Foreldrekurs 2016

27 – 29 november gikk årets foreldrekurs av stabelen på Hurdal syn- og mestringssenter. Her kommer noen tanker og inntrykk fra en mamma:

En liten epistel fra Ragnhild Lindgård

Vi kan kalle oss veteraner nå, men fortsatt er det mye å lære.

Dattera vår som er sterkt svaksynt er snart ti år. I mange år har vi deltatt på foreldrekursene arrangert av tidligere foreldreforeningen Assistanse og nå Blindeforbundet.

Vi er veldig privilegerte som har dette flotte tilbudet vi kan benytte oss av: Erfaringsutvekslingen med andre foreldre med synshemmede barn. Samtalene med synshemmede foreldre. Foredrag av fagfolk innen blant annet synspedagogikk. Vi lærer om mobilitet og ADL. Det er utstillinger så vi kan oppdatere oss på nyttige hjelpemidler og presentasjoner av ulike foreninger og tjenester våre barn kan trenge, med mer. Blant annet pleier BUA og NLB å være representert.

Jeg er alltid sliten etter ei slik helg. Det er tett program. Det er mange å bli kjent med. Og det er mange sterke historier som skal fordøyes. Men det er først og fremst givende. For på slike sammenkomster får vi bekreftet at vi gjør mye bra for dattera vår. Men vi får også den viktige påminnelsen om at vi må la henne prøve og feile. Vi kan ikke legge til rette for alt mulig. Vi går stadig i den fella at vi hjelper henne mer enn hun trenger.

Vi kom i en prat med en synshemmet far ved et måltid. Jeg sa at dattera vår ikke kunne dra alene på kino med venner slik storesøster gjorde da hun var på samme alder. Da sa han: «Hvorfor ikke?» og vi fikk en fin samtale om dette. Han kunne fortelle at han selv dro sammen med kompiser på kino da han var så og så gammel. Og han fikk meg til å tenke over noe jeg bare hadde bestemt meg for å ha en mening om.

Jeg reiser alltid hjem fra Hurdal med et åpnere sinn. Noen pirker litt borti meg og stiller spørsmål ved mine sannheter. Og det har jeg så godt av. For det kan hende at dattera vår er klar for flere utfordringer enn vi innbiller oss.

Det var en del usikkerhet i foreldregruppa i Assistanse før sammenslåingen med Blindeforbundet. På foreldrekursene får vi bekreftet at sammenslåingen har vært til det beste for alle parter. Vi får informasjon fra interessepolitisk avdeling og får høre om jobben de gjør i forhold til våre barns rettigheter. De gjør en kjempegod jobb.

Foreldrekursene er også et fint forum for å fortelle om leirtilbudene til BUA. Det å sende barna sine på leir kan være en utfordring for foreldrene og da er det fint at man får høre fra andre foreldre hvor flott dette tilbudet er.

Da vi fikk dattera vår som har synshemming, hadde jeg aldri snakket med noen voksne som var svaksynte eller blinde. Det å komme på foreldrekurs og for så vidt også andre arrangementer som familiekurs og aktiv familie, gir meg en mulighet til å snakke med unge voksne og voksne som har så mye å lære meg.

Vi kan kalle oss veteraner nå, men det er fortsatt mye å lære. Foreldrekursene har tettpakket faglig program og det serveres gode måltider og det er tid, noen synes kanskje det er litt for lite tid, til andre ting som å gå seg enn tur eller flere sosiale møtepunkter. Men jeg er glad for at programmet er så variert. På kveldene er det forskjellig underholdning i form av quiz, sang og i år var det stand up.

Neste foreldrekurs arrangeres i oktober til neste år og vi holder allerede av helga og anbefaler kurset varmt for deg som lurer på om du kanskje skulle ha hevet deg med. Du er hjertelig velkommen. Her er det fint å være.

Foreldrekurs 2017 arrangeres helga 27 – 29 oktober. Hold av helga allerede nå! Håper vi ser mange «gamle og nye» fjes da.