Mosambik

I Mosambik jobber Norges Blindeforbund med to prosjekter. Det ene er et organisasjonsstyrkingsprosjekt sammen med søsterorganisasjonen vår, ACAMO, som gjennomføres via Together for Inclusion (TOFI)-konsortiet. Det andre er et øyehelseprosjekt. Sistnevnte startet allerede i 1997 .

Mosambik ligger på den sørlige østkysten av Afrika. Landet var kolonisert av Portugal, men ble selvstendig i 1975. Mosambik har 32 millioner innbyggere og er i dag rangert som nummer 185 av 191 på FNs liste over “Human Development Index”.

Øyehelseprosjektet

I Mosambik er det ingen utdanningsmuligheter for folk som vil bli øyeleger, så studenter må reise til utlandet for å studere. Det er sjelden øyelegene vender tilbake til Mosambik etter ferdig utdanningsløp og det er derfor stort behov for øyehelsetjenester.

Vårt prosjekt ligger i provinsen Manica, der en indisk øyelege opererer ca. 1100 pasienter i året for grå stær (og noen andre sykdommer), hvilket i de fleste tilfeller gir pasientene synet tilbake. Prosjektet forebygger unngåelig blindhet og har også som mål å øke kunnskapsnivået om øyehelse blant lokalbefolkningen.

Dr. Kanna til venstre, sammen med fem pasienter,

I 2022 gjennomførte prosjektet 14133 øyerelaterte konsultasjoner på sykehuset og 1126 operasjoner, hvorav 756 var grå stær, 298 var andre små operasjoner, 45 grønn stær, 9 trichiasis og 8 andre omfattende operasjoner. Til sammen siden 1997 har øyehelseprosjektet konsultert 346 906 og operert 35 294 pasienter.

Den nåværende legen som jobber for Norges Blindeforbund på sykehuset i Chimoio, er den femte i rekken. Han skal dessverre slutte i juli 2023, og vi er i ansettelsesprosess for å få på plass en ny, men dette kan ta noe tid.

Heldigvis har det siden 2022 også jobbet en mosambikisk øyelege på sykehuset i Chimoio (utdannet i Tanzania), så pasienter kan fortsatt får behandling og operasjon.

ACAMO

Det mosambikiske blindeforbundet (ACAMO) er interesseorganisasjonen av og for blinde og svaksynte i landet. Dette er en av organisasjonene som myndighetene søker råd hos i forbindelse med spørsmål knyttet til blindesaker i Mosambik. Dette gir dem en rådgiverrolle vedrørende lovgivning på området som berører blinde og svaksynte.

Laster inn video...

Gjennom nesten 30 år har vi hatt flere prosjekter for å styrke ACAMO og støtte dem til å bli en bærekraftig organisasjon med landsomfattende dekning, samt at de kan påvirke samfunnet i retning av full likestilling for blinde og svaksynte.

Les om TOFI prosjektet hos Atlas-alliansen.

Sist oppdatert: 1. september 2023