Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Etiske retningslinjer i Norges Blindeforbund

Vedtatt av landsstyret, 6. april 2024, med hjemmel i forbundets vedtekter, § 18, første ledd.

(Retningslinjene kan lastes ned i wordformat her)

Innledende bestemmelser

Norges Blindeforbunds etiske retningslinjer bygger på organisasjonens grunnverdier: Vi viser Omsorg, vi er Offensive og Optimistiske.

Blindeforbundets virksomhet tar ansvar for miljøet. Organisasjonen er miljøfyrtårnsertifisert og skal fatte beslutninger som er bærekraftige og reduserer klimaavtrykket.

Norges Blindeforbund skal:

1. Skape gode mellommenneskelige relasjoner
  2. Være en inkluderende og trygg organisasjon
  3. Være åpen og etterrettelig i saksbehandling og forvaltning
  4. Ta varsling om kritikkverdige forhold på alvor

De etiske retningslinjene omfatter

• Ansatte,
  • Likepersoner,
  • Tillitsvalgte og medlemmer, samt
  • Ledsagere som deltar på arrangementer i regi av Blindeforbundet.

Retningslinjene gjelder i alle sammenhenger som kan knyttes til virksomheten i Norges Blindeforbund, inkludert i sosiale medier. Målet er at retningslinjene skal bygge opp under en positiv og god organisasjonskultur, hvor alle i Norges Blindeforbund er etisk bevisste.

De etiske retningslinjene setter standard for hvordan vi ønsker at vi skal opptre overfor hverandre og omverdenen. Alle som er tilknyttet Norges Blindeforbund, har et personlig ansvar for å følge retningslinjene.

Brudd på forbundets etiske retningslinjer og retningslinjer knyttet til trakassering, konflikthåndtering og varsling, kan utløse sanksjoner. Sanksjoner overfor ansatte tar utgangspunkt i arbeidsmiljøloven og reglene i arbeidslivet, sanksjoner overfor tillitsvalgte, likepersoner og medlemmer legger til grunn bestemmelsene i vedtektenes § 18, andre og fjerde ledd.

Utdypende bestemmelser

1. Norges Blindeforbund skal skape gode mellommenneskelige relasjoner.
Vi skal alltid behandle hverandre og alle vi kommer i kontakt med gjennom vårt engasjement i Blindeforbundet, med respekt.

Alle medlemmer skal oppleve at deltakelse i organisasjonens aktiviteter gir positivt sosialt utbytte og reell medvirkning på organisasjonens prioriteringer og politikk. Ingen skal oppleve at deres sårbarhet og/eller personlige integritet krenkes gjennom handlinger eller annen utilbørlig oppførsel.

I formelle diskusjoner skal vi opptre konstruktivt og legge vekt på saklighet. Vi skal unngå direkte eller indirekte insinuasjoner og personangrep, og vi skal ikke bruke hersketeknikker eller så tvil om andres motiver.

2. Norges Blindeforbund skal være en inkluderende og trygg organisasjon.
Norges Blindeforbund skal kjempe mot diskriminering og stimulere til mangfold blant ansatte, tillitsvalgte og medlemmer. All urettferdig behandling og utestenging som omfattes av Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (Likestillings- og diskrimineringsloven), er diskriminering.

Det skal oppleves trygt å delta i Blindeforbundets tilbud og samlinger, og ingen skal utsettes for uønsket seksuell oppmerksomhet. Vi aksepterer ikke noen form for seksuell trakassering. Det er alltid trakassering når ikke alle involverte samtykker. Personer i «maktposisjoner» i form av stilling, verv og alder, må være særlig bevisst på dette. Alle ansatte og tillitsvalgte har et ansvar for å gripe inn dersom vi observerer uønsket adferd.

Når det ikke bryter med oppholdslandets lover, skal ansatte og tillitsvalgte som er på tjenestereise og oppdrag i utlandet i regi av Norges Blindeforbund, følge norsk lov.

Norges Blindeforbunds sentralstyre og generalsekretær har det øverste ansvaret for at det kontinuerlig arbeides for å forebygge seksuell og annen form for trakassering. På
finner du «Retningslinjer mot uønsket seksuell oppmerksomhet».

3. Norges Blindeforbund skal være åpen og etterrettelig i saksbehandling og forvaltning.
Åpenhet skal være utgangspunkt og ligge til grunn i all saksbehandling.

Så lenge det ikke skader personvernet og/eller organisasjonens forretningsmessige eller strategiske interesser, skal Norges Blindeforbund praktisere åpenhet rundt administrative og politiske prosesser og vedtak. Alle som har tilgang til sensitiv informasjon, skal behandle denne i tråd med gjeldende lover og forbundets retningslinjer.

Interesseorganisasjonen Norges Blindeforbund tar standpunkt i sosialpolitiske spørsmål, men er partipolitisk og religiøst uavhengig (vedtektenes § 1, tredje ledd).

Norges Blindeforbunds gjennomslagskraft som interessepolitisk aktør og innsamlingsorganisasjon avhenger i stor grad av organisasjonens tillit og generelle omdømme. Alle som representerer Blindeforbundet, skal derfor opptre på en måte som ivaretar omdømmet.

Norges Blindeforbund finansierer i hovedsak sin virksomhet med midler som er gitt som tilskudd fra det offentlige, eller som er samlet inn blant private givere. Blindeforbundet skal oppleves som konstruktivt og seriøst i interessepolitiske spørsmål og opptre etterrettelig i forvaltningen av økonomiske midler og andre verdier. Norges Blindeforbund dekker ikke utgifter til servering av alkohol.

Norges Blindeforbund skal kjøpe varer og tjenester fra virksomheter som følger gjeldende lover og respekterer arbeidstakeres rettigheter. Virksomhetene skal vektlegge bærekraft, miljø, inkludering og universell utforming av varer og tjenester.

I forbindelse med inngåelse av kontrakter eller andre former for samarbeid, skal vi ikke, selv eller på andres vegne, motta eller gi gaver, provisjoner eller andre ytelser som kan oppfattes som korrupsjon. Ved usikkerhet skal forholdet drøftes med nærmeste leder.

Medlemmer og ansatte er inhabile i saker der de eller deres nærstående har fremtredende økonomiske eller personlige interesser. I denne sammenhengen definerer Blindeforbundet nærstående som ektefelle/samboer, søsken og slektninger i rett opp- eller nedstigende linje.

Alle som tilrettelegger for og/eller treffer beslutninger i Norges Blindeforbund, skal selv vurdere sin habilitet, og vi har en selvstendig plikt til å varsle overordnede om mulig inhabilitet. Ved tvil skal spørsmålet legges fram for nærmeste leder (for ansatte: Nærmeste personalleder, for tillitsvalgte: Styre-, utvalgs- eller komiteleder). Dersom spørsmålet om et medlems habilitet blir reist, er det organet selv som treffer beslutningen om habilitet, uten at vedkommende medlem deltar, jf. vedtektene § 16 andre ledd.

4. Norges Blindeforbund tar varsling om kritikkverdige forhold på alvor
Landsstyret har vedtatt prinsipper for støtte til tillitsvalgte i form av en person som kan lytte, gi råd og delta som bisitter i møter når den tillitsvalgte har behov for det. Tilbudet tilsvarer ansattes mulighet til å ha med seg bisitter i møter med arbeidsgiver.

Det skal være trygt å varsle om lovbrudd eller andre kritikkverdige forhold. Norges Blindeforbund har vedtatt retningslinjer og prosedyrer for varsling. På https://www.blindeforbundet.no/om-blindeforbundet/varslingskanal finner du veiledninger om varsling – for ansatte, tillitsvalgte og medlemmer:

«Varslingsveileder for Norges Blindeforbund», https://www.blindeforbundet.no/om-blindeforbundet/varslingsveileder-for-norges-blindeforbund
«Varslingsplakaten for medlemmer» https://www.blindeforbundet.no/om-blindeforbundet/varslingsplakat-for-medlemmer og
«Varslingsplakaten for ansatte» https://www.blindeforbundet.no/om-blindeforbundet/varslingsplakat-for-ansatte
«Retningslinjer mot seksuell trakassering» https://www.blindeforbundet.no/om-blindeforbundet/retningslinjer_mot_seksuell_trakassering_oppdatert_2020.docx

Landsstyret har også vedtatt retningslinjer for konflikthåndtering:

Sist oppdatert: 11. april 2024