Blindeforbundet en av budsjettvinnerne

KrF sikrer at flere synshemmede får dør-til-dør-transport. I budsjettforliket har de fått gjennomslag for ytterligere 45 millioner kroner i potten til den statlige transportordningen (TT). Det betyr at flere blinde og svaksynte kan leve mer aktive liv.

Nyhetssak fra 21. november 2018

Juble for budsjettforliket blant deltagerne på ledersamlingen i Blindeforbundet. Over tyve personer og to førerhunder i gruppe.

Hvor mye støtte du får til transport er i dag avhengig av hvilket fylke du bor i. En synshemmet person i Sogn og Fjordane får 50 000 kr i året, mens man i Hordaland får 7 500 kr. Blindeforbundets leder Unn Ljøner Hagen øyner nå muligheten for at flere kan få mer støtte.

– Vi er kjempeglade. Nå kan flere fylker komme med i ordningen og det betyr en stor økning i livskvalitet for våre medlemmer, sier Ljøner Hagen

Telemark på bunn

Telemark er det fylket som i dag får minst støtte til transport. Hver person får om lag 4000 kroner i året. Blindeforbundets fylkesleder Wenche Odden har nå forhåpninger om å få telemarkingene med i TT-ordningen.

– Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. Det er helt fantastisk. Tusen takk til KrFs TT-forkjemper Hans Fredrik Grøvan, og til Geir Jørgen Bekkevold fra Telemarksbenken som har jobbet så hardt for å få dette gjennom i budsjettforhandlingene. Nå håper jeg at Telemark kommer med i ordningen slik at medlemmene våre kan få et mer aktivt liv, sier Odden og krysser fingrene.

Grøvan selv sier dette er et stort skritt i riktig retning.

– Vi håper disse pengene vil gjøre at tre eller fire nye fylker kan komme inn i den nasjonale TT-ordningen. Vi vet hvor viktig dette er for folk, det kan bety at man får fulgt opp barna sine bedre i hverdagen og at man kan få delta i flere sosiale sammenhenger man tidligere måtte droppet.

Radio Z har snakket med Hans Fredrik Grøvan om budsjettforliket:

Intervju med Hans Fredrik Grøvan om TT

Flere gode nyheter

I budsjettforliket er det også lagt inn 50 millioner kroner ekstra til momskompensasjon som vil styrke frivillige organisasjoner. Kristent Arbeid Blant Blinde (KABB) sitt bibliotek er det også lagt inn 3,5 millioner kr til, så det er reddet.

– Gjennom budsjettforliket har frivilligheten fått styrket sine rammevilkår i forhold momskompensasjonsordningen. Dette betyr mye, også for Norges Blindeforbund. I tillegg er vi glade for at KABB har fått sikret sin framtid, sier generalsekretær Arnt Holte.

Blindeforbundet har i en periode fra 2011 til 2019 oppnådd en satsning på transporttjeneste for blinde og svaksynte fra 0 i 2011 til 250 millioner kroner med helårsvirkning fra 2019.