Nyhetsbrev - foreldreutvalget

Her finner du det siste nyhetsbrevet som er sendt ut fra foreldreutvalget i Norges Blindeforbund.

Meld deg på nyhetsbrevet

Desember 2019

Foreldrekurs 2019

15.-17. november ble det årlige foreldrekurset på Hurdal syn- og mestringssenter holdt, og rundt 90 deltok. Runar, Isabell og Marit var med for første gang. Her kan du lese deres opplevelse av helgen.

Første gang på foreldrekurs

Runar Eltvik og Isabell Halsi frå Florø er foreldre til tre. Deres yngste, en datter på litt over ett år, ble født helt blind. I år bestemte de seg for å være med på foreldrekurset for første gang. Det angrer de ikke på.
- Vi meldte oss på for å treffe andre som er i samme situasjon og få litt informasjon om alt som virket så utrygt, forklarer Runar.

Foreldreparet sier at de fikk mye ut av å møte andre foreldre og dele erfaringer med hverandre.
- Det blir så ufarliggjort da. For alt du tenker i begynnelsen … du tenker så stort og det er så skummelt. Og her møter du foreldre til barn i alle aldre, som det går kjempebra med, som gjør alle de tingene med barna som du tenker du ikke kan gjøre. Du møter også synshemmede foreldre som har et fantastisk liv og du ser at det går så bra. Det er veldig deilig, sier Isabell.

Et sentralt tema på programmet i år var psykisk helse. På fredagen kom den kjente psykologen Peder Kjøs og Isabel Engan for å snakke om erfaringene fra podcasten «Hos Peder». På lørdag holdt Tone Gravvold foredrag. Hun er psykolog, tobarnsmor og selv synshemmet.
- Jeg synes det var veldig lærerikt da det var om psykisk helse, og bare synliggjøre at vi må prate om ting som ikke er greit òg. For det vil være ting som er kjipt og det må kunne være kjipt, forteller Isabell.
Hva har kurset betydd for dere?
- Jeg reiser hjem med mye mer ro, fordi jeg har fått svar på så mye. Vi var jo veldig i tvil om vi skulle reise så tidlig, siden Nea er så liten som hun er. Men det er jeg veldig glad for at vi gjorde, sier Isabell.

Aldri for sent

For rundt et halvt år siden sa Marit Olstad «hva er vitsen med disse foreldrekursene? Det er ikke så stor forskjell på det å være synshemmet forelder og det å være «vanlige» foreldre. Men da hun fikk med seg programmet for i år syntes hun at foreldrekurset virket veldig spennende og interessant.
Selv er Marit mor til en synsfrisk datter på 12 år, og både hun og mannen hennes ser dårlig.
Marit angrer ikke på at hun tok turen til Hurdal 15. november.
- Helga har vært over all forventning. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få så mye ut av det. Som født svaksynt tenker du at dette tar jeg som en selvfølge og alt går på det vante, men samtidig så opplever en å treffe folk som er i en helt annen situasjon. Du kan gi og ta imot råd og du treffer folk som er i samme situasjon som deg selv, som ser ting på enn anen måte enn det jeg gjør, sier Marit.

For Marit var et av høydepunktene på foreldrekurset foredraget med Anita Skorgan på lørdagen, hvor hun fortalte hvordan livet ble snudd på hodet da hun ble mor til to multihandikappede tvillinger.
- Det å høre Anita Skorgan var rett og slett så rørende at du satt helt målløs. Det er ikke ofte jeg blir målløs, men akkurat da kjente jeg både tårer i øyekroken og det som verre var, for det var sterkt å høre på. Det kommer jeg til å huske, sier Marit.

Etter helgen i Hurdal tenker Marit at hun skulle blitt med på foreldrekurset på et tidligere tidspunkt i livet.

- Jeg traff en familie som skulle ha sitt første barn nå. Han var synshemmet og hun var synsfrisk, og vi kunne sitte og snakke om hva utfordringene var. Og jeg så fort at de hadde et behov for informasjon. Og det hadde nok jeg og min mann også, mer behov enn vi kanskje tenkte, sier Marit og fortsetter:
- Men det er i Blindeforbundet vi må få den informasjonen, for den finnes ingen andre steder. Så jeg håper mange nybakte foreldre og folk som har små barn benytter seg av dette tilbudet.

Bildet over er det to mennesker, de smiler til kamera. Til venstre i bildet er Runar Eltvik og til høyre i bildet er Isabell Halsi

ei dame som smier til kamera, Marit Olstad.
Bildet over er det ei dame som smiler til kamera, Marit Olstad.

Nytt fra medlemssenteret

Som nyhetsbrevmottager fra foreldreutvalget mottar du i dag nyhetsbrev og invitasjoner til aktiviteter. Nå har du mulighet til å velge informasjon som er aktuelt for deg med å velge ett eller flere tema under , gi oss en tilbakemelding på

- Synshemmede foreldre med seende barn.
- Synshemmede foreldre med synshemmede barn.
- Seende foreldre med synshemmede barn.
- Jeg ønsker all informasjon.

Med din tilbakemelding ønsker vi for fremtiden å sende deg informasjon fra fylkeslaget eller andre avdelinger som kan være aktuelt for deg. Det kan være f.eks. aktiviteter i regi av fylkeslaget, kurs- og ferieopphold på sentrene våre eller informasjon fra vår Barne- og ungdomsavdeling.

Tema: IKT-kurs for foreldre til barn med nedsatt syn på Hurdal 2020
IKT-kurs for foreldre til barn med nedsatt syn Hurdal 2020
11.10. – 14.10.
Arrangør: Rehabiliteringsavdelingen

Har du behov for opplæring i mobiltelefon og nettbrett for å hjelpe barnet ditt med å mestre hverdagen? Det vil være fokus på blant annet innstillinger av skjermleser, høykontrast, zoom, mobildata/wifi, dikteringsfunksjon, tilgjengelighetssnarvei, lupe, virtuell assistent (siri og google assistent), epost, sikkerhetskopiering, streame musikk, nedlasting av e-bøker og gjennomgang av aktuelle apper og spill.

Kursene er gratis for deltaker og godkjente som rehabiliteringskurs i henhold til Lov om Folketrygd § 10-6 og § 10-7. Barnet med nedsatt syn må innfri kravene til definisjonen på svaksynthet av WHO. Det er de samme kriteriene som gjelder for å få innvilget synstekniske hjelpemidler.

Hilsen Hilde
Norges Blindeforbund
Hilde Tuhus Sørli
Rehabiliteringsleder
Tlf: +47 23 21 50 88 / +47 934 60 943

IKT-kurs for foreldre til barn med nedsatt syn på Hurdal 2020

IKT-kurs for foreldre til barn med nedsatt syn Hurdal 2020

11.10. – 14.10.
Arrangør: Rehabiliteringsavdelingen

Hilsen Hilde
Norges Blindeforbund
Hilde Tuhus Sørli
Rehabiliteringsleder
Tlf: +47 23 21 50 88 / +47 934 60 943

Temakurs for familier på Evenes 2020

Temakurset Familie på Evenes som vi arrangerer i tiden 20. – 25. februar 2020.

Dette gjelder familier med synshemmede ungdommer i alderen 13. -18. år.

De øvrige Temakurs Familie er som følger:

- 4. – 9. juni 2020, Familier med synshemmede barn i alderen 0.-6. år.

- 8. – 13. oktober 2020, Familier med synshemmede barn i alderen 7. -12 . år.

- 5. – 10. november 2020, Familier med synshemmede foreldre.

Kursene er gratis for deltakerne og godkjente som rehabiliteringskurs i henhold til Lov om Folketrygd §10-5 og §10-7. Personen som har nedsatt syn i familien må innfri kravene til definisjonen på svaksynthet av WHO. Det er de samme kriteriene som gjelder for å få innvilget synstekniske hjelpemidler.
Vi har lenge sett behovet for at hele familien skal kunne delta sammen på opplæringskurs. Hele familien, både ektefelle, samboer, barn, søsken, evt. stesøsken eller andre relasjoner blir inkludert og får møte andre familier i liknende situasjon. Hvert kurs har program etter hvilken fase familien er i, småbarn før skolealder, i småskolen, ungdommer og synshemmede foreldre.

Vi har forskjellige fagpersoner til stede under kursene: Mobilitetspedagog, familieterapeut og juridisk rådgiver. Offentlige instanser : StatPed, hjelpemiddelsentral, familievernkontor og øyelege er også involvert. Aktivitører foruten våre egne rehabiliteringsassistenter(likepersoner), tilbyr aktiviteter for barna. En viktig del av kurset er også erfaringsutveksling med andre familier.

For mer informasjon ta kontakt med oss ved Evenes syn-og mestringssenter, tlf. 76 98 48 30.

BUF-Utvalgene

Akershus

Fylkeslaget Akershus stilte med hele 30 deltagere på Halloween Tusenfryd 13. oktober, og for en dag vi hadde. Strålende sol fra skyfri himmel og sånn passe mange mennesker så køene ikke ble for lange.

Karuseller, slush, berg og dalbaner gikk om hverandre og høydepunktet for dagen ble «det store monsterslippet». Til skrekk og gru for alle deltakere som ble jaget rundt av de skumleste monstrene.

Bildet viser ei jente med blå lue og langt mørk blondt hår, hun har headset på og holder en slush. Det er karuseller i bakgrunnen.
Bildet viser ei jente som holder slushen sin i hånd.Det er karuseller i bakgrunnen.
ei jente som sitter i en gul gravemaskin, fra byggmester Bob, med sugerør i munnen fra slushen sin. Hun har rosa lue,jakke og solbriller på.
Bildet viser ei jente som sitter i en byggmester Bob gul gravemaskin, hun har sugerør i munnen fra slushen sin.
Bildet viser et menneske som har kledd seg ut og er mye røyk som preger bildet. Personen har en svart maske og utkledningen er i fargen oransje/brunt.

Hedmark og Oppland

Tur til Gjøvik med BUF Hedmark og Oppland 27-29 september 2919
Fredag 27 møttes 18(20) på Strand hotell på Gjøvik. Det var 6 familier representert denne gangen. Merete hadde ordnet så alle fikk en overraskelsespose da vi kom. Etter at alle hadde fått rom møttes vi i restauranten til pizzabufe. Det var nydelig mat og topp service. Alle koste seg og etter maten møttes vi til info for helga. Ungene hadde det gøy sammen mens vi foreldre snakket og koste oss

Lørdag etter en god frokost dro de fleste til Toten badeland på Raufoss. Der hadde de det moro i mange timer. Litt shopping ble det også tid til. Alle spiste lunsj der det passet seg. På kvelden fikk vi tacobufeet med masse god dessert. Vi hadde en adjektiv konkurranse etter middagen der vi fikk flotte premier. Ellers koste vi oss utover kvelden. Søndag etter frokost gikk vi til vitensenteret der vi så oss omkring . Noen fikk også en reise i verdensrommet. Vi avsluttet med lunsj på Egon der Merete hadde ordnet gratis lunsj til alle.

En veldig fin helg var over og alle gledet seg til neste samling som er 12-14 juni 2020.

Meld deg på nyhetsbrevet

Her melder du deg på (eller av) nyhetsbrev fra Foreldreutvalget i Norges Blindeforbund. Brevet sendes ut elektronisk cirka fire ganger i året.

Jeg ønsker å

OBS! For å motta nyhetsbrevet, må du være registrert medlem i Norges Blindeforbund. Ønsker du medlemsskap?