Nyhetsbrev - foreldreutvalget

Her finner du det siste nyhetsbrevet som er sendt ut fra foreldreutvalget i Norges Blindeforbund.

Meld deg på nyhetsbrevet

Desember 2018

Spor 2 uke 49 – Ronny Brede Aase og reportasje fra foreldrekurset

- Det handlet bare om å kose seg og møte andre i samme situasjon

Førde-gutten Ronny Brede Aase har som mange andre synshemmede barn og unge fått kjenne på frihetsfølelsen på leir.

Nostalgisk og smilende entusiastisk tar vi en liten sightsing på Hurdalsenteret, gamle trakter, da han gjester foreldrekurset i november. Ronny beskriver seg selv som sta og lite interessert i at han så dårlig, det hadde ingen betydning det. Det var ikke synshemmingen som skulle definere hvem han var og er. Det var i starten av ungdomsårene at leir var en fast sommeraktivitet for P3-Ronny.

Noe av det han husker aller mest fra leir er vegringen mot å legge seg, mye moro på gangen og på gutterommet og vannkrigen selvfølgelig.

Ronny har rukket å bli 32 år og bor i Oslo med samboer. Det var tilfeldigheter som gjorde at han fortalte omverdenen om at han ikke ser så godt, og han ser at det ligger mange gode historier der også.

Vil du høre intervjuet med Ronny Brede Aase?

Her får du link til Spor 2   eller så kan du lese artikkelen i medlemsbladet Synspunkt som kommer ut 25. februar neste år.

Foreldrekurs 2018

23- 25 november var det igjen tid for det årlige foreldrekurset på Hurdal syn – og mestringssenter. Det ble en meget inspirerende og lærerik helg for alle de nesten 100 deltakere samt utstillere, ledere og arrangører.

- Gled deg over det som fungerer og lær av det. Ta også vare på de gode grønne tanker og ikke bare de røde tanker, dette var noen av flere gode refleksjoner vi fikk med oss av Kristin Bang. Kristin og alle de andre foredragsholdere var med å gi en fantastisk flott ramme på et meget vellykket arrangement.

Dette ble en helg full av disse gode fine øyeblikk hvor vi som foreldre ble kjent, kunne dele erfaringer og høre på nyttige foredrag. Helgen startet med vår kjente radiovert fra NRK P3 – Ronny Brede Aase. Han kunne dele sine erfaringer med å vokse opp med dårlig syn. Et ærlig og flott innlegg fra Ronny med mye innlevelse og humør.

Ser du meg?

Etter Ronny tok foreldrene til Tiril og Petter oss videre og fortalte om sine erfaringer. Filmen «Ser du meg?» ga en god vinkling om å være synshemmet barn i skole og fritidsaktivitet. Det å høre foreldre sine erfaringer samt også kamper for å få hverdagen med skole og fritidsaktiviteter til å fungere, ble både nyttig og tankevekkende.  Foreldrene til Petter sin kamp for at han skulle kunne ta med seg søsken og kamerater til og fra skolen og kunne være sammen med sine venner, viser dessverre hvor ulogisk en del byråkratiske regler kan virke. Desto flottere at foreldre, som vi her hørte om, sto på og klarte å få endret på praksisen.

Deretter fortalte interessepolitisk rådgiver Espen Lahnstein om undervisningsopplegget som filmen var en del av. Vi fikk også et innblikk i hvor flott Blindeforbundet og foreldres samspill og felles innsats kan skape endringer både politisk og i hverdagen.

Utstilling og omvisning

Fredag ettermiddag, før middagen, var det tid for faste aktiviteter. Som vanlig var det utstilling i gymsalen. Kombinasjonen av utstillere utfylte hverandre på en god måte og det var mye nyttig å ta med både av aktiviteter, hjelpemidler og informasjon. For de som ikke var kjent på Hurdal syn- og mestringssenter ble det også tid for omvisning.

Etter en god taco-middag på fredag var det treffpunkt for de som var nye på kurs og på kvelden var det tid for den vanlige Quiz ved NbFU. Høyt engasjement og som vanlig fin blanding av spørsmål. Kunnskap om tog var blant flere ting vi igjen fikk godt brukt for og viktigst av alt - latteren, godt humør og flott stemning.

Rettigheter og kommunikasjon i familien

Lørdagen startet med rettigheter ved advokat Eivind Knudsen, Norges Blindeforbund. Eivind har en unik evne til både å kombinere sylskarp kompetanse om lover, regler og paragrafer med personlige betraktninger formidlet med humor og varme. Deretter fulgte Espen Lahnstein opp med å gå gjennom konsekvenser av fritak i fag på skolen.

Både Espen og Eivind er unike kapasiteter vi skal være veldig glade for at vi har i Norges Blindeforbund. Det at både Espen og helgas dyktige leder av samlingen Arild har tvilsom erfaring med trefelling og motorsag kan også være en grei påminnelse på at et studie helst bør gi mulighet for fast arbeid i etterkant.

Kristin Berg sitt tema var – kommunikasjon i familien. Gjennom egen fortelling fra sitt liv som blind og sterke personlige dikt hun selv har skrevet, tok Kristin oss gjennom en reise som både berørte og ga rom for god ettertanke.

– Hva sier vi rundt middagsbordet?

– Har vi mange samtaler om alt det vanskelige vi må håndtere på grunn av at vi har et synshemma barn?

– Hva hører barnet og hvordan opplever barnet å høre om utfordringer og problem som følge av sin synshemming?

Dette var noen av mange viktige områder Kristin fikk frem på en god måte. Sorg, sårbarhet, robusthet og prøve å ikke henge seg opp i «bastantheter» ble godt formidlet og diskutert.

Etter lunsj var det tid for gode samtaler i grupper rundt en del case og dilemmaer som Kristin hadde utarbeidet. En glimrende måte å både gi rom for de gode samtaler i grupper, læring sammen og tips/ideer i en travel hverdag.

-  Ingen ting er umulig – det mulige tar bare litt lengere tid

Stor takk til Iselin Lima Aasberg. Og ja, du viser oss at det du har tatovert på din underarm er mulig. Iselin sin fortelling om å både være syns- og hørselshemmet ble en sterk historie om hvordan både takle mobbing og utnytte sitt potensiale fullt og helt.

– Hvem har rett å fortelle meg hva jeg ikke kan? - Ingen. Hun viste derimot hvor viktig det er å prøve å følge sine drømmer. I verste fall var «det ikke meningen». I så fall er det andre muligheter som åpner seg. Det mulige tar bare lengre tid.

«Jeg ser deg» og Thomas Tvedt

Før vi skulle bruke ettermiddagen på valgfrie aktiviteter ble filmen «Jeg ser deg» vist. En film om det å være synshemmet forelder. Imponerende laget og med flotte historier fra hverdagen hvor vi fulgte synshemmede foreldre med sine barn. Alt fra reise med barn som blind foreldre til Paris, til morgenstell, skole og fritidsaktivitet.

For oss seende foreldre er det imponerende å se hvordan synshemmede foreldre på en glimrende måte løser alt det praktiske samtidig som vi ser et godt ekte og kjærlig samspill mellom foreldre og barn. En viktig film som både oppleves lærerik, ekte og motiverende.

Etter en lang dag med mye sitting ble det på slutten av dagen fint med fysisk aktivitet. Noen tok seg en fin gåtur mens andre fikk testet Goalball og Showdown.

Thomas Tvedt fortjener en spesiell takk. For oss som fikk bli med ham på tur og innføring i ekkolokasjon ble det en spesielt hyggelig opplevelse. Thomas sin evne til å vise hvordan bruk av ekko øker mulighet for å bli kjent med i omgivelsen ble en stor øyenåpner. En kunnskap som kan utgjøre en stor forskjell, spesielt for de som ser veldig lite eller er blinde. Thomas sin entusiasme, kunnskap og måten han brenner for tema er helt unik. Lykke til Thomas med et meget viktig arbeid.

Frida sin sang

Kjøkkenet på Hurdal syn- og mestringssenter fortjener mye ros. Etter en tradisjonell god julemiddag var det sosialt samvær. Kveldens høydepunkt ble utvilsomt Frida Natland. For en flott formidlingsevne, unik sangstemme, tekster og melodier som er balsam for sjelen. En glimrende opptreden og en artist vi håper å få høre mye i årene som kommer.

På søndagen fortsatte programmet med parallellsesjoner:

- «Vårt første år som foreldre for Ludvik». Ludviks mor og far fortalte om sine erfaringer med å få en blind gutt.

- BPA-ordningen – borgerstyrt personlig assistanse. Kan dette fungere for en synshemmet ungdom. Nora og Grete gikk gjennom tema på en levende måte – Nora og mora gjør ting de ikke kan. Men det går veldig bra.

- Viktig erfaringsutveksling blant synshemmede foreldre. Ledet av Frida.

Tre gode og viktige tema og en fin måte å kunne skreddersy i forhold til forskjellige behov blant deltakere.

Overganger er viktige. De bør forberedes og det er en sårbarhet i slike faser både for våre barn og også for foreldre. Det var derfor spesielt fint å høre synspedagog Dag Frode Bråten Hultengren informere om Greåker videregående skole, en knutepunktskole for synshemmede. Dag Frode fortalte på en rolig og tillitsvekkende måte hvordan man tilpasser for synshemmede både gjennom læresituasjon, det sosiale, et ekstra skoleår, kunnskap om synshemmede og bofellesskap.

Forrykkende finale med Isabel og Sofie

- Da skal vi ha en forrykkende finale med to jenter som ikke er spesielt mørkredde. Slik introduserte Arild de to jentene Isabel og Sofie – og han fikk rett. Dette var en avslutning en fantastisk flott helg verdig. Deres tema var om deres år på folkehøgskole.

Isabel, som tidlige elev på Greåker videregående skole, benyttet anledningen å takke sin tidligere skole og Dag Frode før hun ga oss en levende historie om sitt år på folkehøgskole. Deretter tok Sofie over stafettpinnen og fortalte om sitt år. To inspirerende og flotte foredrag med masse engasjement, humor og sterke refleksjoner. Noen av deres innspill:

- Min erkjennelsesreise begynte.

- Deilig å endelig få være en naturlig del av fellesskapet.

- Det var så flott å være den som kunne svare på spørsmål, enn å stille spørsmål.

- Folkehøyskole burde vært obligatorisk.

- Venner for livet.

- Søkte på 14 folkehøyskoler og jeg kom inn alle steder.

- Tilrettelegging startet tidlig. De synes det var kult å ha en svaksynt i klassen.

- Fellestur i New York og treningsleiren på Malaga.

- Helvetes mandager med styrke og koordinasjon i gymsalen.

- Mestringsfølelse og minner for livet

- Anbefales på det sterkeste.

- Det var så deilig å komme til en skole med å slippe forklaringsbehovet.

- Folkehøyskole er det sterkeste året jeg har opplevd og lært mest om meg selv.

Glimrende avslutning og inspirerende fra to flotte ungdommer og stor takk for en fantastisk helg og en profesjonelt, personlig og givende samling.

Vi gleder oss allerede til foreldrekurset neste år og det er bare å sette av 15.-17. november 2019.

Runar Heggen

Aktivt 2019

Her finner du link til Aktivt 2019

På Aktivt 2019 linken finner du brosjyren og påmeldingsskjema.

Temakurs – Familie 2019

Vi arrangerer følgende kurs ved Evenes syn-og mestringssenter, Bogen i Ofoten i 2019.

Temakurs Familie:

21. – 26. februar 2019, Temakurs Familie synshemmede ungdom 13-18 år.

9. – 14. mai 2019, Temakurs Familie synshemmede barn 0-6 år.

3. – 8. oktober 2019, Temakurs Familie synshemmede barn 7-12 år.

7. – 12. november 2019, Temakurs Familie synshemmede foreldre.

På alle kurs kan hele familien delta. Vi søker NAV om dekning av reise-og oppholdsutgifter og det er derfor viktig at vi har synsopplysning fra øyelege for den synshemmede i familien.
Likeså vil vi poengtere at NAV ikke dekker tapt arbeidsfortjeneste. Ta kontakt for nærmere spørsmål med oss på Evenes syn- og mestringssenter, tlf. 76 98 48 30.

Mvh.
Mailiss
___________________
Norges Blindeforbund
Mailiss Myrvang
Saksbehandler
Evenes syn- og mestringssenter

Min opplevelse av familiekurs på Evenes av Frida Natland

8.-13. november deltok jeg og mine to døtre på familiekurs ved Evenes syn- og mestringssenter. Dette var første gang på Evenes for oss, men jeg hadde hørt svært mye fint både om stedet og kursene som avholdes der.

Vi var på et kurs for familier med synshemmede foreldre, og til sammen var vi seks familier som deltok. Barna fant seg til rette med det samme. De ble spesielt begeistret for gymsalen, og fikk bruke mye tid i den. Det ble organisert aktiviteter for barna både inne og ute mens de voksne hadde sitt program.

Barna fikk kjøre ATV og leke ved sjøen mens vi voksne brukte tiden til refleksjon, samtaler og teori. Aktiviteter sammen med barna var også en viktig del av kurset.

Første kursdag ble det arrangert rebusløp hvor deltakerne ble kjent med hverandre, og hele søndagen ble brukt til juleverksted. Her var man sammen med sin familie, og dette var svært hyggelig for både store og små.

De seende familiemedlemmene fikk ved flere anledninger ha på seg briller tilsvarende synet til den i familien som var synshemmet, noe som gav rom for refleksjon, latter og alvor. Kursdeltakerne fikk en innføring i hjelpemidler og apper, og jobbet også praktisk med ledsagerteknikker både inne og ute.

Dette var et svært morsomt, nyttig og lærerikt kurs. Relasjoner ble dannet, mellom både store og små, og det kan ikke kommuniseres nok hvor viktig det er å komme sammen med flere i samme situasjon. Dette gjelder like mye for øvrig familie som for den synshemmede selv. Behovet for informasjon, veiledning og fellesskap er stort i mange familier, og det er en glede at Blindeforbundet jobber så godt for å imøtekomme dette!

Aktiv familie 2019

Kjære alle tidligere deltagere på Aktiv Familie!

Det nærmer seg jul og vi har vel alle andre tanker i hodet enn sommer, ferie, Hurdalsenteret og Aktiv Familie. Vi vil likevel komme med litt spennende informasjon dere kan ha i bakhodet.

Det har i flere år vært lange ventelister for å få plass på Aktiv Familie, noe som er svært kjedelig og trist for de familiene det har rammet. Det har også kommet tilbakemeldinger om at antallet under Aktiv Familie har vært såpass stort, at det til tider har vært vanskelig å være synshemmet. På grunnlag av dette, har det blitt søkt om å ha Aktiv Familie over to uker – noe som ble godkjent nå i helgen. Med andre ord kan vi glede oss over at det blir to uker med Aktiv Familie allerede nå til sommeren!

Dette vil slette ventelisteproblemet slik at alle får plass. Målet er at begge ukene skal bli dekket opp av omtrent samme antall deltagere. Det kan hende dette ordner seg av seg selv, men vi ber om forståelse for at vi ikke kan ha 1 uke med 2/3 av påmeldte deltagere og 1 uke med 1/3 av påmeldte deltagere. Vi må også se litt på sammensetningen av grupper, slik at det ikke blir f. eks 20 ulver den ene uken og 2 ulver den neste. Man kan ønske seg enten uke 1 eller uke 2, men vi kan dessverre ikke garantere at alle ønsker blir oppfylt. Vi har selvsagt forståelse for at alle har andre ferieplaner i forkant og i etterkant, det er derfor dere får denne informasjonen såpass tidlig. Vi garanterer at begge ukene skal legges opp med likt program og muligheter.

Aktiv Familie uke 1 blir fra fredag 12. juli til torsdag 18. juli.
Aktiv Familie uke 2 blir fra fredag 19. juli til torsdag 25. juli

Påmeldingen vil foregå på en litt annen måte enn tidligere. På grunn av nye personvernforskrifter, er det ikke lenger tillatt å ta imot personlige opplysninger via mail. Jeg vil sende ut en link med påmeldingskjema dere må fylle ut og returnere. Det går selvsagt an å ringe, eller si at det ikke er noen endring i opplysninger fra sist dere var med. Påmeldingsfristen er som alltid 1. mars – og vi bestreber oss for at dere skal få tilbakemelding på hvilken leir dere har fått plass på så fort som mulig etter det.

Link til påmelding for Aktiv Familie:

Med dette ønsker vi dere alle en riktig GOD JUL og så mailes og snakkes vi i januar!

Mvh Astrid Winge
aktiv.familie@live.no
Aktiv Familie, på vegne av barne – og ungdomsavdelingen

KABB – Leir på Langedrag juni 2019

Langedrag Naturpark ligger 40 minutters kjøring fra Nesbyen med utsikt over Hardangervidda og Tunhovdfjorden. I parken finnes blant annet rein, elg, ulv og gaupe. Her har barn og voksne gode muligheter for å delta på aktiviteter sammen.

Vi bor i parken, er med på foring og stell av dyr og besøker Langedrags egen seter. KABB ønsker å satse spesielt på familier, derfor er arrangementet sponset av organisasjonen og er dermed meget prisgunstig for deltakerne.

Opplegget er tilrettelagt slik at voksne og barn sammen deltar i Langedrags aktiviteter gjennom dagen. Heidi og Torkjell Halvorsen tar med seg dukketeateret sitt og har ansvaret for familiesamlinger med Bibel-undervisning sammen med hånd-dukken Olivia. KABB legger vekt på en avslappet atmosfære, og opplegget tilpasser vi etter de deltakerne som melder seg på.

Familieleiren er beregnet på familier med et synshemmet familiemedlem, enten det er en voksen eller et barn. Leiren tilrettelegges også for andre funksjonsvariasjoner.

Tid: 21. – 24. juni 2019

Priser for hele oppholdet inkl. overnatting med fullpensjon:

Kr 1000,- per barn
Kr 1500,- per voksen
Makspris per familie kr 4000,-

Besøk til synssenter i Refsnæs i Danmark

24.-26. september var et utvalg på fem fra BUF Trøndelag på studietur ved Synscenter Refsnæs i Kalundborg i Danmark. Dette som oppfølging av et besøk i Trondheim fra Refsnæs året før.

Synscenter Refsnæs er et landsdekkende spesialtilbud til synshemmede barn, unge og voksne i Danmark. Det tilbys synsfaglig veiledning og kursing ved selve senteret, men også lokalt i kommunene. Hovedmålet er inkludering og kompetanseheving blant blinde og svaksynte.

En del av tilbudet ved Synscenter Refsnæs er efterskolen, hvor elever ved behov kan bo på Refsnæs over en periode for å nå kompetansemål som ikke er nådd i ordinært skoleløp. Dette kan dreie seg om sosiale såvel som faglige mål. IKT og ADL er viktige deler av denne opplæringen.

Utvalget syntes det var svært interessant å lære mer om arbeidet ved Synscenter Refsnæs, og det som vekker spesiell interesse er nytten de har av det nasjonale synsregisteret for å til enhver tid kunne imøtekomme behovet spesielt innen materialproduksjon.

Utvalget besøkte også Dansk Blindesamfund, og det registreres at det også i Danmark hersker bekymring omkring at de i stadig større grad har flyttet den synsfaglige kompetansen ut i kommunene.

Studieturen var lærerik, og utvalget finner det svært fruktbart å se til de andre nordiske landene, da miljøet er lite og de felles interesseområdene store. Muligheten for en liten "hospitering" ved Refsnæs' sommerskoletilbud ble drøftet, og BUF Trøndelag fant denne turen veldig inspirerende for det videre arbeidet med barn og unge.

NBfU

Farger på skuldrene — synshemmet ungdom lærer haptisk kommunikasjon!
av Kristin Torske

Den første helga i november i år, var 22 mennesker samlet på tettstedet Rognan i Saltdal kommune i Nordland. Dette var nemlig stedet å befinne seg om man ville på kurs i haptisk kommunikasjon, som ble arrangert av Norges Blindeforbunds Ungdom region Nord.

Kursholdere fra Hapti-Co sto for faglig innhold. I tillegg var det med en gjeng medlemmer fra NBfU region Midt, som arrangerte tilsvarende kurs i fjor.

Haptisk kommunikasjon er betegnelsen på et berøringssystem som tradisjonelt har vært brukt for å gi personer med kombinert syns- og hørselshemming beskrivelser av blant annet omgivelser, situasjoner eller kroppsspråk hos samtalepartnere.

De siste årene er det imidlertid stadig flere av oss som lever med nedsatt syn som har oppdaget verdien av denne ikke-verbale kommunikasjonen, selv om hørselen er intakt. «Det var litt av en replikk. Er hun seriøs nå? Irritert? Tuller hun?»
«Skulle gjerne visst litt opp og ned på denne kantina, men det er for bråkete og travelt til å spørre hvor alt er…». «Dette var da en stille forsamling. Hører noen i det hele tatt hva jeg sier? Forstår de det? Er de uenige?»

Disse og lignende forvirrede tankerekker har iallfall sust ganske ofte gjennom mitt hode opp gjennom livet, mens usikkerhetens øyenstikkere har svirret i magen. Etter å ha lært om haptisk kommunikasjon, ser jeg muligheten for å få den informasjonen som trengs i alle disse situasjonene, uten å avbryte samtaler eller bruke mange ord. Har man med seg noen som kjenner systemet, kan man diskret og raskt få et kart over rommet man er i, få prikket eller streket inn tegn for spøk eller alvor i skulderen, få vite hvem som kommer inn i rommet, gi ordet til den som rekker opp hånda eller få et gjesp fra en uinspirert møtedeltager tegnet opp på ryggen.

Kursholderne Hildebjørg K. Bjørge og Kathrine G. Rehder ledet oss gjennom helga. Øktene besto i både repetisjon for dem som har deltatt på tidligere kurs, og innlæring av nye tegn. Vi lærte blant annet tegn for farger, rom, nivåer, ulike typer mat og drikke, ansiktsuttrykk, personbeskrivelser - og vi lagde navnetegn til hverandre!

Innimellom læringa var det satt av rikelig med tid til praksis; i trapper og korridorer, ved middagsbordet, på islagte veier i nabolaget, i parker, i butikker og på kafé. I tillegg til kursholderne selv og noen drillede fellesledsagere, hadde mange av kursdeltakerne med en assistent eller en nærperson, så flere fikk lære, og slik at det skulle være lettere å få praktisert haptisk kommunikasjon også etter kurset.

Tilbakemeldingene fra deltakerne var svært positive. Mange ga uttrykk for at det var mye å skulle ta inn både inntrykk via hørsel og berøring i begynnelsen. For en del var det en fascinerende opplevelse å for én gangs skyld å gå foran ledsageren i møte med verden, og motta haptiske signaler på ryggen. Til tross for alt nytt og uvant, håper vi at denne supplerende kommunikasjonen får bein å gå på også blant synshemmede, og at flere får muligheten til å delta på kurs.

Lokalt fra BUF-utvalgene

Trøndelag:
Lørdag 3. november arrangerte NBfU region Midt og BUF Trøndelag Halloweenfest i Blindeforbundets lokaler i Trondheim.
Tilsammen 26 stykker deltok, og av disse var 3 barnefamilier.

Det ble servert hjemmelaget mat, kaker, brus og godteri. Beste kostyme ble premiert, og det ble arrangert aktiviteter og konkurranser som passet for både store og små.

Hedmark og Oppland:
Fredag 12. oktober var det klart for tur igjen. Vi var der i 19 -tiden og da hadde Merete laget gryterett med salat og loff og pølser til barna. Vi var 33 stk og 9 familier . Alle fikk en godisbag som Merete hadde ordnet.
Etter mat var det litt info og sosialt samvær. Barna koste seg og lekte.
Lørdag var det surfing og bading og noen gikk tur. Middag ble det på O'Learys etterfulgt av bowling. Alt i alt en koselig dag. De nye trivdes også godt i vårt selskap.
Søndag var det avreise etter frokost.
Alle var enige om at helga hadde vært topp og gleder oss til tur på Hunderfossen i mars.

Meld deg på nyhetsbrevet

Her melder du deg på (eller av) nyhetsbrev fra Foreldreutvalget i Norges Blindeforbund. Brevet sendes ut elektronisk cirka fire ganger i året.

Jeg ønsker å

OBS! For å motta nyhetsbrevet, må du være registrert medlem i Norges Blindeforbund. Ønsker du medlemsskap?