Beskytt deg i påskesolen

For mange er påsken starten på solsesongen. Enten du skal til fjells, til sjøs, være i byen eller skal sydover på solferie, er oppfordringen fra Statens Strålevern å ta det med ro i sola i starten. Sen påske betyr også intense solstråler.

Nyhetssak fra 06. april 2017

Nyt påsken, enten du er på sjøen, i byen, på landet eller som her, på fjellet.

Er de ultrafiolette stålene (UV-indeks) 3 eller høyere og du oppholder deg lenge ute, er det nødvendig med solbeskyttelse, skriver Statens strålevern på sine nettsider.

Skal du til fjells bør du vite at refleksjon fra nysnø kan øke UV-nivået med over 50 prosent. Da er det risiko for å bli solbrent og snøblind, så husk både solkrem og CE-merkede solbriller.

Bruker du påsken til å få båten på vannet, kan reflekser fra sjø og bølger gjør at UV-strålene blir mer intense enn på land.

Eldre slurver mest

En undersøkelse for en tid tilbake som TNS Gallup gjorde for Norges Optikerforbund, viste at unge nordmenn er flinkest til å bruke solbriller. Seks av ti under 30 år oppgir at de alltid eller oftest bruker solbriller når de er ute i sola. Men eldre er ikke like flinke, og en av fem eldre over 60 år sier at de aldri bruker solbriller.

Det er viktig at også eldre bruker solbriller, for solstrålene kan forårsake både grå stær og netthinneforkalkninger. Både unge og eldre er utsatt for snøblindhet som gir sår på hornhinnene. Snøblind kan man også bli på sjøen, fordi store vannflater reflekterer sollyset.

Gode tips til solbeskyttelse i påskefjellet

Klær og lue gir den beste solbeskyttelsen for både barn og voksne. Bruk solkrem med minst faktor 15 på ubeskyttet hud. Forskjellige aktører tilbyr også kart med UV-indeks på nett som sier noe om hvor intense solstrålene er. Og kansjkje det aller viktigste: Solbriller med CE-merking for å beskytte øynene, særlig viktig for barna.

Hør Oslo Universitetssykehus Ullevåls øyelege Jon Klokk Slettedal fortelle om viktigheten av å bruke solbriller: