Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Interessepolitikk

Norges Blindeforbund arbeider for at svaksynte, blinde og andre funksjonshemmede skal kunne leve et aktivt liv, med uinnskrenkede muligheter til å delta på alle områder i samfunnet.

Blindeforbundet arbeider politisk med å endre holdninger og regelverk sammen med og opp mot stortingspolitikere, regjering, departement og andre aktuelle parter som for eksempel NHO, LO og andre organisasjoner. I dagens komplekse samfunn er det viktig at vi klarer å nå ut til alle aktørene som har innflytelse på de områdene vi er opptatt av, og at vi søker samarbeidspartnere som gjør oss sterkere.

Vi jobber med

Norges Blindeforbund har flere prioriterte satsingsområder som vi arbeider med. Dette er dør til dør transport, også kalt for tilrettelagt transport (TT), IKT og digitalisering og helhetlig rehabilitering. Ut over disse jobber vi med tilgjengelighet til alle områder i samfunnet.

Sakene vi jobber med er bestemt av landsmøtet, landsstyre, sentralstyret og utvalgene i Blindeforbundet. Det er de tillitsvalgte i organisasjonen som staker ut veien vår og det er de som bestemmer hvilke områder som skal prioriteres og hvilke retningslinjer og anbefalinger vi skal gi utad.

Ring oss

Hverdager 9-15

Blindeforbund arbeider interessepolitisk innenfor feltene:

• Arbeid og sysselsetting
  • Bygg og uteområder
  • IKT
  • Skole og utdanning
  • Transport
  • Synstolking og lydteksting
  • Kultur og idrett

Dette har vi fått til

• Lover og regler som gjør det mulig å endre samfunnet.
  • Et generelt forbud mot diskriminering av funksjonshemmede.
  • Påbud om universell utforming av blant annet nye bygg og nye IKT løsninger.
  • Retten til arbeids- og utdanningsreiser.
  • Vi har en nasjonal TT-ordning under oppbygging.
  • Norge har ratifisert FN konvensjonen for rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
  • Flere og flere aktører innen bygg, anlegg, IKT og transport har skjønt viktigheten av tilgjengelighet

Vi opplever stadig at flere og flere forstår viktigheten av universell utforming og et inkluderende samfunn, hvor synshemmede får ta del på lik linje som alle andre. Det er allikevel et godt stykke igjen til vi når målet om et samfunn der alle kan delta på lik linje.

Hvis du vet om et område vi burde ta tak i, så ta kontakt med interessepolitisk avdeling i Norges Blindeforbund.

Viktige interessepolitiske dokumenter

Her finner du mer om noen av de prioriterte sakene våre:

Tilrettelagt transport (TT)

TT-ordningen en viktig ordning for svaksynte og blinde som ikke kan benytte seg av kollektivtransport eller egen bil. Ordningen er avgjørende for at blinde og svaksynte skal kunne leve et selvstendig og aktivt hverdagsliv.

Vi jobber for at ordningen får tilstrekkelig omfang, ansvar og forvaltning under NAV, og det kan brukes i hele landet.

Arbeid og sysselsetting

En av våre viktigste saker er retten til arbeid som også er grunnlovsfestet og en menneskerett. FNs verdenserklæring artikkel 23 er tydelig på at enhver har rett til arbeid. CRPD fastslår også at mennesker med funksjonsnedsettelser har rett til arbeid på lik linje med andre.

Rundt 100.000 mennesker med funksjonsnedsettelse står utenfor arbeidslivet, blant dem mange blinde og svaksynte som vil jobbe, men blir ekskludert. Manglende universell utforming, individuell tilrettelegging og fordommer utgjør barriere for samfunnsmessig likestilling og økt arbeidsdeltakelse.

Vi jobber for et universelt utformet og inkluderende arbeidsliv hvor flere mennesker, uavhengig av funksjonsevne, får muligheten til å delta i.

Bygg og uteområder

Universelt utformede bygg og uteområder er avgjørende for at vi skal lykkes med å bygge et samfunn for alle. Offentlige bygg må følge prinsippene om universell utforming og tilby gode og optimale løsninger. I dag er det flere offentlige bygg som for eksempel ikke har tilgjengelige inngangspartier for personer med nedsatt syn.

Det er stor variasjon på tilgjengelighet mellom byene og ulike bygninger. Undersøkelser viser også at prosjekterende ikke har et høyere ambisjonsnivå enn minimumskravene til universell utforming. Prosjekterende må inkludere universell utforming inn i planleggingen fra første stund for at vi skal innfri kravene og få gode løsninger?

Vi jobber for at universell utforming må være med i hele prosessen når bygg og uteområder prosjekteres. Vi jobber også for at det må stilles tydeligere og strengere krav til universell utforming i byggteknisk forskrift.

Skole og utdanning

Rett til utdanning og undervisning er en grunnleggende rettighet som er grunnlovsfestet og nedfelt i artikkel 26 i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter fra 1948. For blinde og svaksynte er utdanning avgjørende for å leve aktive liv og bli en del av arbeidslivet.

Utdanning gir muligheter og personlig utvikling for den enkelte. Blinde og svaksynte har rett til utdanning på samme vilkår som andre.

Vi jobber for at svaksynte og blinde fritt skal kunne velge utdanning etter egne interesser, et universelt utformet læringsmiljø, og for at for at synshemmede elever og studenter får den tilretteleggingen de har behov og krav på.

En helhetlig rehabilitering

Det man trenger når man får varig nedsatt syn er en tverrfaglig vurdering av synshemmingen din, hvilken livssituasjon du som har synshemmingen er i og hvilke mål og ønsker du har for livet ditt. Ut fra dette må det lages en plan slik du i størst mulig grad kan få leve det livet du ønsker, med redusert syn.

I dag finnes ikke gode nok systemer som ivaretar deg som mister synet. Norges Blindeforbund jobber for at det skal etableres tverrfaglige team som kan rykke ut slik at prosessen med rehabilitering skal starte raskt og med god presisjon.

Vi jobber også med å sikre at du får all den opplæring du har rett på. For eksempel skal din kommune gi deg opplæring i grunnleggende teknikker som mobilitet, punktskrift og bruk av smartteknologi. Dersom kommunen ikke selv har kvalifiserte personer til å stå for opplæringen, må de skaffe denne kompetansen fra andre.

Rehabilitering fortsetter i mange år

Rehabilitering ved synstap er ikke noe man løser med ett kurs og blir ferdig med. Blir man sterkt svaksynt eller helt blind vil det være et opplæringsbehov som strekker seg over lang tid. Dette kan blant annet være fordi man trenger å forbedre ferdighetene sine eller fordi omgivelser og livssituasjon forandrer seg.

Idrett

Idrett og fysisk aktivitet styrker kroppen og fremmer god helse. Regelmessig fysisk aktivitet kan resultere umiddelbare og langvarige positive effekter som gjør oss bedre rustet til hverdagslige gjøremål. For blinde og svaksynte er det svært viktig å være fysisk aktiv for å utvikle motorikk og orienteringsevne, i tillegg til opplevelsen av sosial tilhørighet.

Status i dag er at mange i vår målgruppe er inaktive, og ser ikke på idrett og fysisk aktivitet som en naturlig del av sin hverdag. Dette har rot i at det er for få instanser som ivaretar blinde og svaksyntes interesser i idrett og fysisk aktivitet. Kompetanse og kunnskap knyttet til tilrettelegging er i stor grad fraværende og Blindeforbundet er her nødt til å bidra som et kompetanse- og kunnskapssenter.

Det er flere barrierer for deltakelse. Derfor vil vi som organisasjon fortsette å arbeide helhetlig for likere muligheter i idrett og fysisk aktivitet. Det er avgjørende med godt samarbeid internt i Blindeforbundet, men også med eksterne aktører som står ansvarlige for tilrettelegging av aktivitet.

Det er flere ressurser og midler knyttet til aktivitet for personer med nedsatt funksjonsevne enn noen gang. Derfor er det sentralt for Blindeforbundet å belyse barrierene ovenfor idretten og dens organisasjonsledd, samtidig som vi oppfordrer og motiverer egen målgruppe til deltakelse.

Samtidig som vi ønsker å styre ressursene som allerede finnes til vår interesse, vil det være sentralt å utvikle og bedre tilbud. Dette angår tilrettelegging i skole og kroppsøving, støtteordninger til ledsager og tilrettelegging i de lokale idrettskretsene landet over.

Sist oppdatert: 22. januar 2024