Blindeforbundet berørt av koronaviruset

Fem medarbeidere i Norges Blindeforbund var i møte ved øyeavdelingen på Oslo universitetssykehus og er derfor i karantene. Ingen har så langt symptomer på viruset.

Nyhetssak fra 01. mars 2020

Portrettbilde av generalsekretær i Norges Blindeforbund, Karsten Aak.

- Vi ble oppringt fredag ettermiddag fra øyeavdelingen med beskjed om at en av legene vi var i møte med mandag, var smittet av koronaviruset, forteller generalsekretær Karsten Aak som holder seg hjemme i Åndalsnes de kommende dagene.

De første rådene var sprikende, men etter dialog med smittevernansvarlig i Møre og Romsdal, Ullevål sykehus og Folkehelseinstituttet skal disse fem skal holde seg hjemme fram til 9. mars. Da har det gått 14 dager siden møtet med øyeavdelingen. Familiemedlemmer skal ikke i karantene. Dersom symptomer på sykdom oppstår, skal man, som alle andre som får influensalignende symptomer, kontakte fastlege eller legevakt.

- Vi er glade for at ingen av oss som deltok i møtet per i dag har symptomer på sykdom. Vi iverksetter nå forebyggende tiltak for alle våre syn- og mestringssentre og ved våre øvrige lokaliteter. Vi oppfordrer alle ansatte om å være ekstra påpasselig med håndhygiene og renhold på våre arbeidssteder, og ellers følge myndighetenes oppfordringer, sier Aak.

Siden store deler av øyeavdelingen på Ullevål nå er stengt, vil behandlinger sannsynligvis bli utsatt og pasienter kan bli sendt til andre øyeavdelinger.
- Som synshemmedes organisasjon er vi selvsagt også bekymret for at denne unntakstilstanden skal gå utover pasienter som trenger behandling for sine øyelidelser, sier Aak.

Vi oppdaterer saken.

Oslo Universitetssykehus skriver dette på Twitter: Pasienter som har vært ved Øyeavdelingen denne uken kan ringe 22119000 for nærmere informasjon. I tillegg kan Helsedirektoratets informasjonstelefon 815 55 015 benyttes.
For å begrense smitterisiko ber vi alle som har vært på Øyeavdelingen på Ullevål sykehus mandag-fredag uke 9 om å holde seg hjemme og begrense sosial kontakt i to dager. Vi kartlegger hvem som kan være smittet og vil kontakte disse de nærmeste to dagene.

Ytterligere opplysninger om koronaviruset finnes her hos Folkehelseinstituttet.