforbund dekker reiseutgifter selv.
  •  Reise til kurset ordnes selv. Må du fly, bestilles dette via helsereiser på telefonnummer 23 00 12 60.

Det settes opp felles avreise med buss fra Gardermoen fredag 15. november kl. 12:00. Man er selv ansvarlig for å sørge for at man rekker bussen. OBS: Ikke bestill reise før du har fått bekreftelse om plass på kurset!

Avbud må meldes fra umiddelbart situasjonen oppstår. Egenandeler vil kun bli refundert ved sykdom som dokumenteres ved legeattest, for den personen legeattesten gjelder for.

Visioneers Norway

Visioneers Norway er en relativt fersk frivillig organisasjon som arbeider blant annet for å gjøre ekkolokalisering til en kjent og anvendt orienteringsteknikk blant blinde og sterkt svaksynte i Norge. Vår moderorganisasjon, Visioneers.org, er en verdensomspennende organisasjon som arbeider for full frihet for blinde og svaksynte, og ledes av Daniel Kish. Kish er selv blind og aktiv bruker av ekkolokalisering, og har vært en pionér i utviklingen av ekkolokalisering som mobilitetsteknikk. Hans filosofi danner grunnlaget for Visioneers Norway sitt arbeid.

Ekkolokalisering er en måte å orientere seg på som innebærer at ekko fra gjenstander, bygninger og annet brukes til å danne et bilde av omgivelsene i hjernens synssenter. Mer konkret kan en person sende ut et kort og tydelig lydsignal, og bruke lyden som reflekteres fra gjenstander i nærheten til å «se» hvor disse er, omtrent hvor langt unna de er, hvordan de er formet, og i hvilket materiale de er laget. Teknikken er på mange måter den samme som seende bruker for å se, bortsett fra at synssansen stimuleres ved at lys reflekteres fra objekter, mens det ved ekkolokalisering er snakk om lyder som sendes tilbake til ørene.

De fleste mennesker, også fullt seende, bruker til en viss grad ekkolokalisering passivt; det er blant annet det som gjør at man kan høre forskjell i akustikk mellom et stort kirkerom og en trang kjellerstue. De som bruker ekkolokalisering aktivt kan imidlertid oppfatte mange flere nyanser i omgivelsene, og i kombinasjon med bruk av mobilitetsstokk eller førerhund, gjør ekkolokaliseringen det langt enklere å ferdes og å orientere seg i både nye og kjente omgivelser.

De fleste som bruker ekkolokalisering aktivt, bruker tungeklikk som lydsignal for å skape ekkoet. Klikket er kort og konsist, vil høres likt ut uavhengig av omgivelsene, og kan lages uten at man er avhengig av å bruke for eksempel hendene eller andre deler av kroppen. Det krever heller ikke noe ekstra utstyr – det vil alltid være med hvor enn man er.

I august 2017 gjennomførte Visioneers Norway og Norges Blindeforbunds Ungdom en workshop i ekkolokalisering med Daniel Kish som instruktør. Målet er at det skal gjennomføres en ny workshop i løpet av 2019, og vi arbeider også for at Norge på sikt skal få sin helt egne instruktør innen ekkolokalisering. Thomas Tvedt, som selv er blind, er alt i gang med sin utdannelse under ledelse av Daniel Kish. Vi var tilstede med stand på foreldrekurset i 2018 og Thomas introduserte ekkolokalisering som en av aktivitetene på lørdag. Kom gjerne bort og prat med oss på neste foreldrekurs! Vi ønsker å samarbeide med fagpersoner, organisasjoner og enkeltpersoner som har det samme målet som oss: Å fremme selvstendighet for blinde og svaksynte.

Visioneers Norway har følgende fokusområder:

•  Utdanne norske instruktører i ekkolokalisering
  •  Arrangere kurs i bl.a. ekkolokalisering
  •  Produsere en informativ podcast (4 episoder er allerede ute, se vår Facebook side)
  •  Fremme Visioneers.org og Daniel Kish sin filosofi i Norge Følg oss gjerne på vår Facebook gruppe: Visioneers Norway

Se følgende link for videopresentasjon av vår organisasjon

Visioneers Norway LogoAugust 5 år deltok på workshop i ekkolokalisering i 2017 sammen med pappa Alexander. Thomas Tajo fra Visioneers.org instruerer. Daniel og Thomas podcast: bilde av Thomas og Daniel som spiller inn podcastThomas Tvedt og Daniel Kish: Her er Thomas igang med instruktørutdannelsen sammen med Daniel KishFra venstre mot høyre er følgende personer med: Thomas Tvedt (nestleder), Preben Mathieu-Bjerke(leder), Daniel Kish (Leder Visioneers.org), Lotte Tvedt (styremedlem), Stine Arnet Høyem (styremedlem)

NBfU

Norges Blindeforbunds Ungdom i 2019

NBfU har så langt hatt et begivenhetsrikt år. Her er en liten smakebit av hva vi har gjort, samt en liten oversikt over hva som skal foregå framover:

NBFU- KONFERANSEN

Denne ble avholdt i Oslo 18.-20. januar, og tema for konferansen var blant annet fremtidens mobilitetsløsnineger i kollektivtrafikken, universell utforming av film og TV, samt EUs webdirektiv.
Det ble tale- og debattskolering, og på lørdagskvelden gikk man på kino hvor man fikk den norske filmen «Psychobitch» synstolket ved hjelp av appen «MovieReading».

SPARK-VM

Helgen 8.-10. februar ble det arrangert VM i spark utfor i Hurdal. NBfU deltok for 4. år på rad, og stilte i år med 21 lag. Deltakerne bodde på Hurdal syn- og mestringssenter, og helgen var sosial, aktiv og veldig morsom.

STUDIETUR TIL LONDON OG PARIS

27. februar til 3. mars reiste NBfUs sentralstyre til London og Paris for å lære mer om tilgjengelighet innen film, TV og museer. I London besøkte man det britiske blindeforbundet (The Royal National Institute of Blind People) for å høre litt om deres arbeid innenfor synstolking. Man var også innom British Museum. Audio-guiden her hadde en synstolket versjon, men denne var noe begrenset, og gjaldt kun deler av utstillingen. Noen av statuene i egyptisk avdeling kunne oppleves taktilt.
I Paris gikk turen først til The European Blind Union for å høre litt om ungdomsarbeid i Europa, og deretter til slottet i Versailles. Der kunne blinde og svaksynte få tilgang til en modell av slottet for å kunne danne seg et bilde av utforming, utsmykninger, materialer og proporsjoner. Dette var hjelpsomt når man etterpå gikk gjennom alle de store rommene i bygningen.
Etter studieturen ble det gitt tilbakemeldinger til Nasjonalmuseet, som ønsket innspill fra NBfU omkring hvordan de kunne gjøre sin utstilling tilgjengelig.

GOALBALLTURNERING I DANMARK

Helgen 26.-28. april stilte NBfU med 3 lag i Danish Open på Fyn i Danmark. Det ble stor konkurranse- og lagånd, et par isposer og mye sosialt samvær med våre nordiske venner.

TILLITSVALGSTKONFERANSEN

TVK ble avholdt på Fornebu 3.-5. mai, og her deltok tillitsvalgte fra alle aktive regioner. Her fikk man opplæring i styrearbeid, økonomi, gjennomføring av styremøter og arrangement, samt interessepolitikk, kommunikasjon, og kartlegging av egne styrker.

KURS I POLITISK PÅVIRKNING

Dette kurset avholdes i Trondheim helgen 31. mai til 2. juni. Dette arrangeres av NBfU’s interessepolitiske utvalg, og her er medie-og debattskolering, samt trening til muntlig eksamen viktige temaer.

Fremtidige sentrale NBfU-arrangement 2019:

• NORDISK LEIR
    25. juni-2. juli, Reykjavik
  • LANDSMØTE:
    13.-15. september, Hurdal Syn-og mestringssenter
  • IT-KURS
    11.-13. Oktober, Kristiansand
  • DATAPARTY MED KABB
    6-8. november, Askim
  • HØSTKURS: SEKSUALITET OG SAMLIV
    14.-16. november, Solvik Syn- og mestringssenter
Lokalt fra BUF-utvalgene

BUF-utvalget i Hedmark og Oppland

Samling Hafjell/Hunderfossen 1-3 mars 2019
Fredag møtte 24 stykker glade opp for ei helg sammen på Hafjell hotell. En 3 retters middag ble inntatt før sosialt samvær og litt info om helga.
Lørdag morgen etter frokost var det frie aktiviteter. 2 til kom så vi var 26. Noen kjørte slalåm, noen dro på shopping og noen ruslet en tur på glatta. Lunsj fikk vi på hotellet og i bakken.
kl:17:45 gikk turen til Hunderfossen vinterpark.. Dette er en veldig fin opplevelse. Iskapell, ishotell, is skulpturer, kanefart, mm.
Alle koste seg her og kl: 20:30 avsluttet de med et flott fyrverkeri. Vi dro tilbake til hotellet hvor vi fikk servert buffe. Alle var fornøyde med dagen.
Søndag etter frokost hadde Merete laget konkurranse med 5 oppgaver.som alle familier var med på. Dette var artig😊
Etter lunsj gikk turen hjem.
Alle var fornøyde og gleder oss til ny samling til høsten.
Mona og Stig

Buf-utvalget Akershus

Bergvang 2019

4 familier var med på Bergvang gård for en hyggelig opplevelse. Barn og foreldre storkoste seg. Vi var på hundekjøring og fikk en ridetur. I tillegg hadde de lamaer og alpakka, høns, minigris, kaniner, sauer og påfugl som vi hilste på. Vi ble servert deilig grøt og hjemmelaget saft i lavvoen der de hadde ordnet bål for oss. Alle drar gjerne tilbake hit. Det var en super tur. Tusen takk for at vi fikk til dette :-)

Barne-, ungdom- og foreldreutvalget i Akershus

Inviterer til aktivitetshelg på Hurdal syn- og mestringssenter
fredag 23. søndag 25. august 2019.

Dette blir en helg full av aktiviteter både ute og inne. Her skal små og
store få prøve seg høyt og lavt, til lands og til vanns.
Aktivitetsleder blir <sjefen over alle sjefer> Jan Helge Svendsen.

Egenandel for opphold med full pensjon og aktiviteter:
voksne kr 600 kr/barn kr 400kr. Barn under 4 år går gratis. Dersom
vi tilrettelegger felles transport blir det en egenandel for det. Behov for
transport meldes fra ved påmelding.
Vi ønsker <<nye og gamle>> barn med foreldre velkommen.

Bindende påmeldinq innen 1. august til fylkeslagets kontor
i Lillestrøm tlf. 63 81 54 55 / 91 10 84 62 eller på e-post:
akershus@blindeforbundet.no

Her er det <<førstemann til mølla>> som gjelder.

Her kommer det noen bilder fra samlingen våres:
Jente på hestHundespand løperto personer klapper en hund

Oppvekst, lek og læring på kunnskapsbanken

To jenter sitter på en kjelke, med armene strekt ut mens de smiler til kamera.Nå er det opprettet egne sider om oppvekst, lek og læring på Kunnskapsbanken. Her finner du informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging for barn og unge med nedsatt funksjon.

Her kan du lese om behovet for å komme tidlig i gang med å bruke hjelpemidler som støtter barnets utvikling. Du finner informasjon om hva man bør ta hensyn til i barnehage, skole, aktivitet og fritid.

Her er også informasjon om hva man bør huske på i overgangen mellom barn og voksen.
Du får en introduksjon av de nye sidene her
Kunnskapsbanken er et nettsted fra NAV Hjelpemidler og tilrettelegging om funksjonshemming og deltakelse i samfunnet. Her finner du fagstoff, opplæringsmateriell og erfaringsdeling innen hjelpemiddelformidling, tilrettelegging og tolking.

Kunnskapsbanken supplerer det du finner av informasjon om:

• Rettigheter på nav.no
  • Produkter i Hjelpemiddeldatabasen.no
  • Apper i Appbiblioteket.no

Nettsidene finner du på:

To ungdommer om å flytte hjemmefra

NOAH OG NORA OM Å FLYTTE HJEMMEFRA

Mange unge flytter hjemmefra når de begynner på videregående skole, og vi har spurt to ferske hybelboere om hvordan det har vært for dem å flytte for seg selv.

Nora:

Hvordan var det for deg å flytte hjemmefra?

For meg har det å flytte hjemmefra gitt et stort løft. Jeg flyttet hjemmefra fordi jeg ville gå en bestemt linje på en bestemt skole, men jeg vil si at jeg har fått mange flere fordeler ut av det enn bare det faglige. Jeg har på mange måter blitt kastet ut i en hverdag der jeg selv må ordne opp, løse problemer og planlegge en dag, og for meg har det betydd mye at jeg har bevist at jeg klarer det. Det er selvsagt noen dager jeg savner mamma og pappa, eller egentlig ikke har lyst til å være alene, men jeg har vokst utrolig mye det siste året bare ved å lære hva jeg klarer og ikke, og ikke minst møtt veldig mange åpne og hjelpsomme mennesker.

Hva har vært det beste med å bo for seg selv?

Det beste for meg har vært følelsen av at jeg kan velge fritt på lik linje med alle andre, og at jeg får det til hvis jeg bare prøver. Jeg har oppdaget at mange ting jeg trodde skulle bli vanskelig, i virkeligheten ikke var så ille. Så er det selvsagt andre ting som har vært vanskeligere enn jeg hadde forutsett, men da handler det om å finne løsninger som fungerer for akkurat meg.

Hva er det verste med å flytte hjemmefra?

Det verste med å flytte hjemmefra er at det noen ganger kan bli litt ensomt. Det er en risiko for at det kan bli mange lange ettermiddager, der du er overlatt til deg selv, i forhold til hjemme hvor du i det minste har noen å fortelle at du kjeder deg eller er nedfor. For meg er det viktig å finne en balanse mellom de kreftene jeg har og skole/fritidsaktiviteter. Det er lett å ta på seg for mye, men også ikke noe særlig å ha for mange timer i døgnet helt alene. Heldigvis for meg er telefonen oppfunnet for ganske lenge siden, så jeg kan ringe hjem og fortelle og diskutere dagens hendelser med noen som lytter og alltid har gode råd.

Har du noen råd til andre ungdommer som skal flytte for seg selv til høsten?

Til ungdommer som vil flytte for seg selv vil jeg si at det er viktig å ta ting i sitt eget tempo. Du trenger ikke å bli ekspert på klesvask, mobilitet eller mesterkokk på en gang SAMTIDIG som du begynner på ny skole/jobb. Det er mye bedre å ta én ting av gangen, og være stolt over det du faktisk får til. Ikke slit deg ut, og gjør det så enkelt som mulig for deg selv i starten til du finner balansen. Du flytter mest sannsynlig hjemmefra for å få en bra hverdag, ikke for å bruke alle kreftene dine på å gjøre absolutt alt perfekt selv med en gang. Alle vil løse ulike problemer forskjellig, ikke bare avhengig av hvor mye de ser, og det finnes ingen fasit på hvordan du skal gjøre bestemte ting, bare gode råd. Det er viktig å ha det gøy også!

Har du noen råd til foreldre som har barn som skal flytte for seg selv?

Til foreldre som har barn som vil flytte for seg selv vil jeg si at jeg vet det er lett å si "det går jo ikke!" Men det går mest sannsynlig helt fint! Det har vært viktig for meg å ha det samme valget som alle andre, og det tror jeg mange kjenner seg igjen i. Det fins løsninger på det alle meste, det handler bare om å komme på dem. Bare begynn tidlig med planlegging, og ta små steg av gangen, så kan det helt sikkert bli veldig bra. Bare ikke legg på for mye press av gangen, det er nok å venne seg til i starten.

Noah:

Hvordan var det for deg å flytte hjemmefra?

Jeg måtte bare hoppe i det, og konsentrere meg om skolearbeid. I starten kan man føle at man er litt alene og har mye ansvar, men jeg har taklet det greit.

Hva har vært det beste med å bo for seg selv?

Å slippe å bli mast på fordi man f.eks. må spise mat. Man spiser når man har tenkt det selv, og får da gjort det man skal, når man skal.

Hva er det verste med å flytte hjemmefra?

Det er egentlig helt fint å bo borte, kan ikke komme på noe som er kjipt. Jeg liker å disponere tiden min selv.

Har du noen råd til andre ungdommer som skal flytte for seg selv til høsten?

Ja, mitt råd er dette: Ikke prøv! Gjør eller ikke gjør! Da går du inn i ting med mer selvtillit, og det blir lettere å gjennomføre det man har tenkt.

Har du noen råd til foreldre som har barn som skal flytte for seg selv?

Ikke vær bekymra, men finn en balanse. Snakk med ungdommene deres, det er det beste rådet jeg kan gi. De fleste synes kanskje det å flytte er utfordrende, men mine erfaringer sier at man må tenke på hva som er best for en selv. For meg var det å flytte det beste alternativet, fordi ellers hadde jeg blitt sittende hjemme og kjede meg.

Redd Barna: #JegErHer – kunnskap og verktøy om seksuelle overgrep

Seksuelle overgrep mot barn skjer oftere og nærmere enn vi tror, og er svært skadelig. For å forebygge seksuelle overgrep mot barn jobber Redd Barna med å gi kunnskap til både barn og voksne om hva overgrep er, hvordan man kan få hjelp, og hva man kan gjøre om man er bekymret for et barn. Redd Barna har filmer, undervisningsopplegg og annet informasjonsmateriell til barn og voksne.

En viktig del av informasjonsmateriellet er «Ti ønsker til voksne fra barn og unge for å bekjempe seksuelle overgrep».
Dette kan bestilles gratis som store plakater, flyers eller kort med punktskrift.

Alt Redd Barnas undervisningsmateriell kan bestilles gratis på www.reddbarna.no/skole
For å lære mer om Redd Barnas arbeid mot vold og seksuelle overgrep, se www.reddbarna.no/jegerher

MERKNAD: Bilde av ønskeplaten skal brukes som illustrasjon, er lagt ved i e-posten

Statped – «Spør oss»

Statped har satt i gang et prosjekt som heter «Spør oss». Dette er ment å være et lavterskeltilbud, hvor man enkelt kan få svar på ting man lurer på. Tilbudet er rettet mot både brukere og samarbeidspartnere.

Alle kan enkelt kan komme i kontakt med Statped og få råd og veiledning via telefon, chat eller e-post. Tar du kontakt gjennom denne tjenesten vil du få svar på dagen.

For å lese mer og ta kontakt, følg denne linken: https://www.statped.no/spor-oss/om-spor-oss-tjenesten/

Chat,ring, epost.Diskuter, få råd og veiledning direkte fra erfarne rådgivere.

Meld deg på nyhetsbrevet

Her melder du deg på (eller av) nyhetsbrev fra Foreldreutvalget i Norges Blindeforbund. Brevet sendes ut elektronisk cirka fire ganger i året.

Jeg ønsker å

OBS! For å motta nyhetsbrevet, må du være registrert medlem i Norges Blindeforbund. Ønsker du medlemsskap?