Blindeforbundet lanserer Førerhundvettreglene

Anita Sandstrøm (58) og førerhunden hennes Unita (5) var gjester i God morgen Norge på TV 2. For å belyse hvor viktig det er å ikke forstyrre en førerhund i arbeid, delte Anita sin historie om hvordan Unita ble traumatisert av en aggressiv hund som forstyrret henne bakfra.

8. april 2019

Anita sitter på kne sammen med førerhunde Unita.

Anita bor i  Tønsberg og opplevde brått å miste synet for noen år siden. På grunn av infarkt på synsnerven, først på venstre øye, og deretter på høyre et par år etter, ble hun blind og fikk livet kastet om.

Førerhunden Unita som hun fikk for fire år siden er til uvurderlig hjelp i hverdagen.
Anita er opptatt av at hundeeiere og andre kan for lite om hvordan det er best å opptre i møte med en førerhund i arbeid. Selv små forstyrrelser som kanskje synes bagatellmessige for andre, kan få store konsekvenser og skape farlige situasjoner for henne. Episoden med den aggressive hunden har gjort Unita nervøs for ting som skjer bakfra, og tross mye trening på dette etterpå sitter opplevelsen fortsatt hardt i.

Anne-Birthe Dahle fra Norges Blindeforbunds førerhundskole var også med i reportasjen, og fortalte hvordan man skal oppføre seg i møte med en førerhund i arbeid. For å gjøre det lettere for hundeeiere og andre å huske hvordan man skal opptre i møte med førerhund lanserer Norges Blindeforbund de 7 Førerhundvettreglene. Disse reglene er en del av en informasjonskampanje i forbindelse med Førerhundens dag den 24. april.

Innslagene på God morgen Norge finner du her og her.

Førerhundvettreglene

1. Jeg jobber når selen er på. Ikke klapp, snakk eller ta øyekontakt med meg
  2. Hold hunden din på avstand, så vi ikke møtes for tett
  3. Gi deg gjerne til kjenne, og fortell eieren min at du har med hund
  5. Gi meg ikke godbiter – det er det bare eieren min som får gjøre
  6. Hvis du vil gjøre oppmerksom på en fare, si fra til eieren min
  7. Hvis jeg går uten sele kan du spørre eieren min om å få klappe meg

Tusen takk!

Bilde av en lys labrador i sele. Tekst i bildet: Førerhundvettreglene 1. Jeg jobber når selen er på. Ikke klapp, snakk eller ta øyekontakt med meg 2. Hold hunden din på avstand, så vi ikke møtes for tett 3. Gi deg gjerne til kjenne, og fortell eieren min at du har med hund 4. Hvis jeg går uten sele, spør eieren min om det er greit før du slipper din hund bort til meg 5. Gi meg ikke godbiter – det er det bare eieren min som får gjøre 6. Hvis du vil gjøre oppmerksom på en fare, si fra til eieren min 7. Hvis jeg går uten sele kan du spørre eieren min om å få klappe meg. Ikke forstyrr. Tusen takk!